W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Duży Szczeciniak jest już w Poznaniu. W niedzielę zobaczymy go na paradzie

23.11.2023

Wagon doczepny S2D – tak zwany „Duży Szczeciniak” – powraca po remoncie na poznańskie torowiska! W najbliższą niedzielę będzie można go zobaczyć w trakcie parady organizowanej z okazji 125-lecia tramwaju elektrycznego w stolicy Wielkopolski, a później podczas prezentacji taboru w zajezdni Madalińskiego.

– Wagon czekał na ten remont od 20 lat! Pamiętam, jak wspólnymi siłami wyciągaliśmy go z działki w Suchym Lesie, gdzie od lat 70. XX wieku służył jako altanka – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań, przypominając, że Duży Szczeciniak został odnaleziony w 2003 roku po wspólnej akcji MPK Poznań, Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i „Gazety Wyborczej”. Ówczesny właściciel zgodził się go oddać w zamian za domek-kontener. Jak mówił, nigdy nie przywiązywał większej uwagi do samego wagonu, ważna dla niego była jego wartość użytkowa. – A dla nas, miłośników komunikacji, to był skarb – dodaje Krzysztof Dostatni.

Wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423 wyprodukowano w 1930 roku w Waggonfabrik Wismar. Początkowo kursował w Szczecinie i właśnie dlatego nazywany był „Dużym Szczeciniakiem”. Do Poznania został sprowadzony w 1946 roku – po usunięciu niewielkich zniszczeń wojennych został wprowadzony do eksploatacji (łącznie do stolicy Wielkopolski przywieziono wówczas Dużych Szczeciniaków: 8 sztuk wagonów doczepnych, które zyskały numery 420-427 oraz 8 wagonów silnikowych (numery 9-16, część z nich później przerobiono na doczepy). Wagon z numerem 423 był eksploatowany do 1970 roku, kiedy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową.

Dzięki przeprowadzonym 20 lat temu działaniom wagon został zabezpieczony (w 2008 roku został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych). Rozpoczęły się również starania o jego odbudowę. W minionych miesiącach wagon S2D przeszedł gruntowny remont w Stacji Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Na początku tego tygodnia został oficjalnie zaprezentowany, po czym przetransportowano go do Poznania. Wagon jest już w zajezdni Franowo.

Efekty przeprowadzonych prac będzie można ocenić już w najbliższą niedzielę, 26 listopada br. Wagon S2D zostanie wówczas zaprezentowany podczas parady organizowanej z okazji 125-lecia tramwaju elektrycznego w Poznaniu (pojedzie z KSW Heidelberg), a następnie – na wystawie historycznego taboru na Madalinie.

Przypominamy, że niedzielna parada tramwajów rozpocznie się o godz. 11.00. Tramwaje m.in.: typu I z wagonem doczepnym WD, KSW+S2D, N+ND, Konstal 102N i 102Na, Duwag GT6, GT8 i GT8ZR pojadą trasą: Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – Roosevelta – rondo Kaponiera – Święty Marcin – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 roku – Pamiątkowa – Zajezdnia Madalińskiego.

Od 12.00 bramy zajezdni Madalińskiego zostaną otwarte dla wszystkich – będzie można obejrzeć tam historyczne tramwaje (w tym wagon S2D) oraz zabytkowe samochody z kolekcji Automobilklubu Wielkopolski, zajrzeć na stoisko Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych itd. Historyczne autobusy zostaną zaprezentowane przy Galerii Panorama, natomiast w zajezdni Głogowska będzie można  m.in. zwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK. Aby ułatwić dojazd do tych miejsc uruchomiona zostanie specjalna, bezpłatna linia dowozowa: historyczne autobusy będą kursować po trasie: Panorama – Drużynowa – Dmowskiego – Krauthofera – Głogowska (przy zajezdni) – Hetmańska – Zajezdnia Madalińskiego – Hetmańska – Dmowskiego – Krauthofera – Górecka – Panorama.

Szczegółowe informacje na temat obchodów 125-lecia tramwaju elektrycznego w Poznaniu – w artykule „Już w sprzedaży okolicznościowa karta PEKA, a w niedzielę parada tramwajów”.

 

Zdjęcia: Archiwum MPK Poznań oraz Archiwum KMPS

125-lat tramwaju elektrycznego - logotypy podmiotów wspierających MPK Poznań


Pozostałe aktualności


Noc Muzeów: w sobotę można wybrać się na przejażdżkę liniami turystycznymi H, 0, 2...

15.05.2024
Stary, kremowo-ciemnozielony tramwaj przed gmachem opery w Poznaniu
Już w najbliższą sobotę, 18 maja br.,  odbędzie się Noc Muzeów. To doskonała okazja, aby zwiedzić instytucje kultury po zmroku, to również możliwość wybrania się na przejażdżkę historycznym taborem...

Wymiana części węzła rozjazdowego u zbiegu ulic Kraszewskiego i Dąbrowskiego

13.05.2024
Mijające się tramwaje na ulicy Dąbrowskiego
W sobotę, 18 maja br. - po zakończeniu prac na węźle Głogowska-Hetmańska - na swoje stałe trasy wrócą tramwaje linii nr 1, 7 i 11. Tego samego dnia rozpocznie się naprawa części rozjazdu u zbiegu u...

Wybory do rad osiedli. Bezpłatny dojazd do lokali wyborczych dla seniorów i osób z...

09.05.2024
Miasto Poznań - zdjęcie z lotu ptaka
W niedzielę, 12 maja br. odbędą się wybory do czterdziestu rad osiedli. Zgodnie z taryfą ZTM, osoby, które mają 60 lat lub więcej, a także osoby z niepełnosprawnościami wraz z opiekunem nie muszą p...