Katarzynka 2025: Wagony z Warszawy i Krakowa zaprezentują się na paradzie tramwajowej
Składy wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz N+ND z MPK SA w Krakowie pojadą w niedzielnej paradzie organizowanej z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i dnia św. Katarzyny. Zapraszamy na to wydarzenie!
Trwają obchody 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu. Z okazji jubileuszu oraz dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy i opiekunki przewoźników, w niedzielę, 23 listopada br., odbędzie się parada historycznych i współczesnych tramwajów. Oprócz wagonów z Poznania, pojadą w niej także tramwaje należące do Partnerów poznańskiego przewoźnika: skład wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz skład N+ND z MPK SA w Krakowie.
13N, zwany potocznie „parówką”, to jeden z najbardziej charakterystycznych wagonów dla stolicy Polski – niegdyś stanowił podstawę tamtejszej komunikacji tramwajowej. Tramwaje w liczbie ok. 840 sztuk zostały wyprodukowane przez fabrykę Konstal z Chorzowa: cztery z nich pełniły służbę na Śląsku, a pozostałe trafiły do Warszawy. – Wagony były jednokierunkowe, miały 13,5 metra długości i zostały dostarczone w latach 1959-1969. Mogły kursować w składach dwu- oraz trzywagonowych. Ich eksploatacja liniowa zakończyła się w 2012 roku – informują Tramwaje Warszawskie.
Na paradę organizowaną w Poznaniu przyjadą wagony z numerami bocznymi 407 i 642. Skład przypomni o tym, że niegdyś również w Poznaniu kursowała „parówka”: wagon o numerze 115 został sprowadzony z Warszawy w 1998 roku w wyniku wymiany na wagon 102Na. Służył w stolicy Wielkopolski do 2008 roku, kiedy to – z uwagi na zły stan techniczny – został wycofany z ruchu.
Natomiast z Krakowa na paradę tramwajową z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu przetransportowany zostanie skład wagonów N+ND. – Wagon doczepny z numerem 454 stanowi odwzorowanie poznańskiego wagonu. Powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi – informuje krakowski przewoźnik.
Wagon z numerem 454 przypomina, jak wyglądały i funkcjonowały wagony doczepne po przeprowadzonej w 1963 roku w warsztatach przy ul. Gajowej modernizacji. Jej elementem był m.in. poprawiający bezpieczeństwo pasażerów montaż mechanicznie zamykanych drzwi sterowanych przez motorniczego, a także hamulców szynowych. Oprócz tego wagon wyposażono wówczas w światła stopu i kierunkowskazów oraz lusterka umożliwiające obserwację składu. Namiastką nowoczesności dla pasażerów miała być podłoga pokryta gumą zabudowana na jednym poziomie oraz miękkie wyściełane dermą siedzenia.
Przypomnijmy, że parada tramwajów wyruszy w niedzielę, 23 listopada br. z dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego o godz. 11.00. Zajezdnia jednak zostanie otwarta dla gości o godzinie 10.00. Po paradzie, aż do godz. 16.00, na Madalinie będzie można m.in. obejrzeć historyczne i współczesne tramwaje oraz zwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK Poznań.
Trasa parady: Zajezdnia Madalińskiego – Hetmańska – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – AWF – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – Pamiątkowa – Zajezdnia Madalińskiego.
Więcej informacji na temat wydarzeń zaplanowanych na 23 listopada br. można znaleźć w artykule „Katarzynka 2025. Parada tramwajów przejedzie przez Poznań w niedzielę, 23 listopada”.
Sponsorem Jubileuszu 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu jest Orlen.
