Powered by jakdojade.pl

Przejazd „tramwajem z Bonn”. Wesprzyj WOŚP i sprawdź jako pierwszy, jaki naprawdę jest wagon, który kupiło MPK Poznań

22.01.2025

Jedyna i niepowtarzalna okazja, żeby zdobyć voucher na przejażdżkę tramwajem z Bonn! Biorąc udział w aukcji na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy można wygrać pierwszy przejazd wagonem NGT6D.

MPK Poznań zakupiło od przewoźnika z Bonn używane, ale niskopodłogowe i dwukierunkowe, tramwaje NGT6D. Wagony jeszcze nie dotarły do stolicy Wielkopolski, ale już jest o nich głośno: część komentujących podnosi, że nie są to wagony nowe oraz że są niemieckie, pomijając ich największe zalety. A dzięki temu zakupowi (w połączeniu z zakupem 30. nowych Moderusów Gamma, z których pierwsza właśnie rozpoczyna testy) poznański przewoźnik będzie mógł wycofać z codziennego ruchu liniowego wyeksploatowane tramwaje wysokopodłogowe, a więc niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami ruchu, starszych a także opiekunów z dziećmi w wózkach.

Spółka MPK Poznań nie ma wątpliwości, że tramwaje z Bonn będą dobrze służyć pasażerom i pasażerkom. Dlatego, wspierając Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy i współpracując ze Sztabem Ławica, wystawia na licytację pierwszy przejazd tramwajem z Bonn!

Zwycięzca aukcji będzie mógł jako pierwszy przekonać się „na własnej skórze” jaki jest wagon, który kupiło MPK Poznań, a po zrealizowanym kursie otrzyma „Certyfikat Pierwszego Pasażera Tramwaju z Bonn”. Tramwaj poprowadzi – w uzgodnionym wspólnie terminie – Prezes Zarządu MPK Poznań, Krzysztof Dostatni (ważne: przejazd będzie możliwy dopiero po przystosowaniu wagonu do poznańskich standardów, czyli m.in. po wyposażeniu go w systemy informacji pasażerskiej, PEKA, ITS oraz wyznaczeniu miejsca dla wózka inwalidzkiego/dziecięcego oraz po uzyskaniu dopuszczenia do ruchu, co nastąpi prawdopodobnie w maju-czerwcu br.).

Aukcja przejazdu „tramwajem z Bonn” odbędzie się podczas 33. Finału WOŚP, czyli w niedzielę 26 stycznia br. Miejsce: Międzynarodowe Targi Poznańskie (scena w Poznań Congress Center).

Już teraz zapraszamy i zachęcamy do udziału w licytacji! Aukcje charytatywne potrwają w godzinach od 12.00 do 19.30.

 

Tramwaje z Bonn – warto wiedzieć

  • Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej.
  • Pomimo wieku tramwaje są w dobrym stanie, zaś MPK Poznań posiada wyspecjalizowane służby techniczne, co gwarantuje ich niezawodność i długotrwałe użytkowanie. Są to pojazdy znacznie przewyższające starsze, w całości wysokopodłogowe 105Na, które mają zastąpić.
  • MPK Poznań podpisało umowę w grudniu ub.r. Zgodnie z nią maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj NGT6D wynosi 46 500 Euro (odbiory będą poprzedzone oględzinami, a ostateczna kwota będzie uzależniona od stanu tramwaju). Oznacza to, że cała partia 24 pojazdów wraz z częściami zamiennymi kosztować będzie mniej niż jeden nowy tramwaj.
  • Planowany jest zakup 24 tramwajów, jednak umowa daje Spółce prawo rezygnacji z wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności a co do których nie osiągniemy porozumienia w sprawie ceny.
  • Tramwaje NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w 2025. Proces przystosowania wagonów do poznańskich realiów szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Przed dopuszczeniem do ruchu tramwaje przejdą badania techniczne.
  • Częściowo niska podłoga i dwie kabiny motorniczego to najważniejsze zalety wagonów Dzięki nim, transport publiczny w Poznaniu będzie bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a przewoźnik będzie miał większe możliwości w zakresie zarządzania taborem: dwukierunkowe tramwaje mogą być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach nie zakończonych pętlami.
  • Oprócz używanych wagonów z Bonn poznański przewoźnik zamówił również 30 nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma. Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się jeszcze projekt zakładający zakup kolejnych 30 tramwajów do roku 2029. Wraz z dostawami kasowane będą najstarsze, najbardziej wyeksploatowane i wysokopodłogowe tramwaje.

 

Zdjęcie tramwaju NGT6D: Tomasz Gieżyński

Pozostałe aktualności


MPK Poznań odebrało już wszystkie zamówione Moderusy Gamma LF 04 AC BD

19.12.2025
Napis na szybie tramwaju Trzydziesta gamma dla MPK Poznań
MPK Poznań odebrało już od producenta, firmy Modertrans Poznań, wszystkie zamówione tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD. Dzięki temu, że są to pojazdy niskopodłogowe i dwukierunkowe, zwiększa się do...

„Elektryki” bez pantografów są już we flocie MPK Poznań

16.12.2025
Do MPK Poznań dotarły pierwsze z zamówionych autobusów Solaris Urbino 18 Electric, które ładowane są jedynie przez złącze plug-in. Trwają odbiory autobusów oraz szkolenia z zakresu ich obsługi. ...

Nocne prace przy trasie PST (na odcinku pomiędzy przystankami Kurpińskiego i Szyma...

12.12.2025
Drzewa pochylające się w stronę torowiska i sieci trakcyjnej
W nocy z poniedziałku na wtorek (z 15 na 16 grudnia br.) przy trasie PST, na odcinku pomiędzy przystankami Kurpińskiego i Szymanowskiego, będą prowadzone prace związane z usuwaniem zagrażających be...