W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

FAQ


Napis ZTM obok herbu Poznania na boku pojazduZarząd Transportu Miejskiego to organizator transportu publicznego, natomiast MPK Poznań to operator (przewoźnik). Co to oznacza w praktyce? Poniżej przedstawiamy podział kompetencji w kwestiach, o które najczęściej Państwo pytacie.

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu (ZTM) jest jednostką, która w imieniu Miasta Poznania realizuje zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego. Między innymi bada i określa potrzeby transportowe mieszkańców, zarządza ruchem publicznego transportu zbiorowego, bada jakość świadczonych usług i satysfakcję klienta. Zadaniem ZTM jest też zarządzanie procesami inwestycyjnymi dotyczącymi infrastruktury transportowej oraz procesami utrzymania bieżącego i remontów infrastruktury torowo-sieciowej, dworcowej i przystankowej.

Natomiast Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu (MPK Poznań) jest spółką, realizującą zlecone przez ZTM zadania przewozowe oraz inne działania np. związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury torowo-sieciowej.

Wspólnie działamy dla pasażerów!

Komunikacja miejska

ZTM w Poznaniu decyduje m.in. o uruchomieniu poszczególnych linii, wyznacza ich trasy, wskazuje rodzaj taboru, którym mają być obsługiwane i częstotliwość kursowania. MPK Poznań realizuje te wytyczne, przygotowując rozkłady jazdy i wykonując zamówione kursy. Służby dyżurne MPK Poznań organizują objazdy i komunikację zastępczą jedynie w sytuacjach awaryjnych.

Taryfa i bilety

Taryfa, sprzedaż biletów (doładowań kart PEKA), a także zapisywanie uprawnień do ulg i zwolnień, ich weryfikacja oraz kontrole biletów – to wyłączna domena ZTM. Zasady dotyczące tych zagadnień są takie same niezależnie od przewoźnika, który realizuje kursy na rzecz ZTM w Poznaniu.

Infrastruktura transportowa

Zarządcą infrastruktury torowo-sieciowej oraz przystankowej jest ZTM w Poznaniu. W imieniu tej jednostki i na jej zlecenie MPK Poznań zajmuje się bieżącym utrzymaniem torowisk, sieci trakcyjnej, przystanków oraz – zawsze w porozumieniu z ZTM i we wskazanym zakresie – realizuje wszelkie konieczne przeglądy, naprawy i modernizacje.

Przystanki

Lokalizację przystanków wskazuje ZTM w Poznaniu, ta jednostka również decyduje o ich statusie (stały lub na żądanie). MPK Poznań – działając na rzecz ZTM – eksponuje na przystankach rozkłady jazdy oraz informacje dla pasażerów.

Wiaty przystankowe znajdują się w gestii Grupy MTP (City Marketing).

Informacja pasażerska

Rozkłady jazdy, informacje na przystankach i w pojazdach przygotowywane są zgodnie z Systemem Informacji Miejskiej. ZTM w Poznaniu odpowiada za komunikaty głosowe w pojazdach, wdraża też dynamiczną informację pasażerską, na tablicach informacji pasażerskiej publikuje wiadomości o planowanych, a MPK – o niespodziewanych objazdach.

MPK z myślą o Was uruchomiło aplikację myMPK, poprzez którą informuje o wszelkich aktualnych wydarzeniach dotyczących komunikacji miejskiej i spółki.

Piktogramy przy drzwiach do pojazdu MPK PoznańJak bezpiecznie podróżować z małym dzieckiem w wózku tramwajami i autobusami MPK Poznań?

Regulamin przewozów na liniach organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu (w tym obsługiwanych przez MPK Poznań) jasno wskazuje, że przewóz wózków dziecięcych jest możliwy pod warunkiem, że zostaną one unieruchomione za pomocą blokady lub hamulca oraz  ustawione równolegle do osi pojazdu i tyłem dziecka do kierunku jazdy.

Zachęcamy do zapoznania się z podstawowymi zasadami podróżowania z małym dzieckiem w wózku.

