Zbliża się przebudowa mostu Chrobrego – najważniejsze informacje na temat inwestycji
Coraz bliżej rozbiórki, a następnie budowy na nowo mostu Bolesława Chrobrego. Wcześniej jednak przeprowadzone zostaną niezbędne prace przygotowawcze. Zgodnie z zapowiedziami, inwestycja będzie podzielona na etapy, co pozwoli na zachowanie ciągłości przejazdu przez Wartę w tym miejscu. Wprowadzone zostaną zmiany w komunikacji publicznej, po raz pierwszy będzie też wykorzystany nowy łuk torowy przy Okrąglaku.
W środę, 23 lipca br., odbyło się spotkanie z radami osiedli sąsiadujących z przyszłą inwestycją, podczas którego Miasto Poznań przedstawiło informacje na temat przebudowy mostu Chrobrego oraz koncepcje organizacji ruchu w trakcie inwestycji. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje przekazane przez Zarząd Transportu Miejskiego i spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Przebudowa mostu Chrobrego
Most Bolesława Chrobrego zbudowano w połowie lat 60. XX wieku. Obecnie konstrukcja jest już w złym stanie technicznym, zniszczone są nawierzchnie jezdni i chodników. Po przebudowie zwiększy się bezpieczeństwo uczestników ruchu. Do dyspozycji kierowców nadal będą po dwa pasy w obu kierunkach. Zostaną zbudowane nowe mosty: dwa drogowe i jeden tramwajowy.
Inwestycja obejmuje też przebudowę przylegających odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Niepełne dziś drogi i przejazdy rowerowe zostaną odpowiednio uzupełnione, by infrastruktura była spójna i komfortowa. Na moście, po obu stronach, zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki. Dodatkowo w obrębie skrzyżowania ulic Estkowskiego i Chwaliszewo staną urządzenia zliczające cyklistów. Budowa ciągu pieszo-rowerowego przewidziana jest też na ul. Wyszyńskiego. W ramach inwestycji powstanie pięć miejsc odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami dla jednośladów. Uwzględnione zostaną również potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Wprowadzone zostaną także zmiany istotne dla pasażerów komunikacji miejskiej. Przy Katedrze powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, co ułatwi przesiadki. W tym miejscu autobusy będą mogły jechać po torowisku. Przystanek zostanie wyposażony w tablice informacji pasażerskiej, biletomat, nowe wiaty i ławki oraz system oznaczeń fakturowych nawierzchni. Obok zaprojektowano także naziemne przejście dla pieszych. Planowane są również prace dotyczące: odwodnienia drogowego, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej i zieleni. Zgodnie ze wskazaniem spółki Aquanet, przebudowana zostanie również sieć wodociągowa.
– Przekazanie placu budowy planujemy na wrzesień, wtedy to wykonawca będzie mógł przystąpić do prac przygotowawczych, w ramach których zajmie się m.in. badaniami archeologicznymi, budową przewiązek umożliwiających przejazd przez torowisko tramwajowe, wprowadzeniem odpowiedniego oznakowania i zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach. Konieczne będzie też przeniesienie infrastruktury podziemnej z mostu i wykonanie przewiertów pod rzeką, a także demontaż sieci trakcyjnej. Po tych wszystkich pracach wyłączona z ruchu zostanie północna nitka mostu, a przejazd w obu kierunkach odbywał się będzie południową – zapowiada Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Zmiany dla kierowców i pasażerów
Na czas przebudowy wyłączone z ruchu zostanie torowisko na moście Chrobrego. Ze względu na lokalizację torów i sieci trakcyjnej nie ma możliwości zachowania ruchu tramwajowego na moście w trakcie prac. Wynika to z jego budowy – technicznie most Chrobrego to dwa obiekty, infrastruktura tramwajowa mieści się zarówno na części południowej, jak i północnej. W ramach inwestycji powstanie osobny obiekt dla torowiska tramwajowego.
Głównym założeniem czasowej organizacji ruchu, obowiązującej na moście, jest najpierw przeniesienie całego ruchu dwukierunkowego na jezdnię południową. W tym czasie rozebrany i wybudowany na nowo zostanie obiekt północny, który jest w gorszym stanie technicznym. Północna część jezdni wyłączona będzie na odcinku od mostu Mieszka I do obszaru między mostem Chrobrego a rejonem ul. Szyperskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli nadal korzystać z południowej części mostu, muszą jednak liczyć się z wyłączeniem z ruchu Wartostrady bezpośrednio pod mostem (między Starym Portem a Chwaliszewem).
Po oddaniu do użytku północnego mostu sytuacja odwróci się i analogicznie przejazd możliwy będzie nowo wybudowaną częścią. Takie rozwiązanie pozwoli zachować przejezdność na moście, przy czym należy pamiętać, że do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie w każdym kierunku (a nie tak jak obecnie – po dwa). Konstrukcja, po której pojadą tramwaje, będzie powstawać równolegle z częścią południową.
