Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / O MPK / Inwestycje / 50 tramwajów Moderus Gamma / Premiera Moderusa Gamma dla Poznania
moderus-gamma14 października 2018 odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego tramwaju Moderus Gamma z produkcji seryjnej, który w najbliższym czasie zostanie dostarczony do MPK Poznań przez spółkę Modertrans Poznań. W prezentacji tramwaju poznańskiej firmy udział wzięli Prezydenci Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak oraz Maciej Wudarski, a także przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z całej Polski, w tym właściciel spółki - MPK Poznań z Prezesem Wojciechem Tulibackim.
W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafi 50 tramwajów z rodziny Moderus Gamma, w tym 30 takich jak prezentowany jednokierunkowy i 20 dwukierunkowych. Tramwaje te są produkowane w oparciu o wymagania poznańskiego przewoźnika i wyposażone w wymagane przez niego elementy z uwzględnieniem wiedzy i doświadczenia Modertransu.

moderus-gamma2Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano siedem otworów drzwiowych, które zapewnią szybką i sprawną wymianę na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika o tej ilości strumieni wymiany pasażerów. Właściwą temperaturę w tramwaju zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie tramwaje wyposażone zostaną w dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe. Zapewnione zostały także miejsce dla wózków oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.
Pracę motorniczego ułatwi ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy oraz przyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju. W kabinie motorniczego zamontowano niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.
Dzięki rozwojowi technologii komunikacji wiele sygnałów pomiędzy urządzeniami w tramwaju przesyłanych jest bezprzewodowo. Jednak część połączeń tradycyjnych okazuje się niezastąpionych, co sprawia, że w jednym tramwaju Moderus Gamma znajduje się około 18 km przewodów. 
moderus-gamma3Prezentowany tramwaj jest napędzany przez 8 silników elektrycznych odzyskujących energię podczas hamowania o łącznej mocy 544 koni mechanicznych. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacji superkondensatorów. Jednak to nie największe innowacje w zakresie układu napędowego. W tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnych została oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, których zastosowanie pozwala na obniżenie wymiarów i masy układu napędowego o około 25%, co z kolei pozwala na uzyskanie lepszych osiągów trakcyjnych tramwaju, zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jak również energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomu emitowanego hałasu. Podobne korzyści zapewnia zastosowanie w przetwornicach statycznych tranzystorów opartych o węglik krzemu (SiC). 
Zakup tramwajów Moderus Gamma to jedno z zadań projektu: "Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego" dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Działanie 6.1 Rozwój transportu zbiorowego w miastach. Koszt całkowity projektu, w ramach którego dostarczone zostały również tramwaje dwukierunkowe typu Moderus Beta to 450 303 000 zł, a wartość jego kosztów kwalifikowanych 366 100 000 zł. Dofinansowanie przyznane projektów wynosi obecnie 50 000 000 zł.