  1. Wsiadając do autobusu czy tramwaju należy wybrać drzwi oznaczone piktogramem z symbolem wózka dziecięcego – w ich pobliżu znajduje się wyznaczone (oznakowane) miejsce, w którym można bezpiecznie ustawić wózek. Podróżny wprowadza do pojazdu wózek jako pierwszy.
  2. Wózek należy ustawić w miejscu wyznaczonym, równolegle do osi pojazdu i tyłem dziecka do kierunku jazdy: wózek głęboki ustawiamy przodem (tzw. budką) do kierunku jazdy, a wózek spacerowy tak, aby dziecko siedziało tyłem do kierunku jazdy. W obu przypadkach należy zablokować koła wózków, a je same – trzymać za rączkę.
  3. Dziecko powinno być zabezpieczone za pomocą szelek bezpieczeństwa stanowiących wyposażenie wózka, a rodzic bądź opiekun musi przebywać podczas podróży przy wózku, co w razie potrzeby umożliwia jego natychmiastową reakcję. To istotne m.in. w razie  nagłego hamowania.
  4. Ponieważ często miejsce wyznaczone jest wspólne dla podróżujących z wózkiem dziecięcym, osób poruszających się na wózku inwalidzkim oraz przewożących rowery warto pamiętać o kolejności zajmowania miejsc.

Zgodnie z przepisami ZTM, zajmujący to miejsce rowerzysta powinien ustąpić osobie z wózkiem dziecięcym oraz osobie na wózku inwalidzkim i wysiąść z pojazdu (z uwagi na brak możliwości zabezpieczenia roweru w innym miejscu w pojeździe).

Natomiast osoba przewożąca dziecko w wózku dziecięcym jest zobowiązana do ustąpienia miejsca osobie na wózku inwalidzkim. W takim przypadku, w zależności od sytuacji w pojeździe, należy opuścić pojazd albo ustawić wózek dziecięcy w innym bezpiecznym miejscu (równolegle do osi pojazdu i tyłem dziecka do kierunku jazdy).

5. Przed przystankiem, na którym wysiadamy, należy z wyprzedzeniem zasygnalizować przyciskiem zamiar opuszczenia pojazdu. Po zatrzymaniu się na przystanku, warto być gotowym do opuszczenia pojazdu. Nie wolno wsiadać, ani wysiadać po usłyszeniu sygnału ostrzegawczego.

6. Podczas wysiadania należy pamiętać, że najpierw z pojazdu wychodzi rodzic (opiekun) – wózek dziecięcy wyprowadza za sobą. Wyprowadzanie wózka przodem może spowodować, że przednie koła utkną między krawędzią platformy przystankowej a wejściem do pojazdu, w wyniku czego dziecko może wypaść z wózka bądź wózek z dzieckiem się przewróci.

 

Z Regulaminem przewozów oraz przepisami porządkowymi obowiązującymi na liniach organizowanych przez ZTM w Poznaniu (nie tylko obsługiwanych przez MPK Poznań, ale też pozostałych przewoźników) można zapoznać się na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego

Przewóz roweru - piktogramRower można przewozić komunikacją miejską organizowaną przez ZTM w Poznaniu bezpłatnie, ale tylko pojazdami odpowiednio oznakowanymi piktogramem umieszczonym przy drzwiach wejściowych. Rower należy też dodatkowo zabezpieczyć.

Jak bezpiecznie przewozić rower? O czym należy pamiętać?

W oznaczonych piktogramami pojazdach MPK Poznań można przewozić rowery – nie dotyczy to jednak rowerów elektrycznych oraz współdzielonych (z systemów podobnych do byłego roweru miejskiego).

Wsiadając do autobusu czy tramwaju należy wybrać drzwi oznaczone piktogramem z symbolem roweru – w ich pobliżu znajduje się wyznaczone (oznakowane) miejsce, w którym można bezpiecznie ustawić rower.

Rower można przewozić tylko w miejscu do tego wyznaczonym i oznakowanym piktogramem.

Rower należy prawidłowo zabezpieczyć: Jeśli pojazd jest wyposażony w uchwyt do koła roweru – rower trzeba ustawić przeciwnie do kierunku jazdy, umieszczając przednie koło w uchwycie. Natomiast jeżeli pojazd nie jest wyposażony w uchwyt, należy skorzystać z pasów mocujących – w takiej sytuacji rower trzeba ustawić przodem do kierunku jazdy, oprzeć go o poziomą poręcz i przypiąć w dwóch miejscach pasami mocującymi tak, aby odległość między rowerem, a poręczą była jak najmniejsza.

