Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
O MPK » Historia
Historia


Historia
06.02.1880

Początki komunikacji miejskiej w Poznaniu sięgają połowy XIX wieku. Od roku 1891 konne omnibusy przewoziły pasażerów z dworca kolejowego do miasta a w okresie letnim także do miejscowości wypoczynkowych na obrzeżach Poznania.. Pierwsza regularna linia tramwaju konnego zaczęła funkcjonować 31 lipca 1880 r. na trasie Dworzec Kolejowy - Stary Rynek. Bardzo szybko przedłużono ją do Chwaliszewa i Ostrowa Tumskiego.

Więcej…
 
Trasa Kórnicka
17.02.1979
"Ważna dla poznaniaków inwestycja zakończona"

petla-lechaZaśnieżone pola między ulicą Zamenhofa i Osiedlem Lecha, rozcina długi rząd słupów trakcyjnych budowanej nowej trasy tramwajowej. To już ostatnie dni wytężonej pracy budowniczych. Główny ciężar prac dźwigają w tej chwili pracownicy naszego Działu Głównego Energetyka. Trwają końcowe roboty kablowe oraz przy podwieszaniu sieci jezdnej.
Więcej…
 
ksiezniczka-02-m30 lat temu na Winiary jeździł nocny tramwaj, a w bruku ul. Wołyńskiej i Winiarskiej znajdował się pojedynczy tor, na którym ruch prowadzony był w obu kierunkach. Trasa Winiarska powstała jako "zastępcze" połączenie Piątkowa z centrum miasta, które stworzono, kiedy okazało się, że nie dojdzie do uruchomienia PST. 8 lutego 2010 r. minęło 30 lat od czasu przekazania tego odcinka do eksploatacji, dlatego w rocznicę MPK Poznań Sp. z o.o. i KMPS zaprosiły pasażerów w podróż historyczną trasą.
Więcej…
 
tramwaj-elektryczny-m6 marca 1898 roku czyli 114 lat temu w Poznaniu uruchomiono tramwaj elektryczny. Wcześniej po mieście kursowały tramwaje konne i istniały tylko dwie linie: z dworca kolejowego na Ostrów Tumski oraz od Bramy Wildeckiej (koniec ulicy Półwiejskiej) do jeszcze podmiejskiej wówczas gminy Jeżyce (przez ul. Wrocławską, Stary Rynek i Paderewskiego), które zamiast numerami, oznaczane były… kolorami.
Więcej…
 
po-wojnie-wagon-z-berlina-doczepa-carl-weyer-mW czasie II wojny światowej i walk o Poznań, ucierpiała nie tylko infrastruktura Poznańskiej Kolei Elektrycznej, ale też obiekty i konstrukcje w mieście. Most Teatralny służył jedynie pieszym, ponieważ wysadzony przez Niemców, odkształcił się i zwiesił nad wąwozem kolejowym. Most Uniwersytecki został zburzony. Jedynie Most Dworcowy trzymał się wytrwale – pociski uszkodziły tylko jego podpory. Z podkładów kolejowych zbudowano nowe filary i wzmocniono dotychczasowe. W dzień wyzwolenia, 8 maja 1945 właśnie tędy ruszyła nowa linia – 7.
Więcej…
 
czerwiec-56-zdjecia-archiwalne-03-mW kłębach kurzu znikają kolejne budynki zajezdni, która w 1956 roku była cichym świadkiem poznańskich wydarzeń czerwcowych. Pracownicy MPK już 26 czerwca chcieli rozpocząć strajk w proteście przeciwko nieustannie pogarszającym się warunkom bytowym. Wjazd na Gajową zastawili wtedy tramwajami obleczonymi w transparenty. Ze względu na zdecydowaną reakcję kierownictwa firmy, zrezygnowali z dalszych działań. Nie sposób było jednak bezczynnie czekać, kiedy dwa dni później na ulicę wyszli pracownicy fabryki H. Cegielskiego…
Więcej…
 
Dom Tramwajarza
11.09.2012
dom-tramwajarza-karta-z-albumuKtóry z mieszkańców Jeżyc nie kojarzy okolicy ul. Słowackiego, Reja i Sienkiewicza z muzyką? Przez ponad pół wieku popołudniami próby odbywała tu Orkiestra Miasta Poznania przy MPK Poznań Sp. z o.o. Niektórzy Poznaniacy kojarzą to miejsce z kinem Amarant. Nie wszyscy jednak wiedzą, że wcześniej była tu także Szkoła Robót Ręcznych oraz biblioteka.

