Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / Historia przetargu / Solaris wyprodukuje 40 tramwajów dla Poznania (zdjęcia)
tramino-podpisanie-umowy-mW czas obchodów dnia naszej patronki świętej Katarzyny podpisujemy umowę na zakup 40 nowoczesnych, komfortowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. To największy taki kontrakt w historii MPK Poznań Sp. z o.o. Tylko Warszawa podjęła większą od nas inwestycję w tabor szynowy.

Od dawna planowaliśmy, obok realizowanych systematycznie zakupów nowoczesnych autobusów, zakup większej partii nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Tego oczekiwali od nas mieszkańcy Poznania – nasi klienci, którzy oczekują coraz wyższych standardów w miejskiej komunikacji