Zmiany w organizacji transportu publicznego
Podczas budowy nowego mostu Chrobrego nie będzie możliwy przejazd tramwajów na trasie od ronda Śródka do Małych Garbar. Z tego względu linie numer 7, 8 i 17 będą funkcjonowały na zmienionych trasach. Skorygowana zostanie też trasa „trzynastki”, a ponadto uruchomione będą linie 4 oraz 27. Po raz pierwszy zostanie wykorzystany nowy łuk torowy przy Okrąglaku. Tramwaje linii 27 poruszające się od placu Wolności będą dzięki temu mogły skręcać w prawo i jechać w kierunku placu Wielkopolskiego.
Tramwaje na trasie „katedralnej” zastąpi autobus linii T7, kursujący od przystanku Małe Garbary do ronda Śródka. W celu szybszej możliwości jazdy ze Śródki, T7 nie będzie objeżdżał ronda, lecz po obsłużeniu przystanku na dworcu Śródka będzie wyjeżdżał na trasę w kierunku Garbar przed rondem. Z kolei linie autobusowe 167 oraz 911 zostaną skierowane do dworca autobusowego Rataje.
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu przedstawił szczegółowe propozycje:
„Siódemka” będzie kursować z Ogrodów na Zawady przez Dąbrowskiego, Reymonta i dalej Hetmańską, Zamenhofa i Jana Pawła II.
Linia nr 7 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: OGRODY – Dąbrowskiego – Reymonta – Hetmańska – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY
Na części obecnej trasy linii 7 (tj. od Połabskiej do centrum) zostanie uruchomiona linia 4. „Czwórka” pojedzie z pętli Połabska przez Winogrady, Pułaskiego do mostu Teatralnego, a następnie przez Fredry, pl. Ratajskiego i pl. Wielkopolski do przystanku końcowego Małe Garbary.
Linia 4 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – Pl. Wielkopolski – MAŁE GARBARY
Tramwaje linii 8 nadal będą kursować z Miłostowa na Ogrody, ale objazdem: przez ulicę Jana Pawła II, most św. Rocha, pl. Bernardyński, Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia. Na trasie z Ogrodów „ósemka” pojedzie z Fredry przez Gwarną i Św. Marcin. Z uwagi na skierowanie linii 8 na most św. Rocha, linia tramwajowa 13 będzie skierowana przez rondo Rataje, AWF i Strzelecką.
Linia 8 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: MIŁOSTOWO – Warszawska – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Most św. Rocha – Pl. Bernardyński – Wrocławska – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY
OGRODY – Dąbrowskiego – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – (…) – MIŁOSTOWO
Linia 13 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: JUNIKOWO – Grunwaldzka – Bukowska – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Linia 17 pojedzie, jak obecnie, od pętli Górczyn PKM, przy czym dojedzie tylko do przystanku Małe Garbary. Pozostała część obecnej trasy „siedemnastki” zostanie obsłużona dodatkową linią 27, na której kursy będą się odbywały ze Starołęki, przez Górny Taras Rataj i trasę kórnicką do centrum, z końcowym przystankiem na placu Wielkopolskim. Tramwaje linii 27 jako pierwsze będą korzystały z nowego łuku torowego przy Okrąglaku.
Linia 17 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: GÓRCZYN PKM – Głogowska – Matyi – Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – Pl. Wielkopolski – MAŁE GARBARY
Linia 27 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Hetmańska – Żegrze – Os. Lecha – Kórnicka – Most św. Rocha – Pl. Bernardyński – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – PLAC WIELKOPOLSKI
Pomiędzy rondem Śródka i Małymi Garbarami uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T7. Ponadto zmienionymi trasami pojadą autobusy obsługujące linie nr 167 i 911. Dziś dojeżdżają one z Garbar do ronda Śródka, natomiast podczas remontu mostu Chrobrego pojadą ulicą Garbary prosto i dalej – przez most Królowej Jadwigi – do Dworca Rataje.
Zanim przedstawiony powyżej układ linii wejdzie w życie, konieczne będzie przygotowanie sieci torowej. Między innymi zostaną przeprowadzone prace remontowe w obrębie torowiska tramwajowego na placu Wielkopolskim oraz wykonany rozjazd torowy umożliwiający dojazd do przystanku Małe Garbary, jako do przystanku końcowego i zmianę kierunku jazdy. Prace te potrwają ok. 3 tygodni, podczas których do układu linii przygotowanego na czas remontu mostu Chrobrego wprowadzone zostaną pewne zmiany.
Szczegóły dotyczące wprowadzanych zmian organizacji ruchu oraz komunikacji będą podawane z wyprzedzeniem.
Źródło: Urząd Miasta Poznania
Wizualizacja i grafika: Poznańskie Inwestycje Miejskie