Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Aplikacja myMPK

Pobierz aplikację myMPK ze sklepu App Store
Pobierz aplikację myMPK ze sklepu Google Play
Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / O MPK / Tabor / Kolejka Maltanka
Kolejka Maltanka
parowoz-borsig-11458-01-mParowóz wyprodukowany został w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. W tym samym roku rozpoczął prace w Obrzycku. Po II wojnie światowej trafił do Zakładów Azotowych w Chorzowie, gdzie pełnił służbę do 1977 roku. Dwa lata później został ustawiony w parku zakładów jako pomnik. W 1990 roku został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych, a w roku 1994 rozpoczęto jego odbudowę w zakładach Cegielskiego w Poznaniu. 14 czerwca 1999 roku ,"Borsuk'' został przekazany do eksploatacji. W roku 2001 parowóz otrzymał dodatkowo tender. Parowóz nosi imię Agusia. Nazywany jest również Borsukiem od spolszczenia nazwy fabryki, z której się wywodzi.
Więcej…
lokomotywa-wls-50-1225-01-mZNTK Poznań wyprodukowało lokomotywę w 1961 roku. Swoje pierwsze lata przepracowała w Przedsiębiorstwie Ceramiki Budowlanej w Łodzi. Dalsze jej losy nie są do końca znane. Pracownicy MPK Poznań Sp. z o.o. znaleźli ją na Pomorzu, gdzie "służyła" w dawnej cegielni Sucumin. Ostatecznie do Poznania spowadzili ją w 2008 roku. Lokomotywka, którą planowano przeznaczyć na części zamienne, ocalała i na przełomie 2009 i 2010 roku, przeszła kapitalny remont przez Modertrans. Dziś można ją w całej okazałości zobaczyć na trasie Maltanki. Wśród pracowników kolejki nazywana jest "włoszczyzną''.

Więcej…
lokomotywa-wls-50-1563-01-mWLs50 to zmodernizowana lokomotywa typu Wls40, w której została podniesiona moc silnika z 40 na 50KM. W 1964 roku wyprodukowały ją Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu. Odbiorcą tej lokomotywy była cegielnia Posadowo. Następnie lokomotywa ta trafiła w bardzo nietypowe miejsce dla pojazdów szynowych - do stadniny koni w Lwówku Wielkopolskim, skąd kupiło ją nasze przedsiębiorstwo. Po naprawie głównej obsługuje Kolej Parkową Maltanka. Swój przydomek, podobnie jak jej koleżanka WLs40, zawdzięcza kolorowi. Oto Zielona!



Więcej…
lokomotywa-wls-50-100-01-mWyprodukowana w 1952 roku w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu, na bazie przedwojennej dokumentacji serii lokomotyw kopalnianych 1DK (1931r), jako setna lokomotywka tego typu. Po raz pierwszy wyruszyła z okazji uruchomienia kolejki dziecięcej kursującej z okolic Ogrodu Jordanowskiego na Łęgi Dębińskie, ciągnąc trzy specjalne wagoniki, także wyprodukowane w zakładach HCP. Była prezentem od Społecznego Komitetu Budowy Kolejki Dziecięcej w Parku Tysiąclecia dla Harcerskiej Koleji Dziecięcej na Łęgach Dębińskich. Mimo sędziwego wieku, nadal regularnie wozi najmłodszych pasażerów. Obecnie to jedyna przedstawicielka tej serii z instalacją powietrzną, która jest podłączona do układu hamulcowego oraz syreny. Lokomotywa ze względu na swój kolor nosi przydomek Niebieska.

Więcej…
wagon-spalinowy-ryjek-mOd 1994 był eksploatowany przez MPK Poznań Sp. z o.o. Wagon należy do Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, został wyprodukowany w 1934 roku w fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein skąd trafił do Bydgoskiej Kolei Powiatowej. W 1953 roku wagon został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. W roku 1991 zapadła decyzja o likwidacji kolejki witaszyckiej a MBxc1-41 został przekazany PKMK. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań trafił na Kolejkę Parkową Maltanka. Dzięki jego pojawieniu się, kolejka mogła funkcjonować przez cały rok, a w wolne dni kursowały dwa składy pociągów. Obecnie "Ryjek" od 2004 roku stoi w zajezdni przy ul. Fortecznej, a Maltanka kursuje wyłącznie w okresie letnim.





Więcej…