W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Tramino s105p


W latach 2011-2012 firma Solaris Bus & Coach wyprodukowała dla Poznania 45 całkowicie niskopodłogowych (100% niskiej podłogi) wagonów przegubowych Tramino S105p. Zakup tych wozów był częściowo finansowany z funduszy europejskich. Ich dostawa umożliwiła znaczne zwiększenie ilości taboru niskopodłogowego na liniach tramwajowych i dużą poprawę komfortu przewozu pasażerów.

Tramwaj Solaris Tramino dla Poznania mierzy blisko 32 metry długości, jest wagonem pięcioczłonowym i jednoprzestrzennym. W jego wnętrzu na całej długości nie ma żadnych stopni.
Czworo drzwi podwójnych i dwoje drzwi pojedynczych zapewnia swobodną wymianę pasażerów. Szerokość drzwi podwójnych wynosi aż 1500 mm  i jest największą, jaką można obecnie spotkać w tramwajach. Z kolei minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu to 750 mm.

Tramino może zabrać na pokład aż 229 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Podróż w komfortowych warunkach zapewnia m.in. w pełni klimatyzowana przestrzeń pasażerska czy też wygodne siedzenia. Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu tramwaju są specjalne szyny, do których zamocowano siedzenia. Dzięki temu możliwa jest ich szybka wymiana, dołożenie kolejnych lub zmiana ich ustawienia. Dużym udogodnieniem dla pasażerów Tramino jest też umieszczenie w każdym egzemplarzu pojazdu dwóch biletomatów.

W drugim członie Tramino znajduje się miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo tramwaj wyposażony jest w specjalnie oznaczone miejsca siedzące dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz matek z dzieckiem.
Zamontowane wewnątrz pojazdu tablice informacji pasażerskiej pokazują kierunek trasy tramwaju, a system głosowy zapowiada najbliższe przystanki.
Zgodnie z poznańską tradycją, tramwaj  ma na dachu dwie okrągłe tablice (z przodu i z tyłu) wyświetlające numer linii.

Wagon posiada oddzieloną od przedziału pasażerskiego kabinę motorniczego z niezależnym systemem wentylacji i klimatyzacji, co umożliwia stworzenie optymalnych dla prowadzącego tramwaj warunków pracy. Tradycyjny pulpit zastąpiono ekranami dotykowymi, za pomocą których motorniczy steruje tramwajem. Regulowany fotel oraz regulacja ekranów sterujących pozwalają dostosować miejsce do indywidualnych potrzeb motorniczego. Producent pomyślał również o lodówce, w której w upalne dni można przechowywać napoje chłodzące.
Pojazd napędzany jest czterema silnikami asynchronicznymi firmy VEM o mocy 105 kW każdy.

Podstawowe parametry techniczne Solarisa Tramino dla MPK Poznań:

100% niskiej podłogi
Pięć członów
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny motorniczego
Liczba pasażerów: 229 osób

Szerokość: 2 400 mm
Szerokość drzwi jednoskrzydłowych: 750 mm
Szerokość drzwi dwuskrzydłowych:            1 500 mm
Minimalna szerokość przejście wewnątrz wagonu:
 750 mm

Ilość wózków napędowych: 2
Ilość wózków tocznych: 1
Wysokość podłogi na główką szyny:
– w okolicach drzwi: 350 mm
– w strefach nad wózkami: 480 mm
– w pozostałych strefach: 350 mm
Średnica koła nowe/zużyte: 620mm/540mm