MPK Poznań odebrało już wszystkie zamówione Moderusy Gamma LF 04 AC BD
MPK Poznań odebrało już od producenta, firmy Modertrans Poznań, wszystkie zamówione tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD. Dzięki temu, że są to pojazdy niskopodłogowe i dwukierunkowe, zwiększa się dostępność transportu publicznego, także na trasach nie zakończonych pętlami.
– MPK Poznań odebrało całość zamówienia pół roku przed wyznaczonym terminem. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem dostawy nowych Moderusów Gamma miały się zakończyć w połowie przyszłego roku. Mamy grudzień a wszystkie 30 tramwajów jest już u poznańskiego przewoźnika. To pokazuje jak rzetelnym producentem jest Modertrans Poznań i jak poważnie MPK Poznań podchodzi do kwestii odnowy taboru, skutkującej przede wszystkim jego większą dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami. Dla Poznania to niewątpliwie korzystny zakup, także z uwagi na to, że otrzymaliśmy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności spore dofinansowanie – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
MPK Poznań zamówiło łącznie 30 tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD. Na ten zakup spółka otrzymała dofinansowanie w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a wsparcie wyniosło ponad 215,5 mln zł, czyli aż 85 proc. wartości tramwajów.
Gamma LF 04 AC BD jest niskopodłogowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany i monitorowany. Został też wyposażony w cztery rampy, umożliwiające łatwe wejście osobom na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach, dzięki czemu może być wykorzystywany także na trasach nie zakończonych pętlami oraz na tzw. liniach wahadłowych w trakcie prowadzonych remontów.
– Gammy wyróżniają się nowoczesnym designem. Systemy i komponenty zastosowane w tramwajach to zarazem nowoczesne i sprawdzone rozwiązania, które zapewniają niezawodność, komfort i bezpieczeństwo w codziennej eksploatacji. Zespoły Modertrans i MPK Poznań wykonały ogromną pracę, przeprowadzonych zostało kilkadziesiąt spotkań technicznych, na których ustalane były szczegóły techniczne wykonania pojazdu. Teraz tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD w pełni stają się częścią życia codziennego Poznania – mówi Piotr Pawlak, prezes Zarządu Modertrans Poznań.
Nowe Gammy to kolejny krok nie tylko w stronę odmłodzenia taboru, ale także zwiększeniu jego dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.
– 25 lat temu MPK Poznań miało tylko 10 tramwajów, które posiadały częściowo niską podłogę, co stanowiło 5 proc. naszego ówczesnego taboru tramwajowego. Nie mieliśmy wtedy żadnego tramwaju jednocześnie niskopodłogowego i dwukierunkowego. Teraz 208 pociągów, czyli 85 proc. naszych tramwajów, ma niską podłogę, w tym 60 wagonów jest niskopodłogowych i dwukierunkowych. A to nie koniec: planujemy kupić kolejne fabrycznie nowe tramwaje niskopodłogowe, tym razem jednokierunkowe – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
Rozstrzygnięty został przetarg na dostawy 10 takich tramwajów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o maksymalnie 20 kolejnych wozów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Modertrans Poznań. – Obecnie dokumenty skierowane zostały do Urzędu Zamówień Publicznych z wnioskiem o kontrolę, co jest rutynowym działaniem przy projektach, na które uzyskano dofinansowanie. Nowe jednokierunkowe tramwaje mają być dostarczone do końca 2028 roku – wyjaśnia Krzysztof Dostatni.
