MPK Poznań Sp. z o.o. posiada ogółem 334 autobusy liniowe, 6 autobusów szkoleniowych, 1 autobus turystyczny oraz 10 autobusów historycznych.
Stan na dzień: 10.04.2024
Autobusy liniowe
- Kapena 65C Urby – 1 pojazd
- Mercedes-Benz Mercus – 5 pojazdów
- Mercedes-Benz Connecto – 20 pojazdów
- Solaris Urbino 8.6 – 26 pojazdów
- Solaris Urbino 12 – 84 pojazdy
- Solaris Urbino 12 electric – 37 pojazdów
- Solaris Urbino 12 hydrogen – 25 pojazdów
- Solaris Urbino 18 – 111 pojazdów
- Solaris Urbino 18 hybrid – 1 pojazd
- Solaris Urbino 18 electric – 21 pojazdów
- MAN Lion’s City – 3 pojazdy
Autobusy historyczne
- Jelcz RTO – 1 pojazd
- Przyczepa P-01 – 1 pojazd
- Jelcz PR110 – 1 pojazd
- DAF MB200 – 1 pojazd
- Ikarus 260 – 1 pojazd
- Ikarus 280 – 1 pojazd
- Jelcz M121M – 1 pojazd
- Jelcz M11 – 1 pojazd
- MAN NG 313 – 1 pojazd
- MAN Lion’s City – 1 pojazd
Autobusy szkoleniowe
- Autosan A1010T – 1 pojazd
- Solaris Urbino 12 – 1 pojazd
- MAN Lion’s City – 1 pojazd
- Solaris Urbino 18 – 1 pojazd
- Autosan Lider 10 – 1 pojazd
- Mercedes-Benz Intouro K – 1 pojazd
Pojazdy
Iveco – Kapena Urby 65c
Kapena Urby jest minibusem zbudowanym na podwoziu samochodu dostawczego Iveco Daily. Pojazd przystosowano do przewozu osób niepełnosprawnych. Drzwi pojazdu otwierają się na zewnątrz, tylna para jest szersza i prowadzi do niskopodłogowej części wyposażonej w oparcie wyściełane miękką tkaniną, pozwalające na przypięcie pasażera pasem bezpieczeństwa. Dodatkowo może się on kontaktować z kierowcą za pomocą umieszczonych w pobliżu przycisków "stop", "prośba o pomoc". Kapena Urby jest klimatyzowana,...
Solaris Urbino 12 hydrogen
MPK Poznań kupiło 25 niskopodłogowych, autobusów miejskich zeroemisyjnych. Zakup Solarisów Urbino 12 hydrogen nie byłby możliwy, gdyby nie pozyskanie dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wyróżniają się niezwykle niskim poziomem hałasu i wibracji. Napędzane są energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Działa to na zasadzie małej elektrowni na pokładzie pojazdu, gdzie pal...
Mercedes-Benz Mercus
Minibusy, które kupiła spółka MPK Poznań to pojazdy Mercus (na bazie Mercedesa Sprintera). Każdy z nich może przewieźć 41 pasażerów, w tym 14 na miejscach siedzących. Pojazdy są – w świetle drugich drzwi – niskopodłogowe, są również wyposażone w rampę ułatwiającą korzystanie z przejazdu osobom z niepełnosprawnościami. Jak wszystkie nowe kupowane przez przedsiębiorstwo pojazdy, również minibusy są wyposażone w całopojazdową klimatyzację, monitoring oraz system informacji pasażerskiej.
Minib...
Mercedes-Benz Conecto G
MPK Poznań kupiło 20 niskopodłogowych, przegubowych autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym. Autobusy Conecto G zastąpiły wycofywane z ruchu liniowego, ponad 15-letnie pojazdy, które nie spełniają najwyższych norm emisji spalin. Norma spalin w przypadku Conecto G to Euro VI.
Nowe autobusy zostały wyposażone podobnie jak pozostałe we flocie MPK Poznań. Są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Przestrzeń pasażerska jest wyposażona w klim...
Solaris Urbino 8,6
Urbino 8,6 ma długość 8,6 m i jest o piętnaście centymetrów węższy w porównaniu z innymi autobusami. Pojazdy mogą zabrać na pokład do 50 pasażerów i są wykorzystywane na liniach o mniejszym natężeniu ruchu pasażerskiego.
To niskopodłogowe pojazdy, klimatyzowane w całej przestrzeni pasażerskiej. Są w pełni dostosowane do potrzeb pasażerów z wózkami dziecięcymi a także osób niepełnosprawnych z ograniczoną zdolnością poruszania się: stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich naprzeciw szerok...
Solaris Urbino 18 Hybrid
Solaris Urbino 18 Hybrid to pierwszy w Polsce autobus o napędzie hybrydowym. Wyprodukowany w podpoznańskich zakładach Solaris Bus & Coach. Jest to model bliźniaczy do Solaris Urbino 18. Jednostkę napędową stanowi silnik spalinowy firmy Cummins wraz z przekładnią firmy Allison Transmission. Silnik ten spełnia normę czystości spalin Euro V. Konieczność zastosowania baterii niezbędnych do magazynowania energii elektrycznej wymusiła dodatkową zabudowę na dachu pojazdu.
Poznański egzemplarz...
Solaris Urbino Electric
Poznańskie autobusy elektryczne – niezwykle ciche i nowoczesne - spełniają najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. To autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności, ale też tych, które podróżują z dziećmi w wózkach.
Są wyposażone w system wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz drzwi odskokowo-przesuwne z fotokomórką, co gwarantuje płynną wymianę pasażerów. Przyciski dodatkowo oznaczono w alfabecie Braill...
Solaris Urbino 18
Solaris Urbino 18 jest przegubowym przedstawicielem rodziny autobusów Urbino. Jest to pojazd produkcji polskiej. Na całej długości, podobnie jak Solaris Urbino 12 jest autobusem niskopodłogowym. Jednostki napędowe w tych pojazdach to silniki MAN oraz DAF współpracujące ze skrzyniami biegów Voith lub ZF. Pierwsze wozy tego typu MPK Poznań zakupiło w roku 2001, w 2006 roku została zrealizowana dostawa 30 sztuk, w późniejszych latach firma zamówiła kolejne wozy tego typu.
Wszystkie pojazdy od...
Solaris Urbino 12
Solaris Urbino 12 to dwunastometrowy autobus produkowany w zakładach Solaris Bus & Coach S.A. w Bolechowie koło Poznania. Jest to pojazd całkowicie niskopodłogowy.
W strukturach poznańskiego MPK jeżdżą egzemplarze wyposażone w silniki MAN i skrzynie biegów produkcji Voith oraz ZF.
Producent
Solaris
Model
Urbino 12
Klasa pojemności
MAXI
Długość [mm]
12 000
Szerokość [mm]
2 550
Wysokość [mm]
2 850
Masa własna [kg]
10 800
Dopuszczalna masa ...