Tramwaje pojadą ciszej: rozpoczęło się szlifowanie szyn

25.11.2025

Specjalny pojazd wyjechał minionej nocy na poznańskie torowiska. Maszyna, dzięki której prowadzone jest tzw. prewencyjne szlifowanie szyn, pracowała na Świętym Marcinie, moście Teatralnym, ulicy Fredry i przy placu Wolności.

Szlifowanie jest elementem konserwacji szyn i rozjazdów: prewencyjne – pozwala utrzymać nowy tor w dobrym stanie, regeneracyjne – likwiduje wszelkie rysy i zużycie faliste szyn, czyli nierówności powierzchni pojawiające się w stałych odstępach (takie zużycie powstaje podczas codziennej eksploatacji, powoduje hałas i przyspiesza degradację torów oraz tramwajów). Po „zabiegu” główka szyny jest wyrównana, co dla okolicznych mieszkańców oznacza zmniejszenie hałasu, który powstaje na styku koła tramwajowego z szyną oraz wskutek drgań tramwaju, dla pasażerów – wzrost poziomu komfortu podróżowania, a dla MPK Poznań – dłuższą żywotność szyny oraz taboru.

Maszyna ATMO, wykorzystana w Poznaniu do szlifowania prewencyjnego,  w Polsce pojawiła się po raz pierwszy. To bardzo nowoczesne urządzenie, które w Europie zaczęto wykorzystywać w 2020 roku. Jest cenione m.in. za to, że może pracować na łukach o bardzo małych promieniach i jest w stanie znacznie zredukować wibracje i hałas. Dodatkowym atutem jest brak iskier (dzięki płukaniu kamienia szlifierskiego wodą).

Minionej nocy maszyna (bezzałogowa, zdalnie sterowana z pojazdu ciągnącego) pracowała w centrum miasta, a dziś szlifowała tor jazdy próbnej w zajezdni Franowo.

Prace utrzymaniowe związane z infrastrukturą torową w Poznaniu trwają jednak nadal. Szlifowanie szyn (z wykorzystaniem innej specjalistycznej maszyny) prowadzone będzie do końca grudnia. Prace zaplanowano na godziny nocne, aby nie utrudniać codziennego ruchu tramwajów.  Będą realizowane na torowiskach:

  • Grunwaldzka na odcinku od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego do ronda Skubiszewskiego,
  • Trasa Kórnicka na odcinku od węzła Kórnicka do skrzyżowania Podgórna/Al. Marcinkowskiego,
  • Zamenhofa na odcinku od ronda Rataje do ul. Kruczej,
  • Wierzbięcice,
  • Królowej Jadwigi na odcinku od ronda Rataje do węzła AWF,
  • Górny Taras Rataj na odcinku od przystanku os. Lecha do węzła Kórnicka,
  • Trasa PST na odcinku od ul. Roosevelta do pętli Sobieskiego,
  • Unii Lubelskiej na odcinku od ronda Żegrze do pętli Unii Lubelskiej,
  • Trasa Piątkowska na odcinku od przystanku Osiedle Winiary do przystanku Uniwersytet Przyrodniczy.

Łącznie, poza centrum, zabiegowi szlifowania poddane zostaną 34 kilometry toru pojedynczego

Pozostałe aktualności


„Holender” wraca na poznańskie torowiska!

21.11.2025
Żółty wagon w hali
Już w najbliższą niedzielę (23 listopada br.) po raz pierwszy po remoncie na trasę wyjedzie „holender”, czyli wagon 3G wyprodukowany przez zakłady Beijnes. Tramwaj weźmie udział w paradzie z okazji...

Katarzynka 2025: Wagony z Warszawy i Krakowa zaprezentują się na paradzie tramwajowej

20.11.2025
Skład wagonów - silnikowy z kolorze niebieskim i zielony wagon doczepny
Składy wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz N+ND z MPK SA w Krakowie pojadą w niedzielnej paradzie organizowanej z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i dnia św. Katarzyny. Zapra...

Dzień św. Katarzyny: Odznaczenia dla zasłużonych pracowników MPK Poznań

21.11.2025
Ułożone obok siebie Odznaki Honorowe za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego
Dzień św. Katarzyny - patronki tramwajarzy i kolejarzy, opiekunki przewoźników to najlepsza okazja do tego, aby docenić trud i uhonorować najbardziej wyróżniających się pracowników MPK Poznań.  ...