Dziękujemy, że jesteście z nami
Strona Główna » Kampanie » MPK nie ucieka » MPK nie ucieka

Szanowni Państwo,
jakże często pasażerowie korzystający z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego skarżą się na brak zrozumienia i empatii ze strony motorniczych i kierowców. Niektórzy mówią nawet o zwykłym chamstwie. Tymczasem wiele sytuacji czy zdarzeń, w których według opinii pasażerów winna jest osoba prowadząca pojazd wynika z ograniczeń technicznych, obwarowań prawnych, a najczęściej z troski o bezpieczeństwo pasażerów.



1. Dobieganie do pojazdu - sytuacja, w której motorniczy lub kierowca nie otwiera drzwi przed dobiegającym pasażerem (po uprzednim wpuszczeniu pasażerów do pojazdu).
Tramwaje funkcjonują w oparciu o specjalny system sterowania sygnalizacją świetlną. Jeżeli pojazd nie przejedzie po otrzymaniu „zielonego światła", (ponieważ otworzy drzwi dla spóźnionego pasażera), ominie swój cykl i będzie zmuszony czekać na następny.
Patrząc logicznie - nie spóźni się tylko jedna osoba - ta, której motorniczy otworzył drzwi. Spóźni się natomiast sam motorniczy (według rozkładu), a w rezultacie pozostałe osoby w pojeździe oraz osoby na następnych przystankach oczekujące na przyjazd pojazdu.
W przypadku autobusów sprawa wygląda nieco inaczej. Kierowca tuż po zamknięciu drzwi celem włączenia się do ruchu zaczyna patrzeć w lewe lusterko. Istnieje zatem bardzo duża szansa, iż nie zauważy osób nadbiegających do pojazdu.

 

- sytuacja, w której osoba wchodząca lub wychodząca z tramwaju zostaje „przytrzaśnięta" przez drzwi.
Również i tego typu sytuacje nie wynikają ze złośliwych intencji motorniczych. Część taboru tramwajowego MPK jest obsługiwana przez tramwaje typu GT6 czy GT8, w których przy drzwiach zainstalowana jest fotokomórka. Jeżeli przez dłuższy okres nie wykryje ona ruchu - drzwi zamykają się automatycznie. Należy jednak zauważyć, że drzwi w pojazdach wyposażone są w specjalne czujniki, które w przypadku w/w przytrzaśnięcia od razu otwierają się ponownie. Dodatkowo również pojazdy posiadają specjalna blokadę, która odłącza możliwość dalszej jazdy w przypadku niedomkniętych drzwi.
2. Zamykanie drzwi w pojazdach

3. Przystanki na żądanie - sytuacja, w której autobus nie zatrzymuje się na przystanku na żądanie, pomimo że w jego niedalekim sąsiedztwie ktoś stoi.
„Przy zamiarze skorzystania z przystanku „na żądanie" należy stanąć w widocznym miejscu przed podjechaniem pojazdu na przystanek i zasygnalizować zamiar odbycia podróży, albo przed opuszczeniem pojazdu poinformować o swoim zamiarze prowadzącego pojazd poprzez naciśnięcie odpowiednio oznaczonego przycisku."
(§17 Regulaminu przewozów na linie miejskie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o.)

4. Utrudnienia w ruchu i otwieranie drzwi - sytuacja, w której w wyniku awarii lub utrudnień w ruchu, pojazd zostaje zatrzymany a pasażerowie domagają się wyjścia z pojazdu.
Prowadzący pojazd jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pasażerów, dlatego właśnie do niego należy ocena czy po otwarciu drzwi pasażerowie nie wpadną pod koła pędzących samochodów.
W przypadku wystąpienia korków ulicznych osoba prowadząca pojazd nie może otworzyć drzwi.

5. Przystanki podwójne i pojedyncze - sytuacja, w której na jednym przystanku znajdują się dwa pojazdy a pasażerowie w drugim w kolejności pojeździe domagają się otwarcia drzwi.
W infrastrukturze przystankowej występują przystanki pojedyncze, podwójne a w przypadku sieci autobusowej nawet potrójne. Oznacza to, że na jednym przystanku mogą się zatrzymywać i otwierać drzwi dla pasażerów dwa lub trzy pojazdy jednocześnie. W przypadku przystanków pojedynczych jest to niemożliwe. W takiej sytuacji osoba kierująca drugim w kolejności pojazdem, zważywszy na odpowiedzialność za bezpieczeństwo pasażerów nie może otworzyć drzwi.


Pobierz materiały »