Linie turystyczne
W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Testy siedzeń – Moderus Gamma


Zdjęcia z fotografiami użytkowanych kiedyś i dzisiaj pojazdów MPK Poznań znalazły się na siedzeniach w tramwaju Moderus Gamma (numer boczny 628). Poznański przewoźnik rozpoczyna testy kolejnych materiałów obiciowych i – przedstawiając w nietypowy sposób historię komunikacji miejskiej – zaprasza na Katarzynki.

Na siedziskach można zobaczyć fotografie prezentujące najważniejsze wydarzenia z dziejów komunikacji miejskiej w Poznaniu: od uruchomienia dorożek w 1865 roku, poprzez pierwszy tramwaj konny (1880 rok), pierwszy tramwaj elektryczny (1898 rok), pierwsze autobusy (1925 rok), uruchomienie kolejki wąskotorowej Maltanka (1972 rok) aż po wprowadzenie do ruchu liniowego autobusów elektrycznych (koniec 2019 roku). Znajdujące się w pobliżu – w ramkach – kody QR pozwolą pozyskać więcej informacji na temat historycznego i wykorzystywanego obecnie taboru.

Tkanina Aura:

Stworzona w związku z 200-leciem firmy Camira. Tkanina o wysokiej zawartości wełny w swojej wierzchniej części, posiadająca dodatkową przędzę, nadającą efekt 3D. Bardzo odporna na ścieranie i o świetnych właściwościach niepalności.

Sztuczna skóra Rapido:

Najnowsze rozwiązanie Camira dla kolei i pojazdów szynowych, spełniające najwyższe normy palnościowe. Bardzo odporna na wycieranie, zabrudzenia oraz łatwa w utrzymaniu, idealnie nadaję się do zastosowania w często użytkowanych pojazdach szynowej komunikacji miejskiej oraz międzymiastowej.

Tkanina CamiraPrint:

Najnowsze rozwiązanie Camira, unikatowe na rynku tkanin transportowych – znosi wszelkie ograniczenia związane z designem. Tkanina o najwyższej zawartości wełny – 85% w swojej wierzchniej części, co sprawia, że jest bardzo odporna na uszkodzenia, wycieranie i utratę koloru.

 


Krótka historia komunikacji miejskiej:

Pierwszy środek komunikacji publicznej w Poznaniu

1865 rok

„Dziś po raz pierwszy w Poznaniu omnibus odbywał kurs pomiędzy dworcem kolei żelaznej a podobno mostem Chwaliszewskim. Uważaliśmy, że z powodu znacznej pochyłości, którą na tej drodze pokonywać przychodzi, zadnie koła omnibusu są bardzo znacznie wyższe od przednich. Omnibus ciągnęła para koni” – opisywał wydarzenie z 2 maja 1865 r. „Dziennik Poznański”. Tę datę traktuje się jako początek miejskiej komunikacji zbiorowej w Poznaniu.


Uruchomiono pierwszy w Poznaniu tramwaj konny

1880 rok

W 1880 roku dwaj przedsiębiorcy budowlani, Otto Reymer i Otto Masch, uruchomili pierwszą linię tramwajów konnych w Poznaniu, która kursowała na trasie od nowego dworca centralnego do Starego Rynku.


Uruchomienie pierwszego w Poznaniu tramwaju elektrycznego

1898 rok

6 marca 1898 roku w Poznaniu uruchomiono tramwaj elektryczny. Wcześniej po mieście kursowały tramwaje konne i istniały tylko dwie linie: z dworca kolejowego na Ostrów Tumski oraz od Bramy Wildeckiej do jeszcze podmiejskiej wówczas gminy Jeżyce, które zamiast numerami, oznaczane były… kolorami.


Uruchomienie komunikacji autobusowej w Poznaniu

1925 rok

W roku 1925 w granicach administracyjnych Poznania pojawiły się nowe dzielnice. Mieszkańcy tych rejonów domagali się sprawnej komunikacji miejskiej. Budowa tras tramwajowych przekraczała jednak możliwości finansowe Poznańskiej Kolei Elektrycznej. Dlatego zdecydowano się wprowadzić pierwsze w Poznaniu autobusy.


Uruchomienie kolejki dziecięcej na Malcie

1972 rok

Pierwszą kolejkę dziecięcą w Poznaniu otwarto 22 lipca 1956 r. wzdłuż drogi Dębińskiej. W związku z budową trasy Hetmańskiej podjęto decyzję o jej przeniesieniu – nowa trasa miała połączyć Śródkę z budowanym wówczas ogrodem zoologicznym. Uroczyste oddanie kolejki do użytku nastąpiło 21 lipca 1972 r.


Fot. Robert Bartkowiak

Zakup 122 autobusów niskopodłogowych marki MAN i Neoplan

1996 rok

W latach 1996-97 do MPK Poznań trafiło 40 autobusów MAN NL202, 10 przegubowych MAN NG272, 31 Neoplanów N4016, 19 trzyosiowych Neoplanów N4020 oraz 22 midibusy Neoplan N4009. Były to wówczas największe zakupy pojazdów dla MPK Poznań.


Fot. Dawid Lorenc

Wprowadzenie do ruchu pierwszych w 100% niskopodłogowych tramwajów

2003 rok

W 2002 r. podpisano z firmą Siemens umowę na dostawę 14 całkowicie niskopodłogowych tramwajów przegubowych Combino. Były to wówczas najnowocześniejsze tramwaje na świecie oraz pierwsze w pełni niskopodłogowe bimby w Poznaniu.


Fot. Marcin Nader

Zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego

2008 rok

3 listopada 2008 roku MPK Poznań stało się właścicielami pierwszego w Polsce a dziewiątego w Europie autobusu z napędem hybrydowym. Do tej pory autobus ten jest jedynym pojazdem we flocie MPK Poznań z napędem hybrydowym.


Fot. Marcin Nader

Wprowadzenie do ruchu pierwszych autobusów elektrycznych w mieście

2019 rok

Pod koniec 2019 roku do ruchu wdrożono pierwszych 21 autobusów elektrycznych Solaris Urbino electric. Obecnie po mieście kursuje 58 nowoczesnych i zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych.

 


Wypełnij ankietę dotyczącą testowanych siedzeń

Ankieta dotycząca siedzeń