Wyjątkowy gość w MPK Poznań

31.05.2024

Dzięki współpracy MPK Poznań i MPK S.A. w Krakowie w sezonie 2024 po Poznaniu będzie kursował unikalny wagon typu K. Poznań tymczasem udostępni niezwykle popularny u nas wagon 102Na czyli „Księżniczkę” Premierowy wyjazd wagonu z Krakowa – w najbliższą sobotę na linii H. Zapraszamy!

– To efekt rozpoczętej dwa lata temu współpracy krakowskiego przewoźnika i MPK w Poznaniu. Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański „sanocki” wagon ND o numerze taborowym 436, natomiast do Poznania przyjechał skład unikalnych wagonów KSW. W tym roku do Krakowa pojechał wagon 102Na czyli „Księżniczka”, a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem Typu K. Premierowy kurs odbędzie się już w najbliższy weekend – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Trasa linii H: RATAJCZAKA (przystanek na ul. Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej)– 27 grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Roosevelta – most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – 27 GRUDNIA. (brak przystanków pośrednich na trasie).

Odjazdy z przystanku Ratajczaka: 12.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30.

Historia wagonów Typu K sięga 1938 roku, kiedy to dla warszawskich tramwajów zamówiono 60 nowoczesnych wagonów, które według nomenklatury tramwajów warszawskich otrzymały oznaczenie „K”. Duże, niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w równie duże, podwójne drzwi ułatwiające wymianę pasażerów. Wnętrze odpowiadało ówcześnie obowiązującym trendom estetycznym –  zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminium. Białe elementy na tle ciemno-czerwonego wnętrza i tapetowanych w podobnym kolorze ścian  rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny.

Zamówienie podzielono pomiędzy dwie fabryki: 20 sztuk w Danziger Wagonfabrik AG w Gdańsku (skąd pochodziła cała dokumentacja wagonu), 40 sztuk konsorcjum Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura SA w Chorzowie.

Przed wrześniem 1939 roku, czyli przed wybuchem wojny, żaden wagon nie został dostarczony do zamawiającego. Przygotowane do wysyłki tramwaje oraz będące w trakcie budowy wagony, mimo zapłaty przez Warszawę,  skierowano do Berlina. Wagony, z braku dostępu materiałów,  produkowano do wiosny 1941 roku. Po zakończeniu wojny w 1945 roku rewindykowano 51 wagonów ocalałych z pożogi Berlina. Część będącą w dobrym stanie, po ponownym przekuciu rozstawu skierowano do ruchu, pozostałe przekazano do remontu w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i wytwórcy – Huty Królewskiej w Chorzowie. Tramwaje, z uwagi na wojenny okres eksploatacji nazywane „berlinkami” oznaczono numerami od 401 wzwyż. Eksploatowano je do lat siedemdziesiątych w ruchu liniowym, a następnie sporą część przebudowano na pojazdy techniczne.

Wagon K nr 437 (w Berlinie oznaczony jako TF 3940) wyprodukowany został w 1941 roku, a  użytkowany był do 1969 roku do ruchu pasażerskiego. Przez kolejne trzy dekady wykorzystywany był jako pług. We wrześniu 2017 zakupiony został przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, które zdecydowało się na sprowadzenie wagonu i powiększenie kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej. Powodem takiego przedsięwzięcia jest miejsce w polskiej historii tego typu pojazdu. Kolorystyka wagonu odpowiada malowaniu jakie wagony otrzymałby po dostarczeniu zamówienia w 1939 roku.

Do Krakowa wyjechał natomiast będący własnością MPK Poznań  niezwykle popularny u nas wagon 102Na „Księżniczka” – ostatni w Poznaniu wagon typu 102Na. W latach 1970-1973 Poznań otrzymał 65 takich wagonów. Jeździły one na liniach w latach 1970-2013. Przegubowiec 71 został wyprodukowany w chorzowskim Konstalu w końcu 1972 roku, od 2013 r. jest wagonem historycznym.

 

Pozostałe aktualności


Tramwaje pojadą ciszej: rozpoczęło się szlifowanie szyn

25.11.2025
Żółta maszyna na torowisku w centrum miasta - zdjęcie wykonane w porze nocnej
Specjalny pojazd wyjechał minionej nocy na poznańskie torowiska. Maszyna, dzięki której prowadzone jest tzw. prewencyjne szlifowanie szyn, pracowała na Świętym Marcinie, moście Teatralnym, ulicy Fr...

„Holender” wraca na poznańskie torowiska!

21.11.2025
Żółty wagon w hali
Już w najbliższą niedzielę (23 listopada br.) po raz pierwszy po remoncie na trasę wyjedzie „holender”, czyli wagon 3G wyprodukowany przez zakłady Beijnes. Tramwaj weźmie udział w paradzie z okazji...

Katarzynka 2025: Wagony z Warszawy i Krakowa zaprezentują się na paradzie tramwajowej

20.11.2025
Skład wagonów - silnikowy z kolorze niebieskim i zielony wagon doczepny
Składy wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz N+ND z MPK SA w Krakowie pojadą w niedzielnej paradzie organizowanej z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i dnia św. Katarzyny. Zapra...