Linie turystyczne
W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Autobusy wodorowe będą jeździć po Poznaniu. Umowa pomiędzy MPK Poznań a Solaris Bus & Coach podpisana!

26.10.2022

25 nowoczesnych Solarisów Urbino 12 hydrogen już w przyszłym roku pojawi się na poznańskich ulicach. MPK Poznań oraz Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawę 15 nowych, niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem. Poznański przewoźnik postanowił też skorzystać z prawa opcji i kupić kolejnych 10 takich pojazdów.

– Poznańska komunikacja zbiorowa wkracza w erę wodoru. Niebawem do floty MPK Poznań dołączą autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które pełni funkcję „elektrowni” na pokładzie pojazdu. To historyczny moment dla poznańskiego transportu publicznego, który staje się coraz bardziej przyjazny dla środowiska. Jednocześnie jest to kolejny ważny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej, do której konsekwentnie dążymy, prowadząc i wspierając działania proekologiczne, a także promując takie postawy wśród mieszkańców naszego miasta – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

MPK Poznań – dzięki przyznaniu dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny – zamierza kupić łącznie 25 autobusów napędzanych wodorem. Umowa podstawowa dotyczy 15 pojazdów, 10 kolejnych zostanie zakupionych w ramach prawa opcji. Wszystkie pojazdy będą miały standardową długość 12 metrów.

– To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań. Mamy wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, że znakomicie spełni on swą rolę – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. Wyjaśnia, że zasięg autobusów wodorowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym, autobusy nie wymagają zatem ładowania na końcówkach tras i będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań. – Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 procent naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 proc., a po dostawach „wodorowców” będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń.

– Poznań inwestuje w czyste technologie, w innowacje i w przyszłość. To ogromne zamówienie stawia przewoźnika wśród najnowocześniejszych operatorów transportu publicznego w Europie, którzy stawiają przede wszystkim na czyste powietrze w miastach i poprawę jakości życia kolejnych generacji ich mieszkańców. Wodorowe Urbino 12 hydrogen emitują wyłącznie parę wodną. Już wkrótce o zaletach i komforcie podróży wodorowymi Solarisami będą mogli przekonać się poznaniacy – mówi Javier Calleja, prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.

Zamówione przez MPK Poznań modele to Urbino 12 hydrogen. Każdy z pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jedynymi produktami ubocznymi są bowiem woda i ciepło. Pojazd jest więc całkowicie bezemisyjny w miejscu użytkowania. Przy wszystkich zaletach napędu elektrycznego autobusy wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem. W praktyce autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania w zależności od infrastruktury, zajmuje około 10 minut.

W 12-metrowych autobusach zostaną zamontowane ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW, które będą pobierać wodór z pięciu zbiorników o łącznej pojemności 1560 l. Komponenty systemu wodorowego będą posiadać najwyższe dostępne na rynku systemy zabezpieczeń. Wodorowe Solarisy wyposażone będą w stosunkowo niewielką baterię trakcyjną Solaris High Power, której zadaniem będzie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Jednostkę napędowa pojazdów będzie stanowić elektryczny silnik centralny.

Pod kątem wyposażenia wnętrza pojazdy będą wykończone w wysokim standardzie, podobnym do innych zielono-żółtych autobusów we flocie MPK Poznań. Poznaniacy będą korzystać z efektywnej klimatyzacji oraz rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej, a ich bezpieczeństwo zapewni monitoring. Dla wygody pasażerów MPK przewidziało ładowarki urządzeń mobilnych. Na pokładzie znajdzie się 31 miejsc siedzących, w tym 10 siedzeń o wysokiej dostępności, czyli dostępnych bez dodatkowych stopni. Urbino 12 hydrogen będą wyposażone w zatoczkę dla osób niepełnosprawnych i podróżnych z wózkami dziecięcymi.

Pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do Poznania w drugim półroczu 2023 roku. Będą tankowane przez PKN Orlen, który docelowo zamierza wybudować – na stacji nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo – infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem. Umowa na dostawę paliwa dla MPK Poznań została podpisana 31 sierpnia br.

 

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - logotypZakup autobusów elektrycznych z napędem wodorowym możliwy jest dzięki uzyskaniu dofinansowania z Programu „Zielony Transport Publiczny”.


Pozostałe aktualności


Linie turystyczne: w niedzielę na trasę linii H wyjedzie wagon silnikowy Typu I

25.07.2024
Historyczny tramwaj przy kamienicy
W weekend na ulicach Poznania znów pojawią się historyczne tramwaje i autobusy: będzie można wybrać się na przejażdżkę liniami turystycznymi 0, 20, 100 i 102, a w niedzielę uruchomiona zostanie rów...

Od piątku (26 lipca br.) zmiana organizacji ruchu w rejonie ronda Starołęka

25.07.2024
Nowe torowisko układane na rondzie
W związku z postępem prac przy wymianie torowiska na rondzie Starołęka od piątku (26 lipca br.) zmieni się organizacja ruchu drogowego w tym rejonie. Prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i st...

Forteczna-Starołęcka: od poniedziałku 22 lipca br. przywrócony zostanie ruch samoc...

19.07.2024
Tramwaj linii 93
Prace na przejeździe tramwajowym przy pętli Starołęka PKM zmierzają ku końcowi. W związku z tym, od poniedziałku, 22 lipca br., otwarty dla ruchu samochodowego zostanie przejazd z ulicy Fortecznej ...