Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
solaris-urbino18-mRok 2009 to bardzo dobry rok dla floty autobusowej pod banderą poznańskiego MPK.  W lutym przybyły nam cztery autobusy firmy MAN, które pojawiły się jako rezultat zakupu uzupełniającego poprzedni przetarg, a już w kwietniu ogłoszono następny przetarg na dostawę kolejnych dwudziestu pięciu: 20 przegubowych, 18-metrowych i 5 typowych,  o długości 12 metrów.

- Nasi pasażerowie przyzwyczajeni są już do wysokich standardów, dlatego decyzja o zakupie mogła dotyczyć tylko całkowicie niskopodłogowych, klimatyzowanych pojazdów, – wylicza prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o,. Wojciech Tulibacki – wyposażonych w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w zapewniający większe bezpieczeństwo podróży monitoring, a także w najnowocześniejsze , ekologiczne silniki spełniające normy emisji spalin określane jako EURO5 – EEV.
Do przetargu zgłosiły się 3 firmy: VOLVO Polska Sp. z o.o., MAN TRUCK&BUS POLSKA Sp. z o.o. oraz SOLARIS BUS&COACH S.A. z podpoznańskiego Bolechowa.
Najważniejszym kryterium oceny nadesłanych ofert była oczywiście cena (78 procent). Komisja przetargowa  brała też pod uwagę właściwości techniczno-eksploatacyjne (12 procent), warunki gwarancji (3 procent) warunki serwisu (3 procent) oraz gotowość techniczną (4 procent).
Z przyczyn formalnych oferta Volvo została odrzucona  i na placu boju pozostał MAN i Solaris. Spośród tych dwóch firm korzystniejszą ofertę złożył producent z Bolechowa.   Jeśli w ciągu 10 dni nie zostanie złożony protest, zostanie z nim podpisana umowa i w czwartym kwartale tego roku nowe autobusy pojawią się na ulicach Poznania.
Standardowy, 12-metrowy Solaris kosztować będzie 700 tys. złotych, a przegubowy o długości 18 metrów - 1 mln zł.
- W naszym parku autobusowym jest 307 pojazdów, w tym 28 wysłużonych wysokopodłogowych i ulegających częstym awariom autobusów. Chcielibyśmy wycofać je z eksploatacji – planuje Krzysztof Książyk, dyrektor przewozów autobusowych.
Oznaczałoby to, że w Poznaniu wszystkie trasy byłyby obsługiwane przez pojazdy z niską podłogą.

Ale to nie koniec dobrych nowin dla pasażerów korzystających z autobusów miejskiej komunikacji.
MPK Poznań postanowiło skorzystać z możliwości uzyskania dofinansowania  w wysokości aż 80 procent kosztów kwalifikowanych projektu i 8 maja  br. złożyło wniosek o dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla projektu „Zakup nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych”. Zakres projektu obejmuje  75 pojazdów: 30 standardowych, 12-metrowych i 45 przegubowych o długości 18 metrów. Całkowita wartość inwestycji oszacowana została na  poziomie 73,6 mln zł, a możliwa do uzyskania dotacja to 58.8 mln zł.
Szanse są duże, a rozstrzygnięcie ma zapaść w sierpniu.
Jeśli zamysł się powiedzie,  do końca 2011 roku Poznań wzbogaci się w sumie o 100 nowych pojazdów. Będziemy mieli wówczas najnowocześniejszy park autobusowy w kraju.


Z poważaniem
Iwona Gajdzińska - rzecznik prasowy MPK Poznań Sp. z o.o.

autobusy-2012-logo