Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / O MPK / Tabor / Autobusy liniowe / Solaris Urbino 12 i 18 Electric
solaris-urbino-18-electric-01Poznańskie autobusy elektryczne – niezwykle ciche i nowoczesne - spełniają najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. To autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności, ale też tych, które podróżują z dziećmi w wózkach.

Są wyposażone w system wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz drzwi odskokowo-przesuwne z fotokomórką, co gwarantuje płynną wymianę pasażerów. Przyciski dodatkowo oznaczono w alfabecie Braille’a.

Standardowo, autobusy wyposażono w klimatyzację, energooszczędne oświetlenie LED, wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej. Zamontowane zostały ładowarki USB oraz bramki zliczające pasażerów. Pierwsze "elektryki" wyjechały na poznańskie ulice 27 listopada 2019 r.

Każdy z pojazdów napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi asynchronicznymi generującymi moc 220 kW (2x110 kW), umieszczonymi w osi napędowej. Do ich zasilania zastosowano baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO (baterie litowo – tytanowe) typu High Power, które przystosowane są do ładowania wysokim prądem. Zastosowane rozwiązania zapewniają przejechanie min. 90 km bez konieczności ładowania akumulatorów.

solaris-urbino-18-electric-02Autobusy przystosowane są do ładowania 2 systemami: plug-in (ładowanie standardowe wykorzystywane głównie w trakcie postoju na zajezdni) oraz pantografowym (szybkie doładowywanie odbywające się w trakcie obsługiwania linii na dworcach autobusowych). Gniazda przeznaczone do ładowania systemem plug-in umieszczone są po obu stronach autobusu na wysokości I osi. W systemie pantografowym ładowanie baterii trakcyjnych realizowane jest poprzez odbieraki prądu umieszczone na dachu, których producentem jest firma EC Engineering.

Nowością zastosowaną w autobusach elektrycznych jest oświetlenie przednie pojazdu z funkcją doświetlania zakrętów, które poprawia komfort pracy kierowców przyczyniając się do lepszej widoczności w miejscach słabo oświetlonych.

Solaris Urbino 12 Electric (IV generacja):
- długość: 12 m (standardowy),
- liczba miejsc: min. 70 ( w tym 29 siedzących),
- pojemność baterii 116 kWh,
- panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu autobusu,

Solaris Urbino 18 Electric (IV generacja):
- długość: 18 m (przegubowy),
- liczba miejsc: 115 (w tym 40 siedzących),
- pojemność baterii 174 kWh.