W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Moderus Beta MF 02 AC


W 2010 r. firma Modertrans wspólnie z firmą Enika opracowała dokumentację  techniczną trzyczłonowych przegubowców długości 28,25 m, typu MF02 AC, z obniżoną podłogą w członie środkowym (ok. 20 % niskiej podłogi) nazwanych Moderusami Beta. Od 2011 r. firma Modertrans produkuje na podstawie tej dokumentacji tramwaje. W latach 2011-2014 zbudowano dla MPK 23 wagony tego typu. W następnych latach kontynuowano ich produkcję.

Przegubowce te posiadają niskopodłogowy człon środkowy, który umożliwia podróż tramwajem osobom na wózkach inwalidzkich i dzieciom w wózkach dziecięcych. Zamontowano w nich układ wentylacji wymuszonej wraz z ogrzewaniem. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepsze sterowanie temperaturą wewnątrz. Warto też zaznaczyć, że system automatycznie utrzymuje określoną ilość stopni w pojeździe. Drzwi wagonów otwierają się odskokowo na zewnątrz.

Każdy z wagonów ma 30 stałych i 9 rozkładanych miejsc siedzących oraz pojemność 207 pasażerów. Siedzenia mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Informację pasażerską zapewnia nowoczesny system zapowiedzi głosowych oraz tekstowych wyświetlanych na ledowych wyświetlaczach wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.

Tramwaje tego typu posiadają energooszczędną aparaturę elektryczną z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej. Bezpieczeństwo zapewnia system łączności radiowej z Centralą Nadzoru Ruchu oraz monitoring wnętrza jak i otoczenia tramwaju. W tym celu zamontowano trzy zewnętrzne kamery wspomagające lusterko zewnętrzne i obserwujące przestrzeń przed wagonem. Pojazd posiada także czarną skrzynkę, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Podobnie jak w samolotach czarna skrzynka jest czerwonego koloru. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, ma ekrany dotykowe, a tramwaj prowadzi przy pomocy joysticka, który zastąpił pedały jazdy, hamowania i czuwaka.

Parametry

Długość: 28,25 m
Ilość miejsc: 30 miejsc do siedzenia + 9 składanych foteli
Pojemność: pojazd może zabrać 207 pasażerów