Ponieważ często miejsce wyznaczone jest wspólne dla podróżujących z wózkiem dziecięcym, osób poruszających się na wózku inwalidzkim oraz przewożących rowery warto pamiętać o kolejności zajmowania miejsc. Jeśli w pojeździe pojawi się osoba niepełnosprawna na wózku lub opiekun z dziecięcym wózkiem – osoba przewożąca rower zobowiązana jest do ustąpienia im miejsca  i opuszczenia pojazdu wraz z rowerem. Nieopuszczenie pojazdu jest traktowane przez ZTM jak niedozwolony przewóz rzeczy przekraczającej wymiary.

Podczas podróży należy zwracać uwagę, aby rower nie zagrażał bezpieczeństwu i porządkowi w pojeździe, aby nie przeszkadzał współpasażerom, nie narażał ich na niewygody i nie wyrządził im szkody.

Z Regulaminem przewozów oraz przepisami porządkowymi obowiązującymi na liniach organizowanych przez ZTM w Poznaniu (nie tylko obsługiwanych przez MPK Poznań, ale też pozostałych przewoźników) można zapoznać się na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego, w zakładce ABC Pasażera.

 

Tramwaj na przystanku wiedeńskim - widoczna wyniesiona w górę jezdniaPrzystanki wiedeńskie powstają w miejscach, gdzie do tramwaju wsiada się bezpośrednio z jezdni – jej fragment podwyższa się, dzięki czemu dostęp do pojazdów jest łatwiejszy, co bardzo istotne przede wszystkim dla osób starszych, mniej sprawnych, a także podróżujących z dziećmi w wózkach.

Pierwszy taki przystanek powstał w Wiedniu – stąd nazwa. W Poznaniu takie rozwiązanie zastosowano m.in. m.in. na ulicy Strzeleckiej, Górnej Wildzie, Dąbrowskiego przy rynku Jeżyckim, na przystanku Sielska. Pomimo prowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych nadal zdarza się, że niektórzy piesi wkraczają na jezdnię jeszcze przed przyjazdem tramwaju, bywa i tak, że kierowcy omijają wzniesienie, przejeżdżając po torowisku. Oba zachowania są niewłaściwe i zagrażają bezpieczeństwu uczestników ruchu.

Jak korzystać z przystanków wiedeńskich?

  • Pasażerowie powinni pamiętać, że podwyższony fragment ulicy nadal pozostaje jezdnią – gdy na przystanku nie ma tramwaju, jeżdżą nią samochody, piesi nie mogą więc na nią wchodzić.
  • Oczekując na przyjazd tramwaju trzeba stać na chodniku (przed żółtą linią rozgraniczającą teren przystanku i rampy stanowiącej część jezdni).
  • Na jezdnię można wejść dopiero wtedy, gdy na przystanek wjedzie tramwaj – wówczas kierowcy mają zakaz wjazdu na wzniesienie (muszą poczekać na odjazd pojazdu komunikacji miejskiej).

W pojazdach, przed otwarciem drzwi tramwaju na przystankach wiedeńskich oraz w innych lokalizacjach, gdzie platformy przystankowe znajdują się bezpośrednio na jezdni, emitowany jest  komunikat głosowy” „Ostrożnie – wysiadanie na jezdnię”.

Przycisk z napisem DrzwiPasażerowie wsiadają do pojazdu i wysiadają z niego na przystankach. Czym się różnią przystanki stałe od przystanków na żądanie? Co warto wiedzieć o korzystaniu z przystanków „na żądanie”?

Przystanki „na żądanie” na liniach dziennych to te, na których wsiada lub wysiada niewiele osób albo pasażerowie korzystają z nich tylko w określonych godzinach (np. w przypadku, gdy przystanki znajdują się w pobliżu dużych zakładów pracy). Na liniach nocnych wszystkie przystanki traktowane są jako przystanki „na żądanie”.

