Powered by jakdojade.pl

Takich wagonów jeszcze w Poznaniu nie było! Tramwaj z Krakowa będzie kursował na liniach turystycznych

18.04.2025

Należący do MPK S.A. w Krakowie skład wagonów SN4 i PN3 będzie w tym roku kursował na poznańskich liniach turystycznych! W zamian do stolicy Małopolski pojechał z Poznania wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer.

–  To kontynuacja współpracy przewoźników z Krakowa i Poznania. Kilka lat temu spółki postanowiły wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami i widzimy, że to działa! Historyczny tabor z Krakowa na poznańskich liniach turystycznych wzbudza ogromne zainteresowanie, a przez to uatrakcyjnia naszą ofertę. W tym roku to dla nas szczególnie ważne, bo obchodzimy jubileusz 145-lecia komunikacji miejskiej, a jednocześnie 100-lecia komunikacji autobusowej w Poznaniu. Z tego względu na poznańskie ulice wróci również wyremontowany siłami MPK autobus Jelcz PR110  – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Dzięki liniom turystycznym, obsługiwanym historycznymi autobusami i tramwajami, można przekonać się jak przez lata zmieniały się technologie i sprawdzić jak niegdyś przemieszczano się po Poznaniu: dla jednych to wspomnienie dzieciństwa, dla innych natomiast możliwość zobaczenia zabytku techniki w ruchu. Są one również sposobem na zwiedzanie miasta i przemieszczanie się pomiędzy różnymi atrakcyjnymi lokalizacjami.

W tym roku inauguracja linii turystycznych nastąpi 26 kwietnia. Podobnie jak w minionych latach na trasy kierowane będą nie tylko historyczne wozy MPK Poznań, ale również Partnerów spółki. Nie mogło więc zabraknąć wozów z MPK S.A. w Krakowie.

Skład wagonów SN4 i PN3 jest już w Poznaniu. Oba zostały wyprodukowane na początku XX wieku, a do Krakowa trafiły w czasie II wojny światowej.

Wagony typu SN4 wyprodukowane zostały w 1910r. w Ammendorf dla komunikacji w Eberswalde. Gdy w 1941r. podjęto decyzję o likwidacji tamtejszej trakcji tramwajowej, cztery najstarsze wagony sprzedano do Krakowa, gdzie były eksploatowane do lat 50. ubiegłego wieku. Z uwagi na małe rozmiary szybko jednak wycofano je z ruchu liniowego i użytkowano jako wagony techniczne. Najprawdopodobniej ostatni wagon SN4 skreślono z inwentarza w 1959r. Tramwaj SN4 został odnaleziony w latach 80. przez miłośników komunikacji i odkupiony. Do 1995 roku stał w zajezdni w Nowej Hucie, a następnie w Składnicy Taboru Zabytkowego. Dzięki współpracy z niemieckimi miłośników tramwajów zdobyto oryginalną dokumentację techniczną, która – obok fotografii wykonanych w Krakowie w latach 1941-1942 – była podstawą przeprowadzonej odbudowy.  Przywrócony został wygląd, kolorystyka, wyposażenie i przeznaczenie pojazdu z pierwszych lat eksploatacji w Krakowie – informuje krakowski przewoźnik.

Przyczepa tramwajowa PN3 to wagon z 1909 r., który został sprowadzony do Krakowa w 1941 roku.  Tego typu wagony również były użytkowane do końca lat 50. XX wieku. Po wycofaniu z ruchu służyły jako magazyny czy elementy placów zabaw. Zrekonstruowany wagon odpowiada pierwotnemu wyglądowi z wieloma zmianami wprowadzonymi w trakcie użytkowania w Krakowie.

– Wagony z Krakowa będą kursować przede wszystkim na linii H. Natomiast skład dotychczas dedykowany do obsługi tej linii, złożony z wagonu silnikowego Typu I oraz  wagonu doczepnego WD produkcji Carl Weyer będzie w sezonie 2025 kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej – mówi Łukasz Bandosz, prezes Stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.

Sporo atrakcji przewidziano również na turystycznych liniach autobusowych. W sezonie 2025 na poznańskie ulice powróci autobus Jelcz PR110. Ten konkretny pojazd został wyprodukowany w 1991r. Przez wiele lat kursował po gminie Czerwonak, w 2006r. odzyskał historyczne, kremowo-wiśniowe barwy. W 2008r. został odkupiony od firmy Transkom i zaczął służyć na liniach turystycznych. Po latach eksploatacji, dwa lata temu, zapadła decyzja o skierowaniu go do remontu kapitalnego.

Zadania przywrócenia dawnej świetności leciwemu klasykowi podjęli się pracownicy zajezdni Kacza – autobus przeszedł m.in. remont kratownicy, wymianę oblachowania i podłogi. Poręcze i ramy siedzeń zostały wypiaskowane, układ napędowy i pneumatyczny zostały zregenerowane. KMPS przekazał m.in. oryginalną kabinę, uchwyty pasażerskie i dermę do obicia siedzeń (którą udało się nabyć w firmie, która była dostawcą Jelcza w czasach produkcji modelu PR110). O efektach tych prac każdy będzie się mógł przekonać już wkrótce.

Linie turystyczne rozpoczynają sezon 26 kwietnia br. Będą uruchamiane w weekendy i święta aż do ostatniego weekendu września. Serdecznie zapraszamy!

Pozostałe aktualności


Katarzynka 2025: Wagony z Warszawy i Krakowa zaprezentują się na paradzie tramwajowej

20.11.2025
Skład wagonów - silnikowy z kolorze niebieskim i zielony wagon doczepny
Składy wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz N+ND z MPK SA w Krakowie pojadą w niedzielnej paradzie organizowanej z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i dnia św. Katarzyny. Zapra...

Coraz więcej niskopodłogowych tramwajów. Oprócz nowych Gamm na poznańskie torowisk...

19.11.2025
Wagon NGT6D przed halą
Poznańska komunikacja tramwajowa staje się coraz bardziej dostępna!  MPK Poznań odebrało już większość z zamówionych, niskopodłogowych i dwukierunkowych, Moderusów Gamma LF 04 AC BD, wyprodukowanyc...

Katarzynka 2025. Parada tramwajów przejedzie przez Poznań w niedzielę, 23 listopada

29.10.2025
Tramwaje historyczne ustawione w hali
Trwają obchody 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu. Z okazji jubileuszu oraz dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy i opiekunki przewoźników, odbędzie się parada historycznych i współczesn...