Powered by jakdojade.pl

Poznański Budżet Obywatelski 2024. Wśród zgłoszonych projektów: naprawa wagonu „opolskiego”

28.09.2023

W dniach od 2 do 23 października (do godz. 12.00) można oddawać głosy na projekty zgłoszone do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2024, w tym na remont wagonu pasażerskiego z 1910 roku, który – po kompleksowej naprawie – mógłby być wykorzystywany na Kolejce Parkowej Maltanka.

– W głosowaniu weźmie udział 135 projektów. Nowością w tej edycji jest ich pogrupowanie. Zostały one podzielone nie tylko na ogólnomiejskie i rejonowe, ale także na małe i duże. W nowej klasyfikacji liczyć się będzie więc nie tylko zakres zgłoszonego projektu, czyli to, czy dotyczy całego miasta czy tylko regionu, ale również jego maksymalna wartość – mówi Patryk Pawełczak, dyrektor Gabinetu Prezydenta UMP.

Wśród projektów ogólnomiejskich dużych, na które można oddać swój głos, znajduje się projekt Maltanka – remont wagonu pasażerskiego z 1910 roku.

– Wąskotorowy wagon serii Bxhi, zwany potocznie opolskim, został wyprodukowany w 1910 roku i służył na Jarocińskiej Kolei Dojazdowej w Witaszycach. Przeszedł modernizację
w 1954 roku w ZNTK Opole (stąd jego nazwa). Dziś jest unikatowym wagonem na tor szerokości 600 mm – wnioskodawca, Łukasz Bandosz, wyjaśnia, że powstawanie wagonów „opolskich” związane było z rosnącym ruchem na kolejach wąskotorowych po II wojnie światowej: zmagano się z tak dużym niedoborem wagonów do ruchu osobowego, że na naprawy połączone z modernizacją pudła od 1950 roku wysyłano liczne wagony z początku XX wieku. – Wśród nich znalazło się zaledwie 10 sztuk wagonów o szerokości toru 600 mm. Pudła konstrukcji drewniano-blaszanej miały nowoczesny, obły kształt. Jeden z tych wagonów przetrwał do dziś i znajduje się w poznańskiej zajezdni Madalińskiego. Ten wagon do 1974 roku nosił numer 459. Po zmianie (w 1974 r.) otrzymał serię Bxhi oraz numer 00 30 00 14 264-0, który nosi do dzisiaj. Posiada przesuwne drzwi wejściowe z boku wagonu, w środku znajduje piec, a na jednym z końców toaleta. Siedzenia są drewniane – dodaje Łukasz Bandosz.

Wagon eksploatowany był do 1992 roku w Witaszycach, a po likwidacji tej kolei, wraz z kilkoma innymi wagonami został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Od 2021 roku znajduje się w zasobach poznańskiej Maltanki. – Ze względu na wieloletni postój, oddziaływanie czynników atmosferycznych i częściową dewastację, wymaga on specjalistycznej, konserwatorskiej odbudowy – tłumaczy Łukasz Bandosz.

Projekt dotyczący remont wagonu z 1910 roku jest jednym z wielu, na który mogą oddać głos mieszkańcy. Łącznie poznanianki i poznaniacy – w dniach od 2 do 23 października (do godz. 12.00) –  będą mogli wybierać spośród 106 projektów rejonowych (66 dużych, 40 małych) oraz 29 ogólnomiejskich (13 dużych, 8 małych i 8 dużych w ramach Zielonego Budżetu). Aby wziąć udział w głosowaniu, nie trzeba być zameldowanym w Poznaniu, wystarczy, że jest się jego mieszkańcem. Nie ma też ograniczeń wiekowych, jedynie w przypadku poznaniaków poniżej 13. roku życia konieczna jest zgoda rodzica lub opiekuna.

Każdy może oddać maksymalnie 5 głosów: 3 głosy na projekty ogólnomiejskie – 1 na mały, 1 na duży oraz 1 na projekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu. Ponadto głosować można na 2 projekty rejonowe – 1 mały, 1 duży. Wybrać można także mniejszą ich liczbę – ważne jednak, aby zrobić to podczas jednego głosowania.

Szczegółowe informacje dotyczące projektów i głosowania dostępne są na stronie internetowej Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2024.

Wyniki PBO24 poznamy do 30 listopada br.

Pozostałe aktualności


„Elektryki” bez pantografów są już we flocie MPK Poznań

16.12.2025
Do MPK Poznań dotarły pierwsze z zamówionych autobusów Solaris Urbino 18 Electric, które ładowane są jedynie przez złącze plug-in. Trwają odbiory autobusów oraz szkolenia z zakresu ich obsługi. ...

W trzy niedziele w grudniu autobusy linii 180 i 193 dojadą do galerii handlowych

03.12.2025
Widok na sklep zza choinki z lampkami
Najbliższe przedświąteczne niedziele (7, 14 i 21 grudnia br.) będą  niedzielami handlowymi. Z tego względu autobusy linii 180 i 193 będą dojeżdżać do galerii handlowych. Grudzień to czas przedś...

Nocne prace przy trasie PST (na odcinku pomiędzy przystankami Kurpińskiego i Szyma...

12.12.2025
Drzewa pochylające się w stronę torowiska i sieci trakcyjnej
W nocy z poniedziałku na wtorek (z 15 na 16 grudnia br.) przy trasie PST, na odcinku pomiędzy przystankami Kurpińskiego i Szymanowskiego, będą prowadzone prace związane z usuwaniem zagrażających be...