Powered by jakdojade.pl

Tramwaj Combino jak nowy. Pierwszy wagon po naprawie głównej wyjeżdża na poznańskie torowiska

15.02.2023

Na poznańskie torowiska powraca tramwaj Siemens Combino – pierwszy, który przeszedł naprawę główną. W toku prac odtworzono jego walory i kondycję techniczną do stanu jak w tramwaju nowym, dzięki czemu przez kolejne lata będzie mógł służyć pasażerom. Prace przy kolejnych tramwajach Siemens Combino będą prowadzone sukcesywnie – na jednym z nich zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne.

MPK Poznań posiada 14 tramwajów Siemens Combino, które od 2003 roku przewożą pasażerów. Po latach użytkowania pojazdy wymagają naprawy głównej, czyli przeglądu elementów konstrukcji oraz wszystkich zamontowanych urządzeń, podzespołów, instalacji i wyposażenia oraz – w razie konieczności – ich naprawy, modernizacji bądź wymiany. Prace już trwają: zgodnie z wynikiem postępowania przetargowego, przeprowadza je firma Saatz.

Pierwszy z tramwajów Combino (numer boczny 503) przeszedł już konieczne naprawy i rozszerzone badanie techniczne – właśnie zakończyły się odbiory, potwierdzające, że można nim przewozić pasażerów. Wagon przeszedł kompleksowy przegląd, w wyniku którego wymieniono bądź odnowiono poszczególne elementy, w tym układy elektryczne, sterowania i napędowe.

Jednocześnie pojazd zyskał oświetlenie LED oraz nową powłokę lakierniczą – na tramwaju nadal dominujący jest kolor zielony, ciągle występują elementy żółte, ale więcej jest czerni. System informacji pasażerskiej wzbogacony został o dodatkowe wyświetlacze z numerem linii po bokach pojazdu oraz dodatkowe monitory informacyjne.

Wewnątrz m.in. wymieniono wykładzinę podłogową, odnowiono fotele pasażerskie, panele ścienne i poręcze, które – poza tymi znajdującymi się przy drzwiach – są teraz szare. Wymienione zostały wszystkie przyciski, z których korzystają pasażerowie m.in. do otwierania drzwi. Zamontowano uchwyt i pasy do mocowania przewożonych rowerów.

Odnowiona została też kabina motorniczego – wymieniony został fotel motorniczego, a pulpit został zregenerowany i wyposażony w nową aparaturę sterującą. Dodane zostały nowe ekrany komputera pokładowego oraz wymieniony został sterownik systemu informacji pasażerskiej (SIP), PEKA i ITS (inteligentnego sterowania ruchem). Dotychczasowy rejestrator zdarzeń (czarna skrzynka) wymieniono na urządzenie nowszej generacji.

Prace przy kolejnych tramwajach Siemens Combino będą prowadzone sukcesywnie – obecnie wykonawcy przekazano dwa kolejne wagony, a następny jest przygotowywany do przekazania. Na jednym z pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne – pozyskana dzięki nim energia wspomagać będzie zasilanie systemów pokładowych zasilanych instalacji 24 V. To jednak rozwiązanie testowe, którego realizacji podjęły się (bez dodatkowych kosztów po stronie MPK Poznań) firmy Enika oraz Saatz.

Wszystkie Tramwaje Siemens Combino z poznańskiej floty mają przejść naprawy główne do końca 2024 roku. Działania te przyczyniają się do zwiększania niezawodności taboru oraz poprawy komfortu podróżowania i pozwolą na dalszą eksploatację przez kolejne lata.

Pozostałe aktualności


MPK Poznań odebrało już wszystkie zamówione Moderusy Gamma LF 04 AC BD

19.12.2025
Napis na szybie tramwaju Trzydziesta gamma dla MPK Poznań
MPK Poznań odebrało już od producenta, firmy Modertrans Poznań, wszystkie zamówione tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD. Dzięki temu, że są to pojazdy niskopodłogowe i dwukierunkowe, zwiększa się do...

„Elektryki” bez pantografów są już we flocie MPK Poznań

16.12.2025
Do MPK Poznań dotarły pierwsze z zamówionych autobusów Solaris Urbino 18 Electric, które ładowane są jedynie przez złącze plug-in. Trwają odbiory autobusów oraz szkolenia z zakresu ich obsługi. ...

W trzy niedziele w grudniu autobusy linii 180 i 193 dojadą do galerii handlowych

03.12.2025
Widok na sklep zza choinki z lampkami
Najbliższe przedświąteczne niedziele (7, 14 i 21 grudnia br.) będą  niedzielami handlowymi. Z tego względu autobusy linii 180 i 193 będą dojeżdżać do galerii handlowych. Grudzień to czas przedś...