Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / O MPK / Tabor / Tramwaje wycofane z eksploatacji
Tramwaje wycofane z eksploatacji
118n-01-mW latach 2009 – 2011 MPK dzierżawiło tramwaj typu 118N, zwany potocznie Pumą, który został wyprodukowany przez Fabrykę Pojazdów Szynowych  H. Cegielski. Ten częściowo-niskopodłogowy (67%) pociąg zwrócono w 2011 r. producentowi.
Więcej…
115n-01-mW 1995 r. Fabryka Lokomotyw i Wagonów Zakładów H. Cegielski zbudowała z dwóch wozów 105N/1 trzyczłonowy, 8 osiowy przegubowiec z obniżoną podłogą w członie środkowym (typ 105N/2). Zapoczątkował on epokę niskopodłogowego taboru tramwajowego w Poznaniu. Jego człon środkowy posiadał obniżoną podłogę o wysokości 350 mm nad główką szyny (około 19 % podłogi całego wagonu). Wagon miał 34 siedzenia pasażerskie, długość całkowitą 26,5 m oraz 8 silników o mocy ciągłej 40 kW każdy. Kasacja wagonu przegubowego 105N/2 nastąpiła w 2010 r.
Więcej…
szczeciniak_duyW latach 1945 – 46 przywieziono do Poznania ze Szczecina między innymi 8 zdewastowanych używanych tramwajów z wejściem pośrodku wozu. Były to wagony typu LHB wyprodukowane w 1930 roku (numery szczecińskie: 165, 166, 168, 170, 173, 175 i 177; w Poznaniu oznaczono je numerami 9 - 15) oraz podobny typu Niesky z roku 1937 oznaczony w Szczecinie numerem 183, a w Poznaniu początkowo 16. W latach 1957 - 59 te wozy silnikowe przebudowano na doczepy. Na początku lat siedemdziesiątych wszystkie wozy doczepne tego typu zostały wycofane z eksploatacji. Niektóre sprzedano na altany na działkach.
Więcej…
szczeciniakPonieważ w 1945 roku brakowało w Poznaniu sprawnego taboru tramwajowego w latach 1945 - 46 zakupiono w Szczecinie między innymi 8 zdewastowanych podczas działań wojennych używanych tramwajów silnikowych z wejściami na końcach. Były to: wagon typu Dessau z 1925 roku oznaczony w obu miastach numerem 1, oraz bliźniacze typu Bremen z lat 1926 - 27 (w Szczecinie wagony oznaczone były numerami 138, 147, 148, 149, 152, 157 i 159, w Poznaniu nadano im numery 2 - 8). Wagony 7 i 8 różniły się od pozostałych wielkością. W latach 60-tych wycofano je z ruchu pasażerskiego, przekazując część z nich do taboru gospodarczego.
Więcej…
heidelbergW 1944 roku w Poznaniu znalazło się 10 wagonów silnikowych ujednoliconego niemieckiego typu wojennego. Wyprodukowała je fabryka Fuchs w Heidelbergu. Pierwotnie miały one trafić do Wiednia. Działania wojenne przeszkodziły temu. Otrzymały numery 150 - 159 (po wojnie 151 - 160).W Poznaniu w latach 1944-1950 uzupełniono ich wyposażenie elektryczne i uruchomiono w ruchu liniowym. W połowie lat 60-tych zostały zmodernizowane, a pięć z nich przebudowano na jednokierunkowe. Na początku lat siedemdziesiątych przekazano je do taboru gospodarczego.
Obecnie jeden z nich (2034) oczekuje na odbudowę.
Więcej…
berlinW roku 1942 sprowadzono z Berlina dwa używane wagony silnikowe wyprodukowane ok. 1910 roku (numery A128 i A131). Około 1923 r. zostały przebudowane. W Berlinie były oznaczone typem NAG U3I. W Poznaniu nadano im numery 60 i 61. W latach 50-tych przebudowano je na wagony gospodarcze. Pod koniec lat 60-tych zostały skreślone ze stanu przedsiębiorstwa i złomowane.
Więcej…
hamburgW roku 1942 sprowadzono z Hamburga dwa używane wagony wyprodukowane w latach 1904 - 06 w tamtejszej fabryce Falkenried, które w latach 1924 - 26 zostały zmodernizowane na typ Z1t (w Hamburgu miały numer 2064 i 2137). W Poznaniu oznaczono je numerami 55 i 56. W ruchu osobowym były eksploatowane do ok. 1951 roku. Później zostały przebudowane i przekazane do taboru gospodarczego zmieniając jednocześnie numery taborowe na 2001 i 2013.
Więcej…
karlsruheW 1941 roku władze okupacyjne sprowadziły pięć używanych wagonów z Karlsruhe (o numerach: 3, 5, 9, 28, 45). W Poznaniu nadano im numery 40 - 44. Po II wojnie światowej zostały skreślone ze stanu inwentarzowego.