Podróżując komunikacją miejska warto pamiętać, że:

  1. Przystanki „na żądanie” oznaczone są specjalną tabliczką z napisem NŻ. Przystanek na żądanie.
  2. Oznaczenie „n/ż” występuje także na rozkładach jazdy – zarówno tych umieszczonych na przystankach, jak i w Internecie (na stronach mpk.poznan.pl oraz ztm.poznan.pl), a także wewnątrz pojazdów – na tablicach prezentujących trasę (kolejne przystanki).
  3. Na przystankach „na żądanie” kierowca autobusu nie zatrzyma się, jeśli żaden z pasażerów nie zasygnalizuje zamiaru opuszczenia pojazdu, a na przystanku nie ma żadnych osób.
  4. Chcąc wysiąść z autobusu na przystanku „na żądanie” należy nacisnąć przycisk „stop” lub „drzwi” (w ten sposób sygnalizujemy chęć opuszczenia pojazdu). Warto pamiętać, aby nie robić tego w ostatniej chwili, już na przystanku, lecz wcześniej –  tak, aby kierujący mógł zatrzymać autobus w strefie przystanku. W pojazdach emitowany jest komunikat głosowy informujący, że pojazd zbliża się do przystanku „na żądanie”.
  5. Chcąc wsiąść do autobusu na przystanku „na żądanie”, pasażer musi być widoczny dla kierowcy – powinien więc stanąć tak, aby kierujący autobusem łatwo mógł go dostrzec z dostatecznej odległości (wtedy jest zobowiązany do zatrzymania pojazdu)
  6. Zamiar skorzystania z przystanku „na żądanie” musi być zasygnalizowany odpowiednio wcześniej, aby prowadzący pojazd mógł bezpiecznie, bez nagłego hamowania lub nagłej zmiany toru ruchu pojazdu, zatrzymać pojazd na przystanku.
  7. W razie zbyt późnego zasygnalizowania zamiaru wejścia do pojazdu lub wyjścia z pojazdu prowadzący pojazd jest zwolniony z obowiązku zatrzymania pojazdu na przystanku „na żądanie”.

 

Cały Regulamin przewozów w komunikacji miejskiej (lokalnym transporcie zbiorowym) organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu dostępny jest na stronie internetowej ZTM w Poznaniu.

 

W tramwaju pies asystujący z opiekunemNa liniach organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu dopuszcza się przewóz psów, kotów, fretek itd. Nie trzeba kupować dla nich dodatkowego biletu, ale warto pamiętać o obowiązujących w tramwajach i autobusach zasadach.

Psa (oznakowanego czipem lub tatuażem) można przewozić pod warunkiem, że ma założony kaganiec i trzymany jest na smyczy przez pasażera mogącego utrzymać go w miejscu.

Wyjątkiem od tej zasady są nieagresywne psy ras miniaturowych i małych oraz odpowiadające im miniaturowe i małe mieszańce. Takie czworonogi mogą być przewożone: bez kagańca i uwięzi (smyczy) na rękach pasażerów lub bez kagańca – na kolanach pasażerów siedzących.

Kaganiec i dodatkowa smycz nie są również potrzebne do podróży osoby niepełnosprawnej z psem asystującym, o ile pies jest wyposażony w specjalistyczną uprząż właściwą do rodzaju niepełnosprawności pasażera i oznakowaną właściwym napisem, a pasażer ma certyfikat potwierdzający status psa asystującego.

Psa można przewieźć także w podręcznej klatce transportowej, zabezpieczonej przed ucieczką zwierzęcia – w takiej sytuacji pasażer nie musi zakładać zwierzęciu kagańca i smyczy.

Zgodnie z przepisami ZTM w Poznaniu pasażer podróżujący z psem musi mieć przy sobie aktualne świadectwa szczepienia zwierzęcia przeciwko wściekliźnie (bądź paszport z wpisem o szczepieniu lub identyfikator szczepienia, wydany przez uprawnionego lekarza weterynarii). W przypadku psów ras uznawanych za agresywne należy mieć przy sobie również zezwolenie na utrzymanie psa takiej rasy. Jeśli psa nie przewozi się w klatce transportowej pasażer musi posiadać przy sobie szczelną torebkę na odchody zwierzęcia.

Tramwajami i autobusami MPK Poznań można również przewozić koty i fretki, ale tylko wówczas, gdy zwierzęta są umieszczone w podręcznej klatce transportowej, zabezpieczonej przed ich ucieczką, a pasażer posiada – tak, jak w przypadku psów – aktualne świadectwa ich szczepienia przeciwko wściekliźnie paszport lub identyfikator szczepienia.