Dom Tramwajarza istnieje przy ul. Słowackiego niemal 90 lat. Został zbudowany jako jeden z budynków mieszkalnych dla pracowników Poznańskiej Kolei Elektrycznej. Nie został jednak zwyczajną kamienicą – był miejscem spotkań rodzin tramwajarzy.
Więcej…
 
20-rocznica-wycofania-enowKiedy w Poznaniu pojawiły się tramwaje typu N, były tak nowoczesne, że zaszła konieczność zmodernizowania całej infrastruktury sieciowej i pozostałych wagonów eksploatowanych już przez przedsiębiorstwo.
Bardziej od czerwonego, preferowały tradycyjną zieleń, ale z chęcią poddawały się ulepszeniom, dzięki czemu Poznań wyprzedził Kraków w kwestii modernizacji tego typu wozu.
eNki woziły Poznaniaków przez ponad 4 dekady, a w końcu – dokładnie 20 lat temu – zakończyły swą służbę w ruchu liniowym. Zapraszamy w historyczną podróż sentymentalną!
Więcej…
 
ikarusy-na-kaczejChoć największa partia Ikarusów zasiliła tabor WPK Poznań pod koniec 1981 roku, tak naprawdę nie był to pierwszy model pojazdu tej firmy, eksploatowany w naszym przedsiębiorstwie. W 1957 i 1958 roku na liniach miejskich kursowało już bowiem 10 wozów typu Ikarus 60.
Więcej…
 
most-sw-rocha-otwarcie-mostu-i-trasy-tramwajowej-mTrasa tramwajowa przez most Św. Rocha była jedną z ważniejszych inwestycji, związanych z komunikacją tramwajową, od czasu budowy trasy PST. Jej pomysł powstał zresztą w czasach, kiedy zaczynano prace projektowe Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli już w latach 70-tych ubiegłego wieku. Aby stworzyć nową trasę, trzeba było zbudować solidną przeprawę przez rzekę. Konstrukcja musiała bowiem utrzymać ciężar bimb, a istniejący w tym miejscu most już się do tego nie nadawał. Po ponad półwiecznej służbie między ulicami Mostową/Grobla a Kórnicką, dotychczasowy „święty Roch” musiał więc usunąć się w cień.

Więcej…
 
trasa-hetmanska-budowa-nowego-wiaduktu-mTrasę Hetmańską, łączącą ul. Głogowską z ul. 28 Czerwca ’56 (dawniej: Dzierżyńskiego) i dalej biegnącą w kierunku ronda Starołęka, otwarto na początku 1973 roku. Ułatwiła ona tym samym szybki przejazd od Grunwaldu, przez ul. Reymonta na Wildę i Dębiec. Wsparta na dwóch wiaduktach i moście, służyła do 2006 roku, kiedy to jedną z przepraw – nad ul. Dolna Wilda – trzeba było gruntownie przebudować. Tramwaje zniknęły z ul. Hetmańskiej (na odcinku między ul. 28 czerwca ’56 a rondem Starołęka) na prawie rok. 17 października 2007 nowy wiadukt został ponownie całkowicie oddany dla kierowców. Zobacz zdjęcia.
Więcej…
 
torowiska-zielona-01-mPo zakończeniu II wojny światowej, rozpoczęło się mozolne odbudowywanie zniszczonych tras, a także tworzenie nowych połączeń. Aby bimby mogły omijać Stary Rynek 31 maja 1947 roku powstało torowisko w ciągu ul. Zielonej. Ruszyły tamtędy dwie linie:
5, łącząca Górczyn z Garbarami/Rzeźnia oraz 8, która z Ogrodu Botanicznego docierała w to samo miejsce co 5.
Więcej…
 
