„Elektryki” bez pantografów są już we flocie MPK Poznań
Do MPK Poznań dotarły pierwsze z zamówionych autobusów Solaris Urbino 18 Electric, które ładowane są jedynie przez złącze plug-in. Trwają odbiory autobusów oraz szkolenia z zakresu ich obsługi.
To nowość w taborze autobusowym MPK Poznań. Dotychczas Spółka posiadała 25 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz 58 elektrycznych, bateryjnych, ładowanych poprzez złącze plug-in oraz pantograf. Obecnie rozpoczynają się dostawy kolejnych bezemisyjnych pojazdów – „elektryków” bateryjnych o wydłużonym zasięgu. Ze względu na pojemność baterii będą one ładowane jedynie w zajezdni, poprzez wtyczkę.
– Jako miejski przewoźnik uważnie przyglądamy się nowościom na rynku i testujemy nowe rozwiązania. Dzięki pozyskanym doświadczeniom wiemy, jak sprawują się najnowsze autobusy zeroemisyjne i dlatego postawiliśmy na „elektryki” o bardzo pojemnych bateriach, które pozwalają na przejechanie na jednym ładowaniu, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych i przy pełnym napełnieniu pasażerskim, co najmniej 220 km. Oznacza to, że nowe „elektryki” będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, bez potrzeby budowania w przestrzeni miejskiej kolejnych ładowarek – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.
Autobusy zostały zakupione ze wsparciem wynoszącym 100 procent – umowę na dofinansowanie spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w grudniu 2024 roku. W wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych (w ramach dwóch umów) dostarczonych ma być łącznie 21 (17+4) przegubowych autobusów elektrycznych, bateryjnych Solaris Urbino 18 Electric. Dostawy mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.
Nowe „elektryki” MPK Poznań to pojazdy bezemisyjne, a więc przyjazne środowisku oraz dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Autobusy są monitorowane i klimatyzowane, wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Posiadają także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach.
Dotychczas MPK Poznań odebrało już 9 najnowszych Solarisów Urbino 18 Electric. Trwają szkolenia kierowców i mechaników z zakresu ich obsługi. Pierwszych pojazdów na liniach komunikacyjnych będzie można spodziewać się w najbliższych dniach, po zakończeniu wszelkich formalności (związanych z rejestracją i zgłoszeniem autobusów do licencji na przewóz osób). Jednocześnie zakończyły się odbiory ładowarek zakupionych z myślą o nowych pojazdach.
Przypomnijmy, że najpóźniej do końca kwietnia 2026 roku do MPK Poznań ma dotrzeć również 9 nowych autobusów wodorowych standardowej długości 12 metrów (na które również uzyskano dofinansowanie w wysokości 100 procent).
Wraz z dostawami wycofane z ruchu będą pojazdy najbardziej wysłużone i najmniej ekologiczne.
Projekt „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury ” finansowany w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł (100 proc. wartości projektu w zakresie zakupu nowych autobusów oraz 50 proc. w zakresie budowy infrastruktury).