Inne małe ssaki domowe oraz małe ptaki można przewozić w podręcznej klatce transportowej, zabezpieczonej przed ucieczką zwierzęcia lub innym pojemniku transportowym, niestwarzającym zagrożenia dla bezpieczeństwa pasażerów i pojazdu.

Warto pamiętać, że zwierzęta oraz klatki i pojemniki transportowe ze zwierzętami nie mogą być umieszczane na siedzeniach.

Przewóz zwierząt gospodarskich, niebezpiecznych, jadowitych i podlegających ochronie gatunkowej, egzotycznych z wyłączeniem małych ptaków domowych jest zabroniony.

Z Regulaminem przewozów oraz przepisami porządkowymi ZTM w Poznaniu można zapoznać się tutaj.

Przypominamy, że podczas przebywania w pojeździe pasażer jest obowiązany do stosowania się do przepisów porządkowych; poleceń i komunikatów porządkowych wydawanych przez prowadzącego pojazd lub kontrolera biletów oraz zasad współżycia społecznego.

W kabinie motorniczego - widok na prowadzącego pojazd i torowisko  przed tramwajemOd 9 czerwca 2023 roku „osoba wykonująca przewóz osób w publicznym transporcie zbiorowym (kierowca i motorniczy) podczas kierowania środkami transportu i w związku z kierowaniem nimi korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariusza publicznego”.

9 czerwca br. weszła w życie Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Znowelizowane przepisy mają zapewnić prowadzącym pojazdy komunikacji miejskiej taką samą ochronę, jaka przewidziana jest  dla funkcjonariuszy publicznych.

Zgodnie z prawem funkcjonariuszem publicznym jest: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej; poseł, senator, radny; poseł do Parlamentu Europejskiego; sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy; osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych; osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe; osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej; funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej; osoba pełniąca czynną służbę wojskową, z wyjątkiem terytorialnej służby wojskowej pełnionej dyspozycyjnie; pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe.

Z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariusza publicznego korzystają także m.in. ratownik medyczny udzielający medycznych czynności ratunkowych lub świadczeń opieki zdrowotnej, lekarz udzielający świadczeń w ramach pomocy doraźnej, pielęgniarka i położna podczas i w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, osoba udzielająca pierwszej pomocy i kwalifikowanej pierwszej pomocy, pracownik socjalny, nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych itd.

Od 9 czerwca z takiej ochrony korzystają także osoby wykonujące przewóz osób w publicznym transporcie zbiorowym podczas kierowania środkami transportu i w związku z kierowaniem nimi.

Co to oznacza? Sprawcom przestępstw skierowanych przeciwko kierowcom i motorniczym będącym „na służbie” grożą surowsze kary. Chodzi o takie czyny jak np. napaść, naruszenie nietykalności cielesnej, znieważenie. Przestępstwa ścigane są z urzędu.

O takie rozwiązanie od dłuższego czasu apelowały przedsiębiorstwa komunikacyjne wraz z Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej oraz organizacje związkowe. Wcześniej bowiem zdarzały się ataki – zarówno werbalne, jak i fizyczne – na prowadzących pojazdy publicznego transportu zbiorowego.

Celem ustawy jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa kierowców i motorniczych podczas pracy związanej z przewozem osób.

Drzwi do Biura Rzeczy ZnalezionychPamiętaj, wysiadając z tramwaju i autobusu zabierz swój bagaż. Jeśli jednak zostawiłeś w pojeździe parasol, telefon bądź inną rzecz – nie załamuj się! Skontaktuj się z Biurem Rzeczy Znalezionych MPK Poznań.

Każdego dnia do Biura Rzeczy Znalezionych MPK trafiają pozostawiane przez nieuwagę w tramwajach i autobusach rzeczy. Najczęściej to klucze, parasolki, rękawiczki i czapki, dziecięce maskotki, ale zdarzają się także dokumenty i cenne rzeczy. Gdzie szukać zgubionej przez siebie rzeczy? Gdzie oddać rzecz znalezioną?

Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady dotyczące postępowania z rzeczami znalezionymi w pojazdach MPK Poznań.

Gdzie szukać zgubionej w tramwaju lub autobusie rzeczy?

