W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Hybryda


W listopadzie 2008 roku staliśmy się właścicielami pierwszego w Polsce a dziewiątego w Europie autobusu z napędem hybrydowym.

 

hybryda-schemat
Rozmieszczenie elementów napędu hybrydowego w autobusie Solaris Urbino 18 Hybrid

Odpowiednio przetworzona energia, odzyskiwana w trakcie procesu hamowania, gromadzona jest w specjalnych bateriach zamontowanych na dachu autobusu. Dzięki temu baterie nie wymagają doładowywania z zewnętrznych źródeł energii. Okres działania kompletu baterii niklowo-metalowo-wodorkowych NiMH o wadze 410 kg to około 6 – 7 lat w zależności od sposobu eksploatacji autobusu.

źródło: Solaris

MPK Poznań Sp. z o.o. oraz zespół Politechniki Poznańskiej przeprowadziły porównanie zużycie paliwa autobusu hybrydowego i autobusu Diesla.

Politechnika Poznańska
badania na linii 76, w dzień roboczy i w sobotę

zużycie paliwa dzień roboczy sobota

Solaris Urbino Hybrid

42,5 l/100 km 39,3 l/100 km

autobus z silnikiem Diesla

51,2 l/100 km 45 l/100 km
oszczędność od 14 do 18%

Wynik jest zależny od liczby zatrzymań i obciążenia pojazdu.

MPK Poznań Sp. z o.o.
badania na liniach 51, 74, 76, w dzień roboczy i w sobotę

Nr linii Długość linii
[km]
Prędkość komunikacyjna
[km]
Liczba przystanków i sygnalizacji świetlnych Dzienne obciążenie
[pas/dobę]
Średnia oszczędność w zużyciu paliwa w porównaniu z silnikiem Diesla Euro-5 [%] Oszczędność
max min

51

12,69 19,5 45 4335 12,18 14,5 10,07

74

14,57 19,9 59 3818 14,06 16,2 12,20

76

17,04 23,8 57 4321 13,5 15,5 10,50

Różnice wyników badań MPK i Politechniki Poznańskiej wynikają z dwóch czynników:
– badania MPK obejmowały znacznie większą grupę, w tym kierowców, którzy nie byli przeszkoleni z zasad prowadzenia autobusu hybrydowego,
– pasażerowie nie są przyzwyczajeni do zastosowanego systemu automatycznego zamykania drzwi za pomocą fotokomórki i często blokowali zamknięcie drzwi, co powodowało dłuższy postój na przystanku i pracę silnika na biegu jałowym.

Obok mniejszego zużycia paliwa, do innych efektów związanych z wprowadzeniem do eksploatacji autobusów hybrydowych należy zaliczyć:
– zmniejszoną o 13,3% emisję tlenków azotu NOx, o 25,3% emisję CO2, o 31,2% emisję węglowodorów, o 56,4% emisję CO i o 78% emisję cząstek stałych,
– mniejszą o ponad połowę emisję hałasu,
– zwiększoną żywotność okładzin i tarcz hamulcowych (z badań MPK wynika, że eksploatacja tarcz hamulcowych wydłuży się z 200 do 350 tys. km),
– dwa razy rzadszą wymianę oleju silnikowego niż w tradycyjnych autobusach z silnikiem Diesla.

źródło: Z. Rusak, Doświadczenia z eksploatacji Solaris Urbino Hybrid. Autobusy, Nr 9/2009, s. 15.