W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.

Powered by jakdojade.pl

MPK Poznań kupuje kolejne autobusy napędzane wodorem

12.02.2025

Kolejne autobusy wodorowe znajdą się we flocie MPK Poznań! 12 lutego br. spółka podpisała z firmą Solaris Bus & Coach umowę na dostawę łącznie 9 nowych pojazdów standardowej długości (12 metrów). To kolejny krok w kierunku rozwoju ekologicznej i nowoczesnej mobilności w stolicy Wielkopolski.

– Dobra passa MPK Poznań trwa! W grudniu ubiegłego roku spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. Już w styczniu przedsiębiorstwo zawarło umowę na dostawę 17 przegubowych autobusów elektrycznych, bateryjnych, a teraz jesteśmy świadkami podpisania kolejnej: na zakup łącznie 9 autobusów wodorowych. I co najważniejsze: w przypadku zakupu tych autobusów wsparcie wynosi 100 procent! To pokazuje, jak sprawnie i gospodarnie działa poznański przewoźnik, jak aktywnie i skutecznie wykorzystuje możliwości pozyskania środków zewnętrznych – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W środę, 12 lutego br., MPK Poznań oraz Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawy nowych autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym. Podstawowe zamówienie opiewa na 5 pojazdów, ale przewoźnik od razu skorzystał z możliwości rozszerzenia go o dodatkowe 4 pojazdy.

– Inwestycje w tabor są dla nas bardzo ważne, bo podnoszą komfort korzystania z komunikacji miejskiej oraz są wyrazem dbałości o środowisko naturalne. Obecnie spółka posiada  ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, a 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zeroemisyjny tabor już teraz stanowi 25 proc. floty, a po zakończeniu dostaw najnowszych „elektryków” i „wodorowców” będzie to ponad 30 proc. Dostawy nowych pojazdów oznaczają bowiem wycofanie z ruchu tych najmniej ekologicznych – zwraca uwagę Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Nowe autobusy wodorowe wyposażone będą w nowoczesne ogniwa paliwowe, wytwarzające energię elektryczną na pokładzie pojazdu poprzez reakcję wodoru z tlenem. Energia ta zasili z kolei silnik elektryczny, gwarantując cichą i płynną jazdę bez emisji spalin – jedynym produktem ubocznym pracy pojazdu jest para wodna. Dodatkowo, każdy z autobusów będzie posiadać baterię Solaris High Power, pełniącą funkcję wspomagającą ogniwo paliwowe w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię. System ten jest zoptymalizowany pod kątem długiej żywotności i wysokiej efektywności pracy.

– Cieszymy się, że Poznań konsekwentnie stawia na nowoczesne, zeroemisyjne rozwiązania transportowe i ponownie wybiera nasze autobusy wodorowe. To kolejny krok w stronę zielonej, zrównoważonej mobilności w stolicy Wielkopolski. Wieloletnia współpraca z MPK Poznań to dla nas ogromny zaszczyt i dowód zaufania do technologii Solaris – mówi Javier Iriarte, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, podczas podpisania kontraktu.

Najnowsze autobusy zamówione w Solaris Bus & Coach wyjadą na ulice Poznania do końca kwietnia 2026 roku.

– Nowe autobusy MPK Poznań, zarówno wodorowe, jak i elektryczne, to pojazdy bezemisyjne, a więc przyjazne środowisku oraz dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Będą monitorowane i klimatyzowane, z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej. Z pewnością dobrze będą służyć pasażerom i pasażerkom. Posiadają także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach – podkreśla Marek Grzybowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. Technicznych.

Logotypy: KPO, RP, UE, MPK

Projekt „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury ” finansowany w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.  Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł.

Pozostałe aktualności


Autobusy wodorowe wróciły do obsługi poznańskich linii komunikacyjnych

19.03.2025
Autobus wodorowy na stacji paliw Orlen
Wszystkie autobusy z wodorowym ogniwem paliwowym ponownie mogą przewozić pasażerów poznańskiego MPK. Zakończyły się procedury związane z przeglądami i oczyszczeniem instalacji wodorowej w pojazdach...

Dbamy o dobry stan torowisk – plan remontów w 2025 roku

12.03.2025
Plansza z napisem Remonty torowo-sieciowe 2025
Ponad 25 milionów złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Plan remontowy 2025 obejmuje prace na Sołaczu, w centrum, na Wildzie i Dębcu. Pierwsze r...

Od 15 marca br. nastąpi zmiana organizacji ruchu na Al. Solidarności

11.03.2025
Odnowiony fragment torowiska na Al. Solidarności
W związku z postępem prac na Al. Solidarności w najbliższą sobotę (15 marca br.) nastąpi zmiana organizacji ruchu w rejonie remontowanego przejazdu tramwajowego. Remont zużytego torowiska na prz...