torowiska-sczanieckiej-mapa-1928-mW 1929 roku, z okazji 10-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, zorganizowano Powszechną Wystawę Krajową. Prezentowała ona dorobek gospodarczy, kulturalny, naukowy i polityczny kraju, który na mapie Europy widniał krótko, bo zaledwie dekadę, po okresie niemal 150 lat politycznego niebytu. Była to jedyna do dziś (!) tak potężna wystawa – zajęła 65 hektarów, czyli trzy razy więcej powierzchni niż współczesne Międzynarodowe Targi Poznańskie, a przez 138 dni wystawę odwiedziło 4,5 miliona osób z całego świata.
Aby przygotować się do tak rozległego logistycznie przedsięwzięcia, budowano nie tylko dodatkowe obiekty, ale i trasy tramwajowe.
Więcej…
 
petla-na-golecinie-jerzy-rembikowskiNa początku XX wieku Sołacz był ekskluzywną dzielnicą willową dla bogatszych urzędników. W jej centrum znajdował się duży park, wzdłuż którego wytyczono projekt nowej trasy tramwajowej ulicami Rheinbabena (Małopolska), al. Bismarcka (al. Wielkopolska) i dalej Ceglaną (Pułaskiego), przez Buddego do Mostu Teatralnego. Prace ruszyły w 1912 roku. Odcinek wzdłuż al. Rheinbabena do pl. Huggenberga (pl. Spiski) był pierwszym wydzielonym torowiskiem, wyznaczonym poza jezdnią. W październiku 1913 r. nowym szlakiem ruszyła linia 9: RYNEK WILDECKI – Bittera – Colomba – Most Dworcowy – Głogowska – Buddego – MOST TEATRALNY, przedłużona do Sołacza. Po I wojnie światowej przystąpiono do przedłużenia linii przez Małopolską, Wołyńską, Sołacką (Wojska Polskiego) i Golęcińską (Wojska Polskiego) do koszar na Golęcinie.
Więcej…
 
torowiska-tory-odstawcze-krzywoustegoW drugiej połowie 1952 roku otwarto trasę tramwajową przez most Marchlewskiego (Królowej Jadwigi) na rondo Rataje. Przystanek końcowy zlokalizowany był na środku ronda, a jadąc dalej ul. Krzywoustego w kierunku ul. Pleszewskiej, znajdowały się tory odstawcze dla wagonów. Na początku lat 60-tych w godzinach szczytu doczepiano do składów dodatkowe wagony. W pozostałych godzinach odstawiano je m.in. na Rataje lub do zajezdni.
Więcej…
 
Zapraszamy do obejrzenia filmu ze zbiorów Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej:

repozytorium-cyfrowe-poznan
 
Kalendarium
19.03.2014

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA Z DZIEJÓW MIEJSKIEGO PRZEDSIĘBIORSTWA KOMUNIKACYJNEGO W POZNANIU I KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ W MIEŚCIE



1865 - (2 maj) na ulicach Poznania pojawia się pierwszy środek miejskiej komunikacji zbiorowej - kupiec Kletschoff uruchamia połączenie omnibusami konnymi między dworcem kolejowym a mostem Chwaliszewskim
1871 - prowadzenie komunikacji omnibusowej do dworców kolejowych przejmują bracia Starkowscy
1880 - (30 styczeń) przedsiębiorcy budowy kolei Otto Reymer i Otto Masch tworzą w Berlinie spółkę Reymer & Masch, której jednym z celów była w tymże roku budowa kolei konnej w Poznaniu
1880 - (31 lipiec) uruchomienie pierwszej linii tramwajów konnych między dworcem kolejowym a Starym Rynkiem
1880 - (25 sierpień) powstanie spółki akcyjnej Posener Pferde-Eisenbahn-Gesellschaft (Towarzystwo Poznańskiej Kolei Konnej), która przejmuje wszystkie prawa do budowy i eksploatacji kolei konnej w Poznaniu posiadane przez firmę Reymer & Masch
1880 - budowa pierwszej zajezdni tramwajowej przy ulicy Gajowej
1882 - rozpoczęcie działalności spedytorskiej przez Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej
1886 - przedsiębiorstwo otrzymało na 5 lat koncesję na wywózfekalii i nieczystości
1891 - (1 październik) uruchomienie przez Towarzystwo Poznańskiej Kolei Konnej linii omnibusowej do Jeżyc
1895 – likwidacja działalności spedytorskiej
1896 - zmiana nazwy spółki Posener Pferde-Eisenbahn-Gesellschaft na Posener Strassenbahn (Poznańska Kolej Elektryczna)
1896 - zastąpienie komunikacji omnibusowej do Jeżyc tramwajem konnym
1898 - przekazanie do eksploatacji elektrowni tramwajowej
1898 - (6 marzec) otwarcie publicznego ruchu tramwajów elektrycznych i likwidacja tramwajów konnych
1899 - rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby odbiorców w mieście