Gdy od zagubienia rzeczy minęło niewiele czasu można poprosić o pomoc Centralę Nadzoru Ruchu (numer alarmowy 19 445) – pracownicy spróbują skontaktować się z prowadzącym pojazd i poproszą o sprawdzenie, czy na pokładzie nadal jest opisana przez pasażera rzecz (a jeśli jest – o jej zabezpieczenie).

Warto zwrócić się z pytaniem do Punktu Nadzoru Ruchu, który znajduje się przy pętli, na której kurs kończy pojazd, którym podróżowaliśmy. Istnieje możliwość, że po zakończeniu kursu właśnie tam trafiła odnaleziona rzecz. Odbiór zguby w Punkcie Nadzoru Ruchu jest jednak możliwy jedynie w dniu znalezienia rzeczy, obowiązuje przy tym zasada, aby poszukujący zguby okazał dowód tożsamości i dokładnie opisał poszukiwaną przez siebie rzecz oraz okoliczności jej zgubienia.

W dalszej kolejności znalezione rzeczy przekazywane są do Biura Rzeczy Znalezionych MPK – i to jest podstawowe miejsce, w którym należy szukać swoich, pozostawionych w tramwaju bądź autobusie, rzeczy. Jeżeli uczciwy znalazca przekaże odnaleziony przedmiot prowadzącemu pojazd albo pracownikowi Punktu Nadzoru Ruchu, jeżeli kierowca lub motorniczy sam odkryje zgubę, a nawet jeśli zostanie ona odnaleziona dopiero przez obsługę zajezdni czy firmę sprzątającą – taka rzecz finalnie jest przekazywana do Biura Rzeczy Znalezionych MPK Poznań.

Gdzie znajduje się Biuro Rzeczy Znalezionych MPK Poznań?

Biuro mieści się przy ul. Głogowskiej 133. Można się z nim skontaktować telefonicznie: 61 839 60 03 bądź mailowo: rzeczy-znalezione@mpk.poznan.pl. Można również skorzystać z gotowych formularzy kontaktowych, które dostępne są w zakładce Kontakt.

Do kogo się zwrócić, jeśli znajdę w tramwaju lub autobusie cudzą rzecz?

Taką rzecz przyjmie prowadzący pojazd. Jeżeli jednak pasażer zażąda znaleźnego, bądź pisemnego potwierdzenia przekazania rzeczy – kierowca lub motorniczy poprosi go o odniesienie przedmiotu do Biura Rzeczy Znalezionych MPK Poznań i dopełnienie tam stosownych formalności. Zależy nam na tym, aby prowadzący pojazd mógł bez przeszkód realizować kurs.

Znalezioną rzecz można oddać również w Punktach Nadzoru Ruchu znajdujących się na pętlach – osoba przyjmująca sporządzi protokół, a na żądnie pasażera – wyda pokwitowanie.

Czy do Biura przy Głogowskiej trafią wszystkie znalezione rzeczy?

Biuro nie przyjmie artykułów spożywczych i łatwo psujących się, a także niebezpiecznych, łatwopalnych, żrących i takich, których posiadanie wymaga pozwolenia. Nie zostaną również przyjęte rzeczy, co do których istnieje przypuszczenie, że zostały porzucone z zamiarem wyzbycia się własności oraz których nie znaleziono w środkach komunikacji miejskiej.

Warto wiedzieć, że znalezione dowody osobiste lub paszporty niezwłocznie przekazywane są do Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Po co najmniej trzech dniach przechowywania w Biurze Rzeczy Znalezionych, dokumenty, które nie posiadają adresu zamieszkania odesłane będą do jednostek, które wydały dokument. Kosztowności, gotówka w kwocie powyżej 100 zł, rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej przekazane oraz pozostałe rzeczy o wartości powyżej 100 zł zostaną do Miejskiego Biura Rzeczy Znalezionych.

Rzeczy, które nie zostaną przyjęte przez Miejskie Biuro Rzeczy Znalezionych będą przechowywane przez trzy miesiące, następnie będą likwidowane.

Czy ktoś się ze mną skontaktuje jeśli moje rzeczy trafią do Biura? Jak będę mógł je odebrać?

Jeśli podczas oględzin znalezionej rzeczy uda się ustalić nazwisko i adres właściciela – pracownik  powiadomi o fakcie odnalezienia przedmiotu.

Pracownik Biura Rzeczy Znalezionych wyda przedmioty osobom, które należycie się wylegitymują i dokładnie opiszą wygląd zagubionego przedmiotu oraz przedstawią okoliczności towarzyszące zagubieniu.  Rzecz może zostać wydana także na podstawie okazanego powiadomienia oraz dowodu tożsamości.

Wydanie rzeczy nastąpi pod warunkiem uiszczenia opłaty manipulacyjnej – za przechowywanie, utrzymanie rzeczy w należytym stanie oraz poszukiwanie i powiadomienie właściciela – w wysokości 5 zł (opłata manipulacyjna nie dotyczy rzeczy odebranych bezpośrednio z Punktu Nadzoru Ruchu).

A co z walizkami, plecakami? Przecież może w nich być coś niebezpiecznego!

Pozostawiony bez nadzoru bagaż (jak plecak, torba podróżna, walizka, paczka czy inny pakunek) może stanowić potencjalne zagrożenie. W takiej sytuacji na miejsce wzywane są właściwe służby. Prowadzący zatrzyma pojazd w miejscu, gdzie nie zagraża to bezpieczeństwu. Pasażerowie będą musieli wysiąść (zabierając przy tym swoje rzeczy) i odejść w bezpieczne miejsce. O możliwości kontynuacji kursu będzie – w takiej sytuacji – decydować wezwana na miejsce policja.

Atmosfera dla Poznania - usługa dostarcza informacji na temat prognozowanego i rzeczywistego stanu jakości powietrza w PoznaniuZgodnie z decyzją Rady Miasta Poznania komunikacja publiczna będzie darmowa, jeśli przekroczone zostaną dopuszczalne normy stężenia zanieczyszczeń, a prognoza na następny dzień będzie równie zła. O wystąpieniu takich sytuacji MPK Poznań będzie informować pasażerów.

Zgodnie z decyzją Rady Miasta Poznania, w czasie dużych zanieczyszczeń powietrza będzie można za darmo korzystać z transportu publicznego organizowanego przez poznański ZTM, w tym również na liniach obsługiwanych przez MPK Poznań. Decyzja w tym zakresie publikowana będzie na portalu Atmosfera dla Poznania.

Uprawnienie do bezpłatnych przejazdów będzie obowiązywało w godzinach od 3.00 do 24.00 po dniu, w którym doszło do przekroczenia poziomu informowania dla dobowych stężeń zanieczyszczeń pyłowych PM10 100 mikrogramów/m3 dla którejkolwiek ze stacji monitoringu państwowego zlokalizowanych na terenie Poznania, a równocześnie dla danej doby utrzymuje się ryzyko wystąpienia przekroczenia wartości progowej.

Z myślą o pasażerach, MPK Poznań – po otrzymaniu decyzji o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji – będzie powiadamiać o tym fakcie mieszkańców. Informacje na ten temat pojawią się na tablicach informacji pasażerskiej, oficjalnej stronie internetowej MPK Poznań i na profilu na Facebook’u  oraz w aplikacji myMPK.

Piktogram wskazujący miejsce siedzące dla osób podróżujących z małym dzieckiemW pojazdach MPK Poznań znajdują się tzw. miejsca wyznaczone, w zajmowaniu których pierwszeństwo mają osoby z niepełnosprawnościami, starsze, kobiety w ciąży czy opiekunowie podróżujący z małymi dziećmi. Warto zwracać na to uwagę i… być życzliwym wobec innych.

Zgodnie z przepisami porządkowymi obowiązującymi w transporcie publicznym organizowanym przez ZTM w Poznaniu (w tym również w pojazdach MPK Poznań) „pasażer zajmujący miejsce siedzące pierwszeństwa dla osób o obniżonej sprawności ruchowej, w tym osób niepełnosprawnych i osób starszych, lub dla osób z małym dzieckiem na ręku i kobiet w ciąży jest obowiązany do niezwłocznego ustąpienia tego miejsca osobie uprawnionej”.

Tzw. miejsca wyznaczone oznaczone są specjalnymi piktogramami. Warto zwracać na nie uwagę i w pierwszej kolejności zajmować inne miejsca siedzące.

Jeśli pojazdem nie podróżuje osoba ze szczególnymi potrzebami to – oczywiście – takie miejsce można zająć, ale należy pamiętać, że trzeba je zwolnić, gdy tylko osoba uprawniona o to poprosi. Najgrzeczniej i najkulturalniej jednak nie czekać na prośby – gdy widzimy, że obok stoi osoba bardziej tego miejsca potrzebująca (osoba starsza,  kobieta w ciąży czy rodzic z małym dzieckiem) to ustąpmy jej.

Niezależnie od przepisów porządkowych, w autobusach i tramwajach po prostu warto być życzliwym i ustępować miejsca osobom potrzebującym. Taki drobny gest może znacząco wpłynąć na komfort podróżowania słabszej osoby.

Przypominamy również, że w pojazdach są również miejsca wyznaczone dla: osób na wózku inwalidzkim, z dzieckiem w wózku oraz dla rowerów. Tutaj również obowiązują zasady dotyczące kolejności zajmowania miejsc. Pierwszeństwo ma zawsze osoba z niepełnosprawnością.

Pasażer z wózkiem dziecięcym, zajmujący miejsce wyznaczone dla osoby na wózku inwalidzkim ma obowiązek ustąpienia go w razie pojawienia się takiej osoby (i zajęcia innego bezpiecznego miejsca). Co ważne, pasażer z rowerem, zajmujący miejsce wyznaczone dla osoby na wózku inwalidzkim, ma obowiązek ustąpienia go w razie pojawienia się osoby niepełnosprawnej lub z wózkiem dziecięcym (i opuszczenia pojazdu).

Na czarnym tle (boku tramwaju) napis Rozejrzyj się i żyjRozejrzyj się i żyj – to nazwa kampanii prowadzonej przez MPK Poznań i Komendę Miejską Policji w Poznaniu. Ma ona m.in. uświadamiać pieszym, że wchodząc na przejście nie mają pierwszeństwa przed tramwajem, a motorniczy nie ma możliwości ominięcia pieszego, czy zatrzymania pojazdu w miejscu.

Od 1 czerwca 2021 roku nie tylko piesi już znajdujący na przejściu, ale również dopiero na nie wchodzący mają pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami, jednak… za wyjątkiem tramwaju.

MPK Poznań przypomina o obowiązujących przepisach, jednak przede wszystkim stara się budować  świadomość, że tramwaj potrzebuje do zatrzymania znacznie dłuższej drogi hamowania, aniżeli samochód. To, oraz narażanie pasażerów na utratę zdrowia podczas gwałtownego hamowania, było podstawą zapisu, że „pieszy wchodzący na przejście ma pierwszeństwo przed pojazdem z wyłączeniem tramwaju”.

Tramwaj, jadąc z prędkością 50 kilometrów na godzinę, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zatrzyma się dopiero po ok. 60 metrach! Gdy tory są oblodzone lub mokre, droga hamowania wydłuża się jeszcze bardziej. To „czołg na szynach”. Nie zatrzyma się w tak krótkim czasie jak samochód, nie ominie pieszego. Motorniczy nie ma możliwości żadnego innego manewru niż tylko użycie dzwonka i w skrajnych przypadkach wdrożenie nagłego hamowania, a podczas gwałtownego hamowania dochodzi często do dramatycznych sytuacji w pojeździe: pasażerowie przewracają się, spadają z siedzeń, uderzają się o poręcze czy urządzenia, doznając nieraz ciężkich urazów

Przypominamy zatem:

  • Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem.
  • Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
  • Zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, również na przejściu dla pieszych; spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność; zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.
  • Podczas wchodzenia i przechodzenia przez ulicę pieszy ma zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w sposób, który prowadzi do  ograniczenia możliwości obserwacji sytuacjina jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

Nazwa akcji – Rozejrzyj się i żyj –  nawiązuje do kampanii prowadzonej na przejazdach kolejowych i ma uświadamiać, że w zderzeniu z tramwajem (którego ciężar  wraz z kompletem pasażerów przekracza 50 ton) niechronieni uczestnicy ruchu są bez szans. Prowadzone działania objęły również swoim zakresem bezpieczeństwo na przejazdach przez torowiska (skierowane były do kierowców) oraz konieczności trzymania się uchwytów i poręczy w pojazdach komunikacji miejskiej (ta część kampanii prowadzona była z myślą o pasażerach).