MPK Poznań kupuje kolejne autobusy napędzane wodorem

12.02.2025

Kolejne autobusy wodorowe znajdą się we flocie MPK Poznań! 12 lutego br. spółka podpisała z firmą Solaris Bus & Coach umowę na dostawę łącznie 9 nowych pojazdów standardowej długości (12 metrów). To kolejny krok w kierunku rozwoju ekologicznej i nowoczesnej mobilności w stolicy Wielkopolski.

– Dobra passa MPK Poznań trwa! W grudniu ubiegłego roku spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. Już w styczniu przedsiębiorstwo zawarło umowę na dostawę 17 przegubowych autobusów elektrycznych, bateryjnych, a teraz jesteśmy świadkami podpisania kolejnej: na zakup łącznie 9 autobusów wodorowych. I co najważniejsze: w przypadku zakupu tych autobusów wsparcie wynosi 100 procent! To pokazuje, jak sprawnie i gospodarnie działa poznański przewoźnik, jak aktywnie i skutecznie wykorzystuje możliwości pozyskania środków zewnętrznych – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W środę, 12 lutego br., MPK Poznań oraz Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawy nowych autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym. Podstawowe zamówienie opiewa na 5 pojazdów, ale przewoźnik od razu skorzystał z możliwości rozszerzenia go o dodatkowe 4 pojazdy.

– Inwestycje w tabor są dla nas bardzo ważne, bo podnoszą komfort korzystania z komunikacji miejskiej oraz są wyrazem dbałości o środowisko naturalne. Obecnie spółka posiada  ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, a 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zeroemisyjny tabor już teraz stanowi 25 proc. floty, a po zakończeniu dostaw najnowszych „elektryków” i „wodorowców” będzie to ponad 30 proc. Dostawy nowych pojazdów oznaczają bowiem wycofanie z ruchu tych najmniej ekologicznych – zwraca uwagę Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Nowe autobusy wodorowe wyposażone będą w nowoczesne ogniwa paliwowe, wytwarzające energię elektryczną na pokładzie pojazdu poprzez reakcję wodoru z tlenem. Energia ta zasili z kolei silnik elektryczny, gwarantując cichą i płynną jazdę bez emisji spalin – jedynym produktem ubocznym pracy pojazdu jest para wodna. Dodatkowo, każdy z autobusów będzie posiadać baterię Solaris High Power, pełniącą funkcję wspomagającą ogniwo paliwowe w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię. System ten jest zoptymalizowany pod kątem długiej żywotności i wysokiej efektywności pracy.

– Cieszymy się, że Poznań konsekwentnie stawia na nowoczesne, zeroemisyjne rozwiązania transportowe i ponownie wybiera nasze autobusy wodorowe. To kolejny krok w stronę zielonej, zrównoważonej mobilności w stolicy Wielkopolski. Wieloletnia współpraca z MPK Poznań to dla nas ogromny zaszczyt i dowód zaufania do technologii Solaris – mówi Javier Iriarte, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, podczas podpisania kontraktu.

Najnowsze autobusy zamówione w Solaris Bus & Coach wyjadą na ulice Poznania do końca kwietnia 2026 roku.

– Nowe autobusy MPK Poznań, zarówno wodorowe, jak i elektryczne, to pojazdy bezemisyjne, a więc przyjazne środowisku oraz dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Będą monitorowane i klimatyzowane, z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej. Z pewnością dobrze będą służyć pasażerom i pasażerkom. Posiadają także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach – podkreśla Marek Grzybowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. Technicznych.

Logotypy: KPO, RP, UE, MPK

Projekt „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury ” finansowany w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.  Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł.

Pozostałe aktualności


Tramwaje pojadą ciszej: rozpoczęło się szlifowanie szyn

25.11.2025
Żółta maszyna na torowisku w centrum miasta - zdjęcie wykonane w porze nocnej
Specjalny pojazd wyjechał minionej nocy na poznańskie torowiska. Maszyna, dzięki której prowadzone jest tzw. prewencyjne szlifowanie szyn, pracowała na Świętym Marcinie, moście Teatralnym, ulicy Fr...

„Holender” wraca na poznańskie torowiska!

21.11.2025
Żółty wagon w hali
Już w najbliższą niedzielę (23 listopada br.) po raz pierwszy po remoncie na trasę wyjedzie „holender”, czyli wagon 3G wyprodukowany przez zakłady Beijnes. Tramwaj weźmie udział w paradzie z okazji...

Katarzynka 2025: Wagony z Warszawy i Krakowa zaprezentują się na paradzie tramwajowej

20.11.2025
Skład wagonów - silnikowy z kolorze niebieskim i zielony wagon doczepny
Składy wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz N+ND z MPK SA w Krakowie pojadą w niedzielnej paradzie organizowanej z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i dnia św. Katarzyny. Zapra...