W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Poznańskie torowiska: pętla na Golęcinie


petla-na-golecinie-jerzy-rembikowskiNa początku XX wieku Sołacz był ekskluzywną dzielnicą willową dla bogatszych urzędników. W jej centrum znajdował się duży park, wzdłuż którego wytyczono projekt nowej trasy tramwajowej ulicami Rheinbabena (Małopolska), al. Bismarcka (al. Wielkopolska) i dalej Ceglaną (Pułaskiego), przez Buddego do Mostu Teatralnego. Prace ruszyły w 1912 roku. Odcinek wzdłuż al. Rheinbabena do pl. Huggenberga (pl. Spiski) był pierwszym wydzielonym torowiskiem, wyznaczonym poza jezdnią. W październiku 1913 r. nowym szlakiem ruszyła linia 9: RYNEK WILDECKI – Bittera – Colomba – Most Dworcowy – Głogowska – Buddego – MOST TEATRALNY, przedłużona do Sołacza. Po I wojnie światowej przystąpiono do przedłużenia linii przez Małopolską, Wołyńską, Sołacką (Wojska Polskiego) i Golęcińską (Wojska Polskiego) do koszar na Golęcinie.

Nowa trasa została oddana do użytku w 1925 roku. Od początku, przez cały okres użytkowania tej trasy, do Golęcina dojeżdżał tramwaj linii 9. Zdarzało się, że „dziewiątka” tymczasowo zmieniała trasy, np. w 1929 roku, w związku z Powszechną Wystawą Krajową na poznańskich targach kursowała trasą: GOLĘCIN – Sołacka – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Ceglana – Jasna (Roosevelta) Most Teatralny – Fredry – 27 Grudnia – pl. Wolności – Nowa (Paderewskiego) – Stary Rynek – Wodna – Wielkie Garbary – WIELKA.
W 1931 roku linia 9 została skrócona do ul. Wielkiej, a potem do Starego Rynku.

Już od czasu przedłużenia trasy na Golęcin, mieszkańcy domagali się dalszych inwestycji w rejonie Winiar. Dekadę później, 1 października 1935 do ich dyspozycji oddano nową linię 11, która rozpoczynała bieg na Starym Rynku, do ul. Sołackiej jechała trasą wspólną z „dziewiątką”, a dalej nowym torem wzdłuż Winiarskiej do mijanki przy ul. Bonin. Z uwagi na obecność dwóch linii o pokrywającej się częściowo trasie, rozrzedzono częstotliwość kursowania „dziewiątki”, ekspediując ją naprzemiennie z linią 11.

Kolejne zmiany przyszły dopiero w latach 40’tych XX wieku. „Dziewiątka” została wydłużona do Tamy Garbarskiej. Wybudowano też drugi tor na Mazuren Alee (Małopolska) od Mozartpl. (pl. Spiski) do Badenstr. (Wołyńska). Potem w związku z działaniami wojennymi, na skutek zniszczeń, komunikacja w tym rejonie została zawieszona. Choć na Sołacz tramwaje powróciły w sierpniu 1945 r., Golęcin na odbudowanie zniszczonych odcinków musiał czekać aż do 1 czerwca 1946 r. Ponownie pojawiła się tu linia 9 (Golęcin – Stary Rynek przez Most Uniwersytecki, Mielżyńskiego i pl. Wolności).

W pierwszej połowie lat 50’tych „dziewiątkę” usunięto ze Starego Rynku, w zamian dowoziła pasażerów na Spytków. Golęcin czekały jednak kolejne inwestycje. W 1956 na terenie parku naprzeciwko koszar powstała pętla, trasę do niej zmodernizowano, a tor zlokalizowano obok jezdni.

W latach 1957 – 59 trasa linii 9 wyglądała następująco:
GOLĘCIN – Wojska Polskiego – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – 27 Grudnia – pl. Wolności – al. Marcinkowskiego – Walki Młodych – pl. Wiosny Ludów – Dzierżyńskiego – Pamiątkowa – Madalińskiego – TRAUGUTTA

Kilka lat później utworzono także nocną linię tramwajową 9N z Dworca Głównego na Golęcin. Zmiana trasy czekała również kursy dzienne. Ze względu na wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Czerwonej Armii (od Lampego do Al. Marcinkowskiego), Al. Marcinkowskiego (od Czerwonej Armii do pl. Wolności) i ciągu pl. Wolności – 27 Grudnia (od Al. Marcinkowskiego do Lampego) „dziewiątka” zaczęła kursować z Golęcina na Traugutta przez Fredry – Lampego – Czerwonej Armii – Al. Marcinkowskiego. 20 lipca 1970 r., dla tramwajów zamknięto kolejny fragment – tym razem na ul. Dzierżyńskiego (między pl. Wiosny Ludów a Marchlewskiego). Od tego czasu linia 9 kursowała przez ul. Roosevelta, Most Dworcowy, Towarową i Wierzbięcice. Zmiany spotkały się jednak z protestami mieszkańców Sołacza i rok później, „dziewiątka” znów zaczęła obsługiwać śródmieście: z Golęcina do Traugutta pojechałą przez Most Teatralny, Fredry, Lampego, Czerwonej Armii, Al. Marcinkowskiego, Walki Młodych, pl. Wiosny Ludów, Strzelecką, Marchlewskiego i Dzierżyńskiego, z powrotem przez Al. Marcinkowskiego, pl. Wolności, 27 Grudnia i Fredry.

Golęcin ostatni raz widział tramwaj w 1974 roku. 9 listopada „dziewiątka” przestała kursować przez ul. Wojska Polskiego i została skierowana na Winiary. Nie są dokładnie znane okoliczności zlikwidowania pętli na Golęcinie. Mówi się, że miasto otrzymało odgórne polecenie, jednakże żadne dokumenty tego nie potwierdzają.