1907 - budowa pierwszej hali zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej
1914 - przejęcie elektrowni tramwajowej przez miasto
1917 - uruchomienie przewozów towarów i poczty tramwajami
1921 - spolszczenie nazwy spółki Posener Strassenbahn - oficjalna nazwa Poznańska Kolej Elektryczna S.A.
1924 - likwidacja przewozu poczty i towarów tramwajami
1925 - (1 listopad) uruchomienie przez PKE komunikacji autobusowej w mieście
1927 - PKE kończy przy ul. Słowackiego 19/21 budowę Domu Amarantowego, zwanego później Domem Tramwajarza
1929 - zbudowanie zajezdni autobusowej przy ulicy Zwierzynieckiej
1929 - wykonanie w warsztatach na Gajowej wagonów doczepnych z obniżoną podłogą w wejściu
1929 - zorganizowanie przez PKE na Powszechnej Wystawie Krajowej komunikacji pasażerskiej elektrowózkami (wózkami akumulatorowymi)
1930 - (12 luty) uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej ze Śródki do Głównej
1934 - uruchomienie przez PKE międzymiastowej linii autobusowej Poznań-Mosina, połączenie istniało 2 lata
1939 - nadanie PKE okupacyjnej nazwy Posener Strassenbahn A.G.
1943 - uruchomienie przez Posener Strassenbahn regularnej linii żeglugi pasażerskiej na Warcie z ul. Woźnej do Starołęki
1945 - zatopienie statków i likwidacja żeglugi pasażerskiej na Warcie
1945 - duże zniszczenia urządzeń komunikacyjnych na skutek działań wojennych
1945 - przywrócenie spółce prowadzącej miejską komunikację zbiorową w mieście nazwy Poznańska Kolej Elektryczna S.A. i następnie zmiana jej nazwy na Miejska Poznańska Kolej Elektryczna S.A.
1945 - powstanie zajezdni trolejbusowej przy ulicy Świętojańskiej
1946 - Miejska Poznańska Kolej Elektryczna staje się przedsiębiorstwem miejskim (likwidacja spółki akcyjnej)
1948 - przekazanie do eksploatacji zajezdni tramwajowej przy ulicy Madalińskiego
1951 - zmiana nazwy MPKE na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
1956 - rozpoczęcie przez MPK eksploatacji taksówek
1959 - uruchomienie pierwszej podmiejskiej linii autobusowej do Puszczykowa
1960 - rozpoczęcie stopniowej likwidacji obsługi konduktorskiej w autobusach, tramwajach i trolejbusach
1962 - utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego, któremu MPK przekazało wszystkie taksówki
1966 - MPK otrzymało pierwsze autobusy przegubowe
1968 - oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ulicy Warszawskiej
1969 - zorganizowanie placu postojowego autobusów przy ulicy Polskiej
1969 - przeznaczenie byłej zajezdni autobusowej przy ulicy Zwierzynieckiej na zaplecze remontowe przedsiębiorstwa
1969 do Poznania trafia pierwszy wagon przegubowy
1970 - (29 marzec) likwidacja ostatniej linii trolejbusowej Ogrody - Smochowice
1972 - (21 lipiec) przekazanie do eksploatacji kolejki dziecięcej na Malcie, której eksploatację powierzono MPK
1974 - likwidacja zajezdni przy ulicy Świętojańskiej
1976 - włączenie do MPK komunikacji miejskiej w Gnieźnie oraz Kórniku i utworzenie Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego
1980 - oddanie do użytku zajezdni tramwajowej i autobusowej przy ulicy Fortecznej
1981 - wprowadzenie autobusów do zajezdni przy ulicy Kaczej na Kopaninie
1982 - usamodzielnienie się Zakładu Komunikacji Autobusowej w Gnieźnie i przywrócenie WPK nazwy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
1985 - przy ul. Budziszyńskiej powstały tory odstawcze dla wagonów tramwajowych
1987 - przejęcie przez MPK obiektów w Biskupicach na warsztaty naprawcze autobusów i zespołów
1990 - MPK przejmuje obiekty bazy transportu gospodarczego przy al. Niepodległości
1991 - przekazanie podpoznańskim gminom podmiejskich linii autobusowych
1991 - z MPK zostaje wyłączony Oddział w Kórniku
1991 - przekształcenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w zakład budżetowy
1992 - likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Polskiej
1992 - oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ulicy Darzyborskiej i likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Fortecznej
1994 - wprowadzenie taryfy czasowej
1995 - zakup przez MPK pierwszego autobusu niskopodłogowego
1995 - uruchomienie na liniach pierwszego wagonu tramwajowego z częściowo obniżoną podłogą
1997 - oddanie do eksploatacji pierwszej bezkolizyjnej trasy tramwajowej - Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
1998 - likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Darzyborskiej
1998 - uruchomienie systemu nadzoru nad pojazdami w czasie rzeczywistym
1998 - odłączenie od MPK Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach

