MPK Poznań Sp. z o.o. posiada ogółem 228 składów liniowych (w tym 2 tramwaje dzierżawione), 3 składy szkoleniowe oraz 9 składów historycznych.
Stan na dzień: 12.03.2024
Tramwaje liniowe
- Konstal 105Na – 25 składów
- Konstal 105NaDK (wahadłowy) – 1 skład
- Moderus Alfa – 20 składów
- Siemens Combino – 14 składów
- Solaris Tramino S105p – 45 składów
- Düwag GT8ZR (dwukierunkowy) – 3 składy
- Tatra RT6 MF06AC – 16 składów
- Moderus Beta MF02AC – 23 składy
- Moderus Beta MF20AC – 20 składy
- Moderus Beta MF22ACBD (dwukierunkowy) – 10 składów
- Moderus Gamma LF02AC – 30 składów
- Moderus Gamma LF03ACBD (dwukierunkowy) – 20 składów
Tramwaje historyczne
- Herbrand – 1 wagon
- Bergische Stahlindustrie – 1 wagon
- Carl Weyer – 1 wagon
- Konstal 4N+ND+ND – 3 wagony
- Konstal 102N – 1 wagon
- Konstal 102Na – 1 wagon
- Konstal 105N – 2 wagony – jeden skład
- Düwag GT6 – 1 wagon
- Düwag GT8 – 1 wagon
- Beijnes 3G – 1 wagon
Tramwaje szkoleniowe
- Konstal 105Na – 2 składy
- Moderus Beta MF02AC – 1 skład
Tramwaje dzierżawione
- Moderus Gamma LF01AC – 1 skład
- Moderus Gamma LF05AC – 1 skład
Pojazdy
Moderus Gamma
W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafi 50 tramwajów z rodziny Moderus Gamma, w tym 30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Tramwaj może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano siedem otworów drzwiowych, które zapewnią szybką i sprawną wymianę na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w naszym taborze o tej ilości strumieni wymiany pasażerów.
Właściwą temperaturę w poj...
Moderus Beta MF22 AC BD (dwukierunkowy)
Moderus Beta MF22 AC BD jest dwukierunkowym wagonem wyprodukowanym przez Modertrans. W porówaniu do jednokierunkowej Bety wyposażony jest w dwie kabiny motorniczego, posiada drzwi odskokowe po dwóch stronach pojazdu a połowa miejsc siedzących zamontowana jest tyłem do kierunku jazdy. Tramwaj pochodzi z podpisanego wiosną 2016 r. i zrealizowanego zamówienia na 10 wagonów.
Tramino s105p
W latach 2011-2012 firma Solaris Bus & Coach wyprodukowała dla Poznania 45 całkowicie niskopodłogowych (100% niskiej podłogi) wagonów przegubowych Tramino S105p. Zakup tych wozów był częściowo finansowany z funduszy europejskich. Ich dostawa umożliwiła znaczne zwiększenie ilości taboru niskopodłogowego na liniach tramwajowych i dużą poprawę komfortu przewozu pasażerów.
Tramwaj Solaris Tramino dla Poznania mierzy blisko 32 metry długości, jest wagonem pięcioczłonowym i jednoprzestrzenny...
Siemens Combino
W 2002 r. podpisano z firmą Siemens umowę na dostawę 14 całkowicie niskopodłogowych przegubowców Combino o aluminiowej konstrukcji nadwozia. Były to wówczas najnowocześniejsze tramwaje na świecie. Nadeszły one do Poznania w latach 2003-2004.
Te pięcioczłonowe przegubowce posiadają długość 29,4 m, 57 miejsc siedzących dla pasażerów (+ 3 rozkładane), falowniki i 4 asynchroniczne silniki prądu przemiennego, każdy o mocy 100 kW.
Z uwagi na posiadanie 100% niskiej podłogi wagony te okazały s...
Tatra RT6N1 (obecnie RT6 MF06 AC)
Do obsługi Poznańskiego Szybkiego Tramwaju władze miejskie postanowiły zakupić wagony niskopodłogowe ułatwiające korzystanie z komunikacji zbiorowej osobom niepełnosprawnym i z wózkami. Przetarg na ich dostawę wygrało w 1996 r. konsorcjum zakładów H. Cegielski Poznań i ČKD Tatra z Pragi z czeskimi wagonami przegubowymi Tatra RT6N1 posiadającymi około 60 % niskiej podłogi we wnętrzu. Pierwsze 5 z nich zbudowano w 1997 r., następne 5 w roku 1998. Te sześcioosiowe, trzyczłonowe przegubowce miały...
Moderus Beta MF 02 AC
W 2010 r. firma Modertrans wspólnie z firmą Enika opracowała dokumentację techniczną trzyczłonowych przegubowców długości 28,25 m, typu MF02 AC, z obniżoną podłogą w członie środkowym (ok. 20 % niskiej podłogi) nazwanych Moderusami Beta. Od 2011 r. firma Modertrans produkuje na podstawie tej dokumentacji tramwaje. W latach 2011-2014 zbudowano dla MPK 23 wagony tego typu. W następnych latach kontynuowano ich produkcję.
Przegubowce te posiadają niskopodłogowy człon środkowy, który umożliwia...
GT8 i GT0
Brak środków finansowych na zakup większej ilości nowego taboru spowodował podjęcie w 1996 r. decyzji o sprowadzeniu używanych wagonów tramwajowych z Düsseldorfu. Pierwsze z nich zostały wprowadzone do eksploatacji 30 stycznia następnego roku w związku z otwarciem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Ogółem w latach 1996-2011 sprowadzono z Niemiec partię 70 używanych trzyczłonowych przegubowców klasy GT8 wyprodukowanych w fabryce wagonów Düwag w Düsseldorfie w latach 1957-1969. Z tej liczby z...
105Na
27 stycznia 1975 r. MPK otrzymało pierwsze dwa czteroosiowe, jednokierunkowe wagony silnikowe typu 105N. Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych Konstal dostarczyła ich do Poznania w tymże roku 17 szt. Posiadały one po 4 silniki prądu stałego o mocy godzinnej 41,5 kW każdy, rozruch samoczynny, 20 miejsc siedzących i długość 13,5 m.
W marcu 1975 r. rozpoczęto je sprzęgać w składy dwuwagonowe. Od tego czasu do wyjątków należy pojawienie się w ruchu liniowym pojedynczej "stopiątki".
W lat...