Moderus Gamma LF 04 debiutuje na poznańskich liniach komunikacyjnych 

24.03.2025

Nowy wygląd, niska podłoga, nowoczesne wyposażenie i bardzo przyjazny system informacji pasażerskiej. Pierwszy z 30 zamówionych przez MPK Poznań dwukierunkowych tramwajów – Moderus Gamma LF 04 AC BD –  jeszcze dziś zacznie przewozić pasażerów i pasażerki. 

– Modertrans Poznań po raz kolejny wywiązuje się z danego słowa: terminowo rozpoczął dostawy nowoczesnych Moderusów Gamma LF 04 – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – To niezwykle ważne wydarzenie dla poznańskiej komunikacji miejskiej, bo te tramwaje pomogą wyeliminować przestarzałe i wysokopodłogowe wagony. Jako poznaniak z niecierpliwością czekam na ten moment, bo wiem, jak wielkie jest to ułatwienie dla podróżnych, zwłaszcza osób starszych, z niepełnosprawnościami, ale też dla pasażerów przewożących dzieci w wózkach.

MPK Poznań zamówiło łącznie 30 takich tramwajów. Umowa między przewoźnikiem a firmą Modertrans Poznań została zawarta w 2023 roku. Dotyczyła zakupu 10 pojazdów z opcją rozszerzenia tego zamówienia o kolejne 20 sztuk. MPK Poznań skorzystało z tej możliwości. Dzięki odblokowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) spółka otrzyma dofinansowanie w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

– Rozwój transportu miejskiego to nasz priorytet. MPK uzyskało w naborze najwyższą liczbę punktów, dzięki czemu otrzyma ponad 215,5 mln zł, czyli aż 85 proc. wartości tramwajów. To pokazuje, że spółka korzysta z możliwości i skutecznie zabiega o dofinansowania – dodaje prezydent Poznania. – Z efektów korzystają mieszkańcy i mieszkanki naszego miasta.

Pierwszy z dostarczonych przez Modertrans Poznań wagonów jeszcze dziś zabierze na pokład pasażerów linii 2. W zajezdni na Franowie kolejne są w fazie odbiorów.

– Cieszymy się, że jako lokalny producent dokładamy cegiełkę do rozwoju poznańskiej tramwajowej komunikacji zbiorowej, a rodzina tramwajów Gamma się powiększa – mówi Piotr Pawlak, prezes Modertrans Poznań. – Prezentowany tramwaj to nowoczesna konstrukcja w 100% zaprojektowana i wyprodukowana w naszym zakładzie. W chwili obecnej na terenie zajezdni Franowo znajdują się kolejne 2 tramwaje, a w Biskupicach trwa intensywna produkcja pozostałych. Mogę zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, aby nie zawieść Państwa oczekiwań.

Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny, z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach – łącznie jest ich 12. Co więcej – pojazd został wyposażony aż w 4 rampy, umożliwiające łatwe wejście osobom na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi.

Uwagę zwraca nowy projekt ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego – poza walorem estetycznym – zwiększają jego pole widzenia i poprawiają bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia i komponenty to nowoczesne, a zarazem sprawdzone rozwiązania.

W porównaniu z obecnie wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy, jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy siedzenia i oświetlenie wewnątrz wagonu.

– Jestem przekonany, że te tramwaje dobrze będą służyć pasażerom. Są nowoczesne, komfortowe oraz, co dla nas szczególnie ważne, niskopodłogowe i dwukierunkowe. Będą mogły być wykorzystywane na trasach, które nie są zakończone pętlami oraz na liniach wahadłowych w trakcie remontów, dzięki nim zwiększy się dostępność komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań. – Tramwaje są klimatyzowane, wyposażone w nowoczesną informację pasażerską, w tym przyjazne dla osób z niepełnosprawnością wzroku tablice, na których dane o numerze linii i kierunku jazdy  wyświetlane są w kolorze białym. Z myślą o bezpieczeństwie zainstalowany został monitoring online, dzięki któremu w razie niepokojących sytuacji Centrala Nadzoru Ruchu może uzyskać połączenie z pojazdem i na bieżąco obserwować wszystko to, co „widzą” kamery.

Wraz z dostawami nowych Moderusów Gamma z ruchu wycofywane będą najstarsze, wyeksploatowane i wysokopodłogowe wagony. Zgodnie z założeniami, po zakończeniu dostaw, czyli najpóźniej w połowie 2026 roku, na poznańskie torowiska nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe. Jednocześnie MPK Poznań przygotowuje się do ogłoszenia – dzięki pieniądzom z programu FEnIKS – kolejnego przetargu na zakup nowych, tym razem jednokierunkowych tramwajów.

 

 

Projekt „Zielona mobilność – inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań Sp. z o.o.” planowany do sfinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent E Zielona, inteligentna mobilność, Inwestycja E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).

Pozostałe aktualności


Narodowy Dzień Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego. Tramwaje i autobusy zatrzym...

23.12.2025
Chorągiew z białym orłem w koronie na czerwonym tle. Ma kształt prostokąta z wycięciem w ząb w dolnej części
27 grudnia br. uczcimy 107. rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Tego dnia, jak co roku, tramwaje i autobusy MPK Poznań zostaną udekorowane flagami państwowymi, a o godzinie 16.40 zatrzymają...

W Wigilię Bożego Narodzenia świąteczną bimbę spotkacie na linii 9

23.12.2025
Ozdobione wnętrze świątecznego tramwaju
W związku z nadchodzącymi świętami wprowadzone zostają zmiany w organizacji transportu publicznego. Z tego względu wyjątkowo w dniu 24 grudnia br. świąteczna bimba nie będzie kursowała na linii 24,...

MPK Poznań odebrało już wszystkie zamówione Moderusy Gamma LF 04 AC BD

19.12.2025
Napis na szybie tramwaju Trzydziesta gamma dla MPK Poznań
MPK Poznań odebrało już od producenta, firmy Modertrans Poznań, wszystkie zamówione tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD. Dzięki temu, że są to pojazdy niskopodłogowe i dwukierunkowe, zwiększa się do...