2000 - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zostaje przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
2002 - Dom Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 przejmuje fundacja POMOST
2002 - pierwszy autobus z systemem monitoringu wnętrza wozu
2002 - wprowadzenie biletów kupowanych za pomocą telefonu komórkowego (SMS)
2003 - wprowadzenie biletów okresowych w formie kart elektronicznych typu KOMKARTA
2003 - na liniach pojawiły się wagony ze 100% niską podłogą
2005 - pierwszy tramwaj z monitoringiem
2005 - pierwsze zielone torowisko z systemem nawadniania (Małe Garbary)
2005 - z Zakładu Napraw Autobusów w Bikupicach i Wydziału Napraw Tramwajów MPK powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Modertrans Poznań
2007 - otwarcie trasy tramwajowej przez most Św. Rocha
2008 - wprowadzenie elektronicznych automatów do sprzedaży biletów na przystankach
2008 - zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego
2009 - utworzenie Zarządu Transportu Miejskiego jako organizatora komunikacji zbiorowej w Poznaniu
2010 - zakończenie eksploatacji autobusów wysokopodlogowych
2010 - całkowita likwidacja zajezdni Gajowa
2012 - przekazano do eksploatacji pierwszy w mieście tumel tramwajowy między Os. Lecha a Franowem
2012 - rozpoczęto odstawiać na noc tramwaje w hali postojowej nowej zajezdni Franowo
2012 - likwidacja torów odstawczych dla tramwajów przy ul. Budziszyńskiej
2013 - MPK opuszcza bazę przy al. Niepodległości
2013 - otwarcie przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego
2014 - uroczyste otwarcie największej w Polsce zajezdni tramwajowej Franowo
2014 - wprowadzenie Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej jako nośnika biletów okresowych i elektronicznej portmonetki przy płaceniu za przejazdy jednorazowe
2014 - MPK opuszcza zajezdnię tramwajową przy ul. Madalińskiego

31 grudnia 2013 r. tramwaje kursują na 19 liniach dziennych długości 229 km, na trasach długości 70 km. Autobusy natomiast na 55 liniach dziennych długości 543 km, na trasach długości 301 km.
 
Oś czasu MPK
28.07.2015
Z kart historii MPK Poznań... Więcej…
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind