Przebudowa mostu Chrobrego i budowa trasy tramwajowej na Ratajczaka. Zmiany w komunikacji miejskiej od 3 listopada 2025
W poniedziałek, 3 listopada br., rozpocznie się zasadnicza część przebudowy mostu Chrobrego oraz budowa trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka. W związku z tym wprowadzone zostaną zmiany w transporcie publicznym.
Prace na moście Chrobrego wykluczą możliwość kursowania tramwajów tzw. trasą „katedralną” od Śródki do Garbar. Demontaż obecnej przeprawy i budowa nowych mostów potrwa do 2028 roku. Przygotowania do obsługi komunikacyjnej trwają już od ubiegłego roku. Większość wykonanych już prac była ściśle skoordynowana z przebudową mostu Chrobrego i również rozpoczynającą się 3 listopada br. budową nowej trasy wzdłuż ulicy Ratajczaka – informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu.
3 listopada br. zamknięty zostanie przejazd dla tramwajów od Garbar do Śródki. Dlatego konieczne jest przygotowanie trasy od placu Gwarnego do Małych Garbar do obsługi tramwajowej na najbliższe około 3 lata. Prace są podzielone na 2 etapy.
W pierwszym, od 3 listopada br. (przez około 2 tygodnie) przeprowadzone będą prace remontowe w obrębie torowiska na placu Wielkopolskim. W tym czasie niemożliwy będzie przejazd tramwajów od pl. Gwarnego do przystanku Małe Garbary. Komunikację zapewni autobus „za tramwaj” T7, który z ronda Śródka będzie kursował do Alei Marcinkowskiego (nawrotka na wysokości ul. Paderewskiego). Po zakończeniu tych prac, tramwaje będą już mogły jeździć z pl. Gwarnego do pl. Wielkopolskiego.
W drugim etapie (także przez około 2 tygodnie) wykonany zostanie rozjazd torowy umożliwiający dojazd do przystanku końcowego/początkowego Małe Garbary i zmianę przez tramwaj kierunku jazdy. Po zakończeniu tych prac gotowy będzie docelowy układ komunikacyjny zaplanowany na czas budowy nowych mostów Chrobrego. Do przystanku Małe Garbary będą kursować tramwaje dwóch linii, a jednej do pl. Wielkopolskiego. Trasa linii zastępczej T7 zostanie skrócona do Małych Garbar.
– Wcześniejsze wykonanie powyższych prac pozbawiłoby pasażerów możliwości dojazdu z centrum trasą „katedralną” do Śródki w momencie wciąż czynnego mostu Chrobrego, dlatego taka możliwość nie była brana pod uwagę. Tym bardziej w sytuacji zwiększonego ruchu pasażerskiego od początku roku szkolnego i akademickiego oraz podczas obsługi okresu Wszystkich Świętych. Na przełomie października i listopada tramwaje są podstawowym środkiem dojazdu na cmentarze dla tysięcy mieszkańców – wyjaśnia ZTM w Poznaniu.
Opis zmian w komunikacji miejskiej od 3 listopada br. – informacja ZTM w Poznaniu:
Linie nr 7, 8 i 17 będą funkcjonowały na zmienionych trasach, uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza na linii T7 ze Śródki do przystanku Marcinkowskiego oraz dodatkowa linia tramwajowa 28 z Ogrodów do centrum.
„Siódemka” będzie miała skróconą trasę do pętli Zawady, tramwaje linii nr 8 nadal będą kursować z Miłostowa na Ogrody, ale objazdem w centrum i na Jeżycach. Tramwaj pojedzie m.in. przez Kraszewskiego i rondo Kaponiera oraz Święty Marcin i most św. Rocha. Z uwagi na zmianę w kursowaniu linii 8, w celu wzmocnienia komunikacji na ulicy Dąbrowskiego oraz na Fredry i trasie przez centrum, zostanie uruchomiona dodatkowa linia tramwajowa 28 z Ogrodów przez Dąbrowskiego, Fredry i Św. Marcin do przystanku Marcinkowskiego.
Linia 17 będzie przekierowana na Winogrady, a część obecnej trasy „siedemnastki” zostanie obsłużona istotnie zmienioną linią 2, na której kursy będą się odbywały ze Starołęki, przez Górny Taras Rataj i trasę kórnicką do centrum, a następnie przez Górną Wildę na Dębiec.
Tramwaje na trasie „katedralnej” zastąpi autobus linii T7, kursujący od ronda Śródka do przystanku Marcinkowskiego (na wysokości Muzeum Narodowego).
Z kolei autobusy na liniach 167 oraz 911 podczas remontu mostu Chrobrego pojadą ulicą Garbary prosto i dalej przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje. Zapewni to dogodną przesiadkę na linie tramwajowe na przystanku Plac Bernardyński.
Także od 3 listopada rozpocznie się budowa trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. Z uwagi na fakt, że w pierwszej kolejności przebudowany zostanie węzeł Wierzbięcice, tramwaje linii 6, 12 i 18 nie będą mogły kursować na ulicach Królowej Jadwigi (od Towarowej do Półwiejskiej) i Wierzbięcice (linia 10).
„Szóstka” i „dwunastka” z przystanku Poznań Główny zostaną skierowane ulicą Towarową do centrum i pojadą objazdem przez Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła AWF i dalej trasami na Miłostowo (linia 6) i na Starołękę (linia 12).
„Dziesiątka” z Dębca skieruje się przez ulicę 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską i Głogowską na Łazarz, a następnie pojedzie stałą trasą na Naramowice.
Z kolei linia 18 w celu obsługi Wildy będzie kursować ulicami Głogowską i Hetmańską, a następnie przez Górną Wildę do Królowej Jadwigi.
Pasażerowie, chcący dojechać z rejonu Dworca Głównego PKP na Wildę, będą mogli skorzystać z autobusowej linii 171.
Szczegółowy przebieg linii od 3 listopada br. jest już dostępny na stronie internetowej ZTM w Poznaniu.