Premiera wagonu N nr 178 ze Stoczni Gdańskiej. Zabytkowe tramwaje i autobusy na liniach turystycznych
W pierwszy wrześniowy weekend, 6 i 7 września br., na ulice i torowiska Poznania ponownie wyjadą zabytkowe tramwaje i autobusy obsługujące Linie Turystyczne. Największą atrakcją będzie niedzielna premiera wagonu historycznego typu N nr 178, wyprodukowanego w 1951 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku.
W sobotę, 6 września, na linii autobusowej nr 100 spotkamy Ikarusa 280 nr 1545, Jelcza PR110 nr 1383 oraz Ikarusa 260 nr 1735. Linię 102 obsłuży DAF MB200 nr 1222. Na trasę linii tramwajowej nr 20 wyjedzie wagon 102N nr 1.
W niedzielę, 7 września, linia autobusowa nr 100 będzie obsługiwana przez Ikarusa 260 nr 1735, MAN-a Lion’s City nr 1111 oraz Ikarusa 280 nr 1545. Na trasie linii turystycznej nr 0 pojawią się aż dwa historyczne składy: KSW+S2D o numerach 158+423 oraz N+ND o numerach 178+436, czyli premierowy wagon N z doczepą wyprodukowaną w Sanoku. Linia 0 pojedzie zmienioną trasą – przez nowy łuk torowy pod Okrąglakiem.
Dodatkową atrakcją będzie specjalna linia nr 23, uruchomiona z okazji setnej rocznicy przyłączenia Rataj do Poznania. Na jej trasie kursować będą dwa historyczne tramwaje: 102Na nr 71 oraz skład N+ND nr 286+456. Tramwaje odjadą z Biblioteki Uniwersyteckiej w kierunku Rataj co pół godziny – w godzinach 12:30, 13:00, 13:30, 14:00, 14:30, 15:00, 16:00, 16:30, 17:00 i 17:30.
Trasa linii 23: BIBLIOTEKA UNIWERSYTECKA – Ratajczaka – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Warczygłowy – Trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Strzelecka – Aleje Marcinkowskiego – 27 Grudnia – 27 GRUDNIA – TEATR POLSKI
Historia wagonu N nr 178
W 1951 roku Poznań otrzymał ze Stoczni Gdańskiej 30 wagonów silnikowych typu N oraz 20 wagonów doczepnych typu ND. Oznaczono je numerami od 161 do 190 i przez kolejne dekady stanowiły podstawę komunikacji tramwajowej w mieście. Wagon nr 178 w 1963 roku został wyposażony w instalację niskiego napięcia. Gdy w latach siedemdziesiątych warsztaty na Gajowej przebudowywały większość wagonów N i 4N na jednokierunkowe, tramwaj ten został jednym z trzech wytypowanych do kapitalnego remontu i ponownego przystosowania do ruchu dwukierunkowego. Zamontowano wówczas m.in. agregat prądotwórczy, hamulce szynowe, dwa pulpity sterownicze, dwa wyłączniki nadmiarowe oraz wycieraczki.
W 1978 roku zmieniono numerację dwuosiowych tramwajów – wagon 178 otrzymał numer 629 i stacjonował na zajezdni Gajowa. Kursował m.in. w latach 1983–1985 na linii wahadłowej W, a po raz ostatni w ruchu liniowym pojawił się 31 grudnia 1992 roku na linii nr 8. Następnie został wagonem gospodarczym pod numerem 2024 i przez wiele lat stał odstawiony na zajezdni Głogowska, a następnie Madalińskiego.
Dzięki remontowi przeprowadzonemu przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie tramwaj odzyskał swój pierwotny wygląd z 1951 roku. Jest to jedyny zachowany wagon silnikowy typu N wyprodukowany w Stoczni Północnej w Gdańsku, co czyni go wyjątkowym świadkiem historii poznańskiej komunikacji miejskiej.