Linie turystyczne
Powered by jakdojade.pl

Wagon historyczny ND: w poznańskich barwach, ale dla Krakowskiej Linii Muzealnej

10.04.2025

MPK S.A. w Krakowie zaprezentowało dziś kolejny wagon do swojej kolekcji taboru historycznego: wagon doczepny ND, będący odwzorowaniem poznańskiego tramwaju nr 454. W jego prezentacji wzięli udział przedstawiciele MPK Poznań.

– Jest zielony i powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi. Tak więc pomimo tego, że jest z rodziny wagonów typu N, które w przeszłości były w Polsce niezwykle popularne, stanie się wyjątkowym egzemplarzem w kolekcji historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Mowa o wyremontowanym przez pracowników MPK w Krakowie historycznym wagonie doczepnym ND nr 454 – informuje krakowski przewoźnik.

Kraków jest obecnie jednym miastem w Polsce, gdzie ten typ wagonu doczepnego ND można zobaczyć i gdzie będzie się można nim przejechać. Pojazd nie przetrwał do naszych czasów, ale zgromadzone przez MPK w Krakowie części tramwajów typu N pozwoliły na jego odtworzenie przy wykorzystaniu oryginalnych elementów.

MPK S.A. w Krakowie: – Do odbudowy wagonu posłużyło nadwozie wagonu z Tramwajów Śląskich osadzone na podwoziu (wózku) krakowskiego tramwaju. Zamontowane drzwi pochodzą z tramwajów łódzkich. Ramy okienne podarowane zostały przez krakowskiego miłośnika. Tramwajowi miłośnicy z Poznania przygotowali z kolei niezbędne materiały ilustracyjne z okresu eksploatacji wagonu oraz obecne oznakowanie wagonu. Dzięki takim zabiegom udało się odtworzyć wagon doczepny będący odwzorowaniem poznańskiego tramwaju nr 454. Nic więc dziwnego, że w prezentacji wagonu w Krakowie wzięli udział przedstawiciele MPK Poznań oraz z Tramwajów Śląskich.

– Poznańskie wagony doczepne (o numeracji od 451 do 455) eksploatowane były w latach 1963-1970 w parze ze zmodernizowanymi wagonami silnikowymi, ale z czasem z uwagi na brak elektrycznego sterowania drzwiami łączone je w składy także z wagonami najstarszymi.
Wagony doczepne ND to efekt modernizacji prowadzonej m.in. przez poznańskiego przewoźnika (oprócz Poznania takie modernizacje prowadziły także Wrocław, Gdańsk, Łódź i Kraków). Jej elementem był m.in. poprawiający bezpieczeństwo pasażerów montaż mechanicznie zamykanych drzwi sterowanych przez motorniczego, a także hamulców szynowych, przewidzianych już w trakcie projektowania wagonu. Oprócz tego wagon wyposażono w światła stopu, kierunkowskazów oraz lusterka umożliwiające obserwację składu. Dla ułatwienia pracy warsztatów modernizowane wagony przewidziano wyłącznie jako jednokierunkowe, co pozwoliłoby zmniejszyć koszty eksploatacji. Namiastką nowoczesności dla pasażerów miała być podłoga pokryta gumą zabudowana na jednym poziomie, miękkie wyściełane dermą siedzenia dla pasażerów – podaje krakowski przewoźnik.

Wagonem ND nr 454 mieszkańcy Krakowa i turyści będą mogli się przejechać na Krakowskiej Linii Muzealnej, która startuje w czerwcu.

Źródło: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie

 

Pozostałe aktualności


90. rocznica uruchomienia trasy tramwajowej na Winiary. Tramwaje linii 24 znów wyj...

02.10.2025
Skład wagonów N+ND w centrum Poznania
Na prośbę Rady Osiedla Winiary już w najbliższą niedzielę, 5 października br. uruchomiona zostanie linia tramwajowa 24 obsługiwana historycznymi wagonami. W ten sposób upamiętniona zostanie 90. roc...

Wicemistrzowie świata u prezydenta Poznania

29.09.2025
Prezydent Jacek Jaśkowiak wręcza kwiaty Monice Bocian, obok stoi Dariusz Graj
Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, spotkał się z wicemistrzami świata motorniczych. Monika Bocian i Dariusz Graj zajęli drugie miejsce podczas pierwszych na świecie mistrzostw - Tramdriver World ...

MPK Poznań na targach TRAKO prezentuje wagon N wyprodukowany w Stoczni Północnej w...

23.09.2025
Wagon na targach, w tle hala i namiot MPK Poznań
Zwiedzający targi TRAKO mogą zobaczyć jedyny zachowany wagon silnikowy N, który został wyprodukowany w 1951 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku. Odrestaurowany tramwaj na początku września br. wzbog...