Linie turystyczne
W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

MPK w Krakowie wyremontowało historyczny tramwaj S2D dla Poznania

21.11.2023

Pracownicy Stacji Obsługi i Remontów krakowskiego przewoźnika wyremontowali historyczny wagon – tak zwanego „Dużego Szczeciniaka”. Wkrótce wróci on do Poznania i w przyszłości będzie wykorzystywany m.in. na liniach turystycznych.

We wtorek, 21 listopada br., w zajezdni tramwajowej Podgórze w Krakowie został zaprezentowany wyjątkowy tramwaj historyczny. To wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423, wyprodukowany w Waggonfabrik Wismar w 1930 roku na zamówienie przedsiębiorstwa tramwajowego ze Szczecina. Tuż po II wojnie światowej, w 1946 roku, trafił on do Poznania – po usunięciu niewielkich zniszczeń wojennych jeszcze w tym samym roku został wprowadzony do eksploatacji.

Wagon S2D – od miejsca pochodzenia nazywany „Dużym Szczeciniakiemi” – był eksploatowany w Poznaniu do 1970 roku, kiedy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową. I w tej właśnie postaci został odnaleziony przez miłośników komunikacji miejskiej dokładnie 20 lat temu na jednej z działek pod Poznaniem.

Na czym polega wyjątkowość S2D? Ten dwukierunkowy wagon charakteryzował się znajdującym się w połowie długości wejściem prowadzącym do części niskopodłogowej. Na końcach wagonu, na podwyższonej podłodze, znajdowały się przedziały pasażerskie wyposażone w ławki.

Podczas prezentacji w krakowskiej zajezdni wagon doczepny S2D nieprzypadkowo został połączony z wagonem silnikowym z kolekcji krakowskiego MPK – 4N o numerze taborowym 43. Ten tramwaj został zakupiony w 2017 od MPK Poznań, gdzie był nieużywany od wielu lat. Stało się tak, ponieważ w Krakowie nie zachował się ani jeden oryginalny egzemplarz tego typu.

W prezentacji wyremontowanego wagonu S2D wziął udział przedstawiciel MPK Poznań.

– To dla nas bardzo ważne wydarzenie, bo Poznań od lat, w miarę możliwości, rozbudowuje flotę taboru historycznego. Nie zapominamy o swojej przeszłości i chcemy w sposób atrakcyjny przekazywać ją młodszym pokoleniom. Chyba nie ma na to lepszego sposobu niż przywracanie do ruchu zabytkowych pojazdów, aby każdy mógł się przekonać jak podróżowano przed laty. 20 lat temu wagon S2D został zabezpieczony dzięki działaniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i decyzjom ówczesnego kierownictwa poznańskiego przewoźnika. Udało się go odbudować, dzięki uporowi i konsekwencji wielu osób. Teraz będzie mógł powrócić na poznańskie torowiska, choć już nie do ruchu liniowego, ale na linie turystyczne – powiedział Waldemar Łosiak, inspektor ds. historii firmy z Biura Komunikacji Społecznej MPK Poznań.

W Krakowie, a dokładniej  w Stacji Obsługi i Remontów krakowskiego przewoźnika, wagon przeszedł gruntowny remont.

– MPK w Krakowie i MPK Poznań już od kilku lat ściśle współpracują ze sobą w celu promocji komunikacji miejskiej i historii pojazdów, która w przeszłości kursowała ulicami obu miast. Namacalnym przykładem tych działań jest trwająca już od dwóch lat wymiana zabytkowych tramwajów na okres wakacyjnych, kiedy to są one wykorzystywane na liniach turystycznych. Tym razem ta współpraca objęła remont wagonu S2D, którym poznaniacy podróżowali ponad 50 lat temu. Mogę już dzisiaj zdradzić, że ze względu na wyjątkowość tego wagonu zdecydowaliśmy się na stworzenie jego wiernej kopii i włączenie jej do kolekcji naszych historycznych pojazdów – podkreślił Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Po oficjalnej prezentacji i odbyciu pierwszego przejazdu z zajezdni tramwajowej Podgórze do pętli Borek Fałęcki wyremontowany tramwaj S2D zostanie przygotowany do wyjazdu, a następnie załadowany na specjalną lawetę, która zawiezie go do Poznania.


Pozostałe aktualności


MPK Poznań zamierza kupić kolejne autobusy elektryczne i wodorowe

30.04.2024
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetargi na dostawę nowych, niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich. Spółka chce kupić co najmniej 9 autobusów elek...

Święto Narodowe Trzeciego Maja. Uroczystości na placu Wolności

29.04.2024
tramwaj typu i-1
Tegoroczne poznańskie obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja odbędą się na placu Wolności w samo południe. Wcześniej pojawi się tam Orkiestra Reprezentacyjna Sił Powietrznych, która zagra k...

Najnowszy Solaris Urbino 18 electric na testach w Poznaniu

29.04.2024
Producent informuje, że Solaris Urbino 18 electric, zbudowany w oparciu o nową architekturę układu napędowego i najnowszą technologię bateryjną, gwarantuje całodzienną operacyjność i wyjątkową wyda...