Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / O MPK / Tabor / Tramwaje historyczne
Tramwaje historyczne
gt8-01-mZachowano w Poznaniu jako wagon historyczny dwuczłonowy przegubowiec typu GT6 nr 615 sprowadzony z Düsseldorfu w 2000 r. i jeżdżący na liniach do 2013 r. Ogółem sprowadzono z Düsseldorfu i Frankfurtu nad Menem 17 podobnych używanych wagonów wyprodukowanych w fabryce wagonów Düwag w Düsseldorfie w latach 1957-1963. Wycofano je z ruchu liniowego do 2013 r.

Więcej…
105n-sW latach 1975-1990 MPK otrzymało z chorzowskiego Konstalu 248 fabrycznie nowych czteroosiowych wagonów silnikowych generacji 105N. Jest to jeszcze obecnie najpopularniejszy typ tramwajów kursujących po Poznaniu. Sprzęgnięte są one w składy dwuwagonowe. Podczas eksploatacji wozy te były wielokrotnie modernizowane. Jako historyczny został zachowany najmniej zmodernizowany skład wagonów typu 105N/1 nr 194+193 (numery przemalowano na 82+81).

Więcej…
102na02-mOstatni w Poznaniu wagon typu 102Na. W latach 1970-1973 Poznań otrzymał 65 takich wagonów. Jeździły one na liniach w latach 1970-2013. Przegubowiec 71 został wyprodukowany w chorzowskim Konstalu w końcu 1972 roku, od 2013 r. jest wagonem historycznym.
Więcej…
102n-mZachowany jako historyczny jeden z 8 eksploatowanych w ruchu liniowym w latach 1970-2004 w Poznaniu wagonów tego typu, zbudowany w chorzowskim Konstalu na przełomie 1969 i 1970 roku i dostarczony w 1970 r. Od 2004 r. jest wagonem historycznym.
Więcej…
3g05-mW latach 1991-1995 MPK otrzymało z Amsterdamu 20 używanych trzyczłonowych przegubowców typów 1G i 2G wyprodukowanych w latach 1956-1959 przez zakłady "Beijnes". W Poznaniu w ruchu liniowym uruchomiono 18 z nich. W roku 2003 w miejsce mocno już wyeksploatowanych wozów 1G i 2G sprowadzono 11 nowszych podobnych trzyczłonowych przegubowców typu 3G zbudowanych w latach 1959-1960. Od swoich poprzedników różniły się one tylko wyposażeniem elektrycznym nowszego typu oraz sposobem mocowania okien.
Więcej…
4nOd roku 1957 chorzowski KONSTAL dostarczał zmodyfikowane tramwaje typu 4N i 4N1. Oznaczono je numerami: 4N: 210 - 212; 4N1: 213 - 262. Od roku 1963 przebudowano je na jednokierunkowe z mechanicznie otwieranymi drzwiami. W 1964 roku rozpoczęto przekazywanie z Warszawy kolejnych używanych wagonów. Do 1976 roku wszystkie tego typu tramwaje zmodernizowano montując elektryczne napędy drzwi i hamulce szynowe. Wagony kursowały do końca 1992 roku. Niektóre pozostały jako wozy gospodarcze.
Więcej…
n_thumbWagon silnikowy 602 i ciągnięte przez niego doczepy należą do dużej generacji dwuosiowych wozów produkowanej w Polsce w latach 1948-1962 zwanej potocznie „enkami”. Były one różnych odmian produkcyjnych. Po zakończeniu dostaw, w 1970 r. po Poznaniu jeździło ich łącznie 332, w tym 151 silnikowych i 181 doczepnych. Część z nich, zanim trafiła do Poznania, eksploatowana była w Warszawie. Ostatni raz na liniach pojawiły się 31 grudnia 1992 roku.
Więcej…
carl-weyer-na-madaliniePierwsze wagony doczepne typu Carl Weyer pojawiły się na liniach tramwajowych w Poznaniu w 1905 r. Do 1916 r. wprowadzono do ruchu 32 doczepki tego typu. Większość z nich wyprodukowana była w Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. w Düsseldorfie. Montowano je także częściowo w warsztatach tramwajów poznańskich. Ostatnie z tych wozów prawdopodobnie całkowicie zbudowano w Poznaniu. Był to w okresie międzywojennym podstawowy typ wagonów doczepnych Poznańskiej Kolei Elektrycznej. Ich stan inwentarzowy zaczął maleć od okresu II wojny światowej. Ostatnie z nich MPK wycofało z ruchu liniowego w 1960 r. Podstawową przyczyną ich wycofania były otwarte pomosty, które pasażerowie pieszczotliwie nazywali balkonikami.
Więcej…
herbrand-mTen zbudowany w 1896 r. w wytwórni P. Herbrand & Co w Kolonii wagon tramwajowy był sprowadzony do Poznania około 1915 r. ze Schwerina. Jeździł po Poznaniu jako doczepny. Około 1928 r. został wycofany z ruchu osobowego i przeznaczony na wagon do narzędzi torowych. W 1948 r. z okazji 50-lecia tramwajów elektrycznych w Poznaniu został wyremontowany i przystosowany z powrotem do ruchu osobowego. Tym razem konnego. Więcej…