Zapraszamy na przejażdżkę Kolejką Parkową Maltanka codziennie od 10.00 do 19.00 co godzinę oraz w soboty, niedziele i święta co 30 minut.
Strona Główna » O MPK » Tabor » Kolejka Maltanka
Kolejka Maltanka
parowoz-borsig-11458-01-mParowóz wyprodukowany został w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. W tym samym roku rozpoczął prace w Obrzycku. Po II wojnie światowej trafił do Zakładów Azotowych w Chorzowie, gdzie pełnił służbę do 1977 roku. Dwa lata później został ustawiony w parku zakładów jako pomnik. W 1990 roku został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych, a w roku 1994 rozpoczęto jego odbudowę w zakładach Cegielskiego w Poznaniu. 14 czerwca 1999 roku ,"Borsuk'' został przekazany do eksploatacji. W roku 2001 parowóz otrzymał dodatkowo tender. Parowóz nosi imię Agusia. Nazywany jest również Borsukiem od spolszczenia nazwy fabryki, z której się wywodzi.
Więcej…
lokomotywa-wls-50-1225-01-mZNTK Poznań wyprodukowało lokomotywę w 1961 roku. Swoje pierwsze lata przepracowała w Przedsiębiorstwie Ceramiki Budowlanej w Łodzi. Dalsze jej losy nie są do końca znane. Pracownicy MPK Poznań Sp. z o.o. znaleźli ją na Pomorzu, gdzie "służyła" w dawnej cegielni Sucumin. Ostatecznie do Poznania spowadzili ją w 2008 roku. Lokomotywka, którą planowano przeznaczyć na części zamienne, ocalała i na przełomie 2009 i 2010 roku, przeszła kapitalny remont przez Modertrans. Dziś można ją w całej okazałości zobaczyć na trasie Maltanki. Wśród pracowników kolejki nazywana jest "włoszczyzną''.

Więcej…
lokomotywa-wls-50-1563-01-mWLs50 to zmodernizowana lokomotywa typu Wls40, w której została podniesiona moc silnika z 40 na 50KM. W 1964 roku wyprodukowały ją Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu. Odbiorcą tej lokomotywy była cegielnia Posadowo. Następnie lokomotywa ta trafiła w bardzo nietypowe miejsce dla pojazdów szynowych - do stadniny koni w Lwówku Wielkopolskim, skąd kupiło ją nasze przedsiębiorstwo. Po naprawie głównej obsługuje Kolej Parkową Maltanka. Swój przydomek, podobnie jak jej koleżanka WLs40, zawdzięcza kolorowi. Oto Zielona!



Więcej…
lokomotywa-wls-50-100-01-mWyprodukowana w 1952 roku w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu, na bazie przedwojennej dokumentacji serii lokomotyw kopalnianych 1DK (1931r), jako setna lokomotywka tego typu. Po raz pierwszy wyruszyła z okazji uruchomienia kolejki dziecięcej kursującej z okolic Ogrodu Jordanowskiego na Łęgi Dębińskie, ciągnąc trzy specjalne wagoniki, także wyprodukowane w zakładach HCP. Była prezentem od Społecznego Komitetu Budowy Kolejki Dziecięcej w Parku Tysiąclecia dla Harcerskiej Koleji Dziecięcej na Łęgach Dębińskich. Mimo sędziwego wieku, nadal regularnie wozi najmłodszych pasażerów. Obecnie to jedyna przedstawicielka tej serii z instalacją powietrzną, która jest podłączona do układu hamulcowego oraz syreny. Lokomotywa ze względu na swój kolor nosi przydomek Niebieska.

Więcej…
wagon-spalinowy-ryjek-mOd 1994 był eksploatowany przez MPK Poznań Sp. z o.o. Wagon należy do Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, został wyprodukowany w 1934 roku w fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein skąd trafił do Bydgoskiej Kolei Powiatowej. W 1953 roku wagon został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. W roku 1991 zapadła decyzja o likwidacji kolejki witaszyckiej a MBxc1-41 został przekazany PKMK. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań trafił na Kolejkę Parkową Maltanka. Dzięki jego pojawieniu się, kolejka mogła funkcjonować przez cały rok, a w wolne dni kursowały dwa składy pociągów. Obecnie "Ryjek" od 2004 roku stoi w zajezdni przy ul. Fortecznej, a Maltanka kursuje wyłącznie w okresie letnim.





Więcej…