Po podjechaniu do sygnalizacji sygnał z tramwaju uruchamia proces załączenia zielonego światła dla tramwaju, a po jego uzyskaniu tramwaj musi niezwłocznie przejechać przez skrzyżowanie. Otwieranie drzwi i wchodzenie pasażerów do tramwaju w momencie oczekiwania na w/w zielone światło z reguły powoduje, że tramwaj nie zdąży opuścić skrzyżowania w jednym cyklu. Z kolei w następnych cyklach tramwaj, mimo że znajduje się we właściwym miejscu wyzwalającym dla siebie zielone światło, nie otrzyma go, co uniemożliwia jego przejazd przez skrzyżowanie.
Po zakończeniu wymiany pasażerów, kierowca/motorniczy powinien zamknąć drzwi i jak najszybciej, jezeli sytuacja na drodze na to pozwala, odjechać z przystanku. Takie działanie jest w interesie pasażerów, którzy już znajdują się w pojeździe i skasowali bilety za przejazd. Zbyt długie postoje na przystankach nie tylko powodują opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy, lecz również mogą spowodować wzrost kosztów opłaty za przejazd pasazerów, którzy korzystają z biletów czasowych.
Zielone światło dla tramwaju trwa przez ok. 6 sekund. W tym czasie muszą zostać wykonane następujące operacje:
1. Wejście pasażera do tramwaju: trwa inaczej dla każdego pasażera.
2. Zamknięcie drzwi: 2-3 sekund
3. Wprawienie pojazdu w ruch i opuszczenie przystanku
Przyśpieszenie podczas ruszania tramwaju z przystanku uzależnione jest od ilości jadących nim pasażerów.
Dla wagonów
nieobciążonych przyspieszenie przy ruszaniu wynosi:
- tramwaje Combino i Tatra a = 1,2-1.3 m/s2
- tramwaje 105Na, 3G, GTD i GTF a = 1.0-1,1 m/s2
Motorniczy nie jest w stanie przewidzieć, kiedy otrzyma zezwolenie na przejazd. Wiele świateł na skrzyżowaniach i rondach w Poznaniu sterowanych jest systemem akomodacyjnym - nie trwają przez z góry wyznaczony okres czasu, ale w zależności od natężenia ruchu.
Więcej…