MPK Poznań uzyskało dofinansowanie m.in. na zakup kolejnych autobusów elektrycznych i wodorowych

30.12.2024

MPK Poznań kupi kolejne autobusy elektryczne: bateryjne, o wydłużonym zasięgu oraz z wodorowym ogniwem paliwowym. W poniedziałek, 30 grudnia br., w obecności Pauliny Hennig-Kloski, ministry Klimatu i Środowiska, przedstawiciele Spółki i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisali umowę o dofinansowanie tego projektu.

W poniedziałek, 30 grudnia br., w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowy na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi dla Poznania, Kalisza, Leszna, Ostrowa Wielkopolskiego, Wrześni, Czerwonaka, Swarzędza i Rokietnicy.

– Wprowadzane do floty ekologiczne autobusy będą na pewno wygodne nowoczesne, ale co najważniejsze na ulicach miast wygenerują mniej hałasu i mniej zanieczyszczeń. Dzięki tej wymianie w miastach w całej Polsce stawiamy na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy na naszych ulicach. I to jest w gruncie rzeczy najważniejsze w procesie transformacji, wymiany taboru zbiorowego, autobusowego: poprawianie komfortu, przejazdu i jakości życia w mieście – wskazała szefowa resortu klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

– Dzisiejszy dzień to ważny krok w kierunku budowy bezpiecznego, ekologicznego transportu publicznego w Wielkopolsce. Podpisanie umów przez osiem podmiotów to nie tylko wyraz troski o środowisko, ale również odpowiedź na potrzeby mieszkańców – mówiła Agata Sobczyk, wojewoda wielkopolska.

– Wielkopolska ekologią stoi. W imieniu własnym oraz Funduszu pragnę podziękować za to zaangażowanie – dodał Robert Gajda, Zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

MPK Poznań wnioskowało – w ramach trzeciego naboru do programu Zielony Transport Publiczny, realizowanego przez NFOŚiGW – o przyznanie dofinansowania, które pozwoliłoby na zakup zeroemisyjnych pojazdów oraz infrastruktury ich ładowania.  Umowę, przyznającą poznańskiemu przewoźnikowi dofinansowanie podpisali: Robert Gajda, Zastępca Prezesa NFOŚiGW oraz Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu i Jerzy Zalwowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań.

– Korzystając z dotychczasowego doświadczenia w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakłada zakup pojazdów z wodorowym ogniwem paliwowym oraz bateryjnych, a także budowę infrastruktury ładowania. Cieszymy się, że ten wniosek został pozytywnie oceniony, czego efektem jest dzisiejsza uroczystość – mówi Jerzy Zalwowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.

Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu MPK Poznań planuje zakupić 9 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w ogniwach paliwowych oraz 17 przegubowych autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). Będą to pojazdy bezemisyjne, a więc przyjazne środowisku oraz  – co również bardzo ważne –  dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Elementami składowymi projektu jest również szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi tych pojazdów a także budowa infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych autobusów. Przedsiębiorstwo planuje bowiem budowę instalacji fotowoltaicznej oraz kolejnych stacji ładowania autobusów elektrycznych (bateryjnych).

– Trzeba pamiętać, że wraz z dostawami nowych pojazdów wycofane z ruchu zostaną autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane, a jednocześnie spełniające najniższe normy emisji spalin. Głównym celem projektu jest bowiem ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu Spółki. Dodaje, że z ruchu wycofanych zostanie dokładnie tyle autobusów spalinowych, ile zostanie zakupionych nowych, zeroemisyjnych.

Obecnie MPK Poznań posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich poznańskich zeroemisyjnych pojazdów był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych: pierwszy „elektryk” zadebiutował na poznańskich liniach komunikacyjnych pod koniec 2019 roku, a pierwszy „wodorowiec” – jesienią 2023 roku. Dziś tego typu pojazdy na co dzień są wykorzystywane do przewozu pasażerów i już na stałe wpisały się w krajobraz stolicy Wielkopolski.

Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku.

 

Logotyp NFOŚiGWProjekt „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury ” finansowany w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł (100 proc. wartości projektu w zakresie zakupu nowych autobusów oraz 50 proc. w zakresie budowy infrastruktury).

Pozostałe aktualności


Narodowy Dzień Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego. Tramwaje i autobusy zatrzym...

23.12.2025
Chorągiew z białym orłem w koronie na czerwonym tle. Ma kształt prostokąta z wycięciem w ząb w dolnej części
27 grudnia br. uczcimy 107. rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Tego dnia, jak co roku, tramwaje i autobusy MPK Poznań zostaną udekorowane flagami państwowymi, a o godzinie 16.40 zatrzymają...

W Wigilię Bożego Narodzenia świąteczną bimbę spotkacie na linii 9

23.12.2025
Ozdobione wnętrze świątecznego tramwaju
W związku z nadchodzącymi świętami wprowadzone zostają zmiany w organizacji transportu publicznego. Z tego względu wyjątkowo w dniu 24 grudnia br. świąteczna bimba nie będzie kursowała na linii 24,...

MPK Poznań odebrało już wszystkie zamówione Moderusy Gamma LF 04 AC BD

19.12.2025
Napis na szybie tramwaju Trzydziesta gamma dla MPK Poznań
MPK Poznań odebrało już od producenta, firmy Modertrans Poznań, wszystkie zamówione tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD. Dzięki temu, że są to pojazdy niskopodłogowe i dwukierunkowe, zwiększa się do...