Wagon typu N nr 178
W 1951 roku Poznań otrzymał ze Stoczni Gdańskiej 30 wagonów silnikowych typu N oraz 20 wagonów doczepnych typu ND. Oznaczono je numerami od 161 do 190 i przez kolejne dekady stanowiły podstawę komunikacji tramwajowej w mieście. Wagon nr 178 w 1963 roku został wyposażony w instalację niskiego napięcia. Gdy w latach siedemdziesiątych warsztaty na Gajowej przebudowywały większość wagonów N i 4N na jednokierunkowe, tramwaj ten został jednym z trzech wytypowanych do kapitalnego remontu i ponownego przystosowania do ruchu dwukierunkowego. Zamontowano wówczas m.in. agregat prądotwórczy, hamulce szynowe, dwa pulpity sterownicze, dwa wyłączniki nadmiarowe oraz wycieraczki.
W 1978 roku zmieniono numerację dwuosiowych tramwajów – wagon 178 otrzymał numer 629 i stacjonował na zajezdni Gajowa. Kursował m.in. w latach 1983–1985 na linii wahadłowej W, a po raz ostatni w ruchu liniowym pojawił się 31 grudnia 1992 roku na linii nr 8. Następnie został wagonem gospodarczym pod numerem 2024 i przez wiele lat stał odstawiony na zajezdni Głogowska, a następnie Madalińskiego.
Dzięki remontowi przeprowadzonemu przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie tramwaj odzyskał swój pierwotny wygląd z 1951 roku. Jest to jedyny zachowany wagon silnikowy typu N wyprodukowany w Stoczni Północnej w Gdańsku, co czyni go wyjątkowym świadkiem historii poznańskiej komunikacji miejskiej.
Szczegóły techniczne:
Długość: 10 400 mm
Szerokość: 2 160 mm
Wysokość: 3 300 mm
Liczba miejsc: 78 (w tym 16 siedzących)
Galeria zdjęć: