MPK Poznań zamierza kupić 25 autobusów wodorowych

19.01.2022

wodor h2Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał MPK Poznań sp. z o.o. dofinansowanie na zakup 25 autobusów z napędem wodorowym. Dotacja stanowi około 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Umowa w tej sprawie została już podpisana, a pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do Poznania w drugim półroczu 2023 roku.

– Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu – mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. – Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta – dodaje prezydent.

– MPK Poznań od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię. W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań wystąpiło na początku ubiegłego roku.

– Bazując na naszym olbrzymim doświadczeniu w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakładał zakup 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem „Zielony transport publiczny” było tak wielkie, że zostało nam zaproponowane dofinansowanie w ograniczonym zakresie – mówi Jerzy Zalwowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.

logotyp nfosigwUzgodniono, że możliwy będzie zakup 25 autobusów. Wszystkie będą miały standardową długość 12 metrów. Z uwagi na taką liczbę pojazdów początkowo nie będzie konieczne budowanie własnej stacji tankowania wodorem – zgodnie z obecnymi planami dostawa wodoru, jak i jego tankowanie będzie realizowane przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.

– Autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet. Poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do „elektryków” autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym – dodaje Marek Grzybowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych. Zwraca również uwagę, że dostawca pojazdów będzie zobligowany do przeszkolenia pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi.

– To dla nas wyzwanie, ale i szansa na zdobycie nowych doświadczeń, wiedzy i umiejętności. Jestem przekonany, że dobrze przygotujemy się do eksploatacji nowego rodzaju taboru – dodaje Krzysztof Dostatni.

Dokumentacje przetargowe dotyczące dostaw wodoru oraz zakupu autobusów elektrycznych z napędem wodorowym są już przygotowywane.

Pozostałe aktualności


„Holender” wraca na poznańskie torowiska!

21.11.2025
Żółty wagon w hali
Już w najbliższą niedzielę (23 listopada br.) po raz pierwszy po remoncie na trasę wyjedzie „holender”, czyli wagon 3G wyprodukowany przez zakłady Beijnes. Tramwaj weźmie udział w paradzie z okazji...

Katarzynka 2025: Wagony z Warszawy i Krakowa zaprezentują się na paradzie tramwajowej

20.11.2025
Skład wagonów - silnikowy z kolorze niebieskim i zielony wagon doczepny
Składy wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz N+ND z MPK SA w Krakowie pojadą w niedzielnej paradzie organizowanej z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i dnia św. Katarzyny. Zapra...

Dzień św. Katarzyny: Odznaczenia dla zasłużonych pracowników MPK Poznań

21.11.2025
Ułożone obok siebie Odznaki Honorowe za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego
Dzień św. Katarzyny - patronki tramwajarzy i kolejarzy, opiekunki przewoźników to najlepsza okazja do tego, aby docenić trud i uhonorować najbardziej wyróżniających się pracowników MPK Poznań.  ...