Więcej…
dreznoW roku 1941 zostały sprowadzone z Drezna dwa używane wagony wyprodukowane w latach 1898 - 1906. Jeden był typu A3 (w Dreźnie numer 525), drugi typu A1 (w Dreźnie numer 952). W Poznaniu otrzymały numery 50 i 51. Wagon nr 50 został uszkodzony w czasie wyzwalania miasta, natomiast nr 51 w latach 50-tych przekazano do taboru gospodarczego.
Więcej…
cegielskicWyprodukowane zostały w roku 1937 w fabryce H. Cegielski w Poznaniu w ilości 10 sztuk. Początkowo oznaczono je numerami 21 - 30, w czasie okupacji numeracja została zmieniona na 140 - 149, a po wojnie na 141 - 150. W czasie eksploatacji nie uległy większym modyfikacjom. W drugiej połowie lat 60-tych wszystkie przebudowano na doczepy i nadano im numery 601 - 605, 607 - 609 i 611 - 612. Skasowane zostały na przełomie lat 60-tych i 70-tych.
Więcej…
p1d-dwa-pokoje-z-kuchnia-mW latach 1929-1930 w warsztatach tramwajów poznańskich zbudowano 20 doczepek z wejściem środkowym nr 189-208 o innym, modnym w tym okresie, rozplanowaniu wnętrza, z pomostem wejściowym pośrodku i dwoma przedziałami pasażerskimi na końcach wagonu. Posiadały one 32 miejsca siedzące i wyposażone były w elektryczne hamulce solenoidowe. Często pasażerowie nazywali je z racji rozplanowania wnętrza „dwa pokoje z kuchnią”. Miały one długość 10100 mm, szerokość 2200 mm i rozstaw osi 3000 mm. Od 1942 r. jeździły z numerami 380-399.
Więcej…
zieleniewskizWyprodukowane zostały w fabryce Zieleniewski, Fitzner-Gamper w Sanoku w roku 1929 w ilości 20 sztuk. Początkowo oznaczono je numerami 1 - 15 i 104 - 108, od 1937 r. 1 - 20, a od 1941 r. 120 - 139. W 1945 r. wagon nr 122 uległ uszkodzeniu i odbudowany został w 1957 r. jako wagon szkoleniowy. W drugiej połowie lat 60-tych część z nich przebudowano na doczepy, pozostałe przekazano do taboru gospodarczego.
Więcej…
ringhofferWagony te zostały wyprodukowane w fabryce Ringhoffera w Pradze - Smichowie w latach 1924 - 26 w ilości 15 sztuk. Początkowo oznaczono je numerami 66 - 69 i 93 - 103. Zbudowane zostały w trzech wersjach różniących się wyposażeniem elektrycznym (Siemens - Schuckert lub Brown - Boveri), średnicą kół oraz szczegółami wyposażenia wnętrza. Od 1937 r. otrzymały nowe numery w zakresie 31 - 45, od 1941 r. w zakresie 100 - 114, a po II wojnie światowej 101 - 115. W pierwszej połowie lat 60-tych w warsztatach MPK przy ul. Gajowej zbudowano nowe nadwozia wykorzystując elementy tramwajów typu N.
Więcej…
linkeTramwaje te wyprodukowane zostały w latach 1914 - 15 w zakładach Linke - Hofmann we Wrocławiu w ilości 13 sztuk. Początkowo oznaczono je numerami 53 - 65, a od roku 1941: 80 - 92. Były to pierwsze w Poznaniu wagony z całkowicie zamkniętymi pomostami. Do końca eksploatacji nie przeszły większych modernizacji. W latach 50-tych część z nich przeniesiono do taboru gospodarczego, pozostałe przekazano do Jeleniej Góry. Na podwoziu jednego z pozostawionych zbudowano wagon wieżowy do budowy i obsługi sieci trakcyjnej.
Więcej…
carlWagony silnikowe typu Carl Weyer wyprodukowano dla Poznania w latach 1904 - 11 w ilości 37 sztuk w zakładach Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. w Düsseldorfie. Początkowo oznaczono je numerami w zakresie 39 - 52 i 70 - 92. a od roku 1937 numerami 47 - 98 z przerwami. W 1942 r. otrzymały numery 1-37. Ostatni wagon silnikowy tego typu wycofano z ruchu liniowego w Poznaniu w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku. Więcej…
bergischeTramwaje wyprodukowane zostały w latach 1897 - 98 w ilości 15 sztuk, oznaczono je numerami 1 - 15. Podwozie pochodziło z firmy Bergische Stahlindustrie, wyposażenie elektryczne z firmy Union Elektrizitatz Berlin. W latach 1923 - 27 dwa wagony przebudowano na ciężarowe, w latach 1925 - 27 dwa kolejne przeniesiono do taboru gospodarczego, posostałe jedenaście przebudowano na doczepne, które kursowały do końca lat 60-tych ubiegłego wieku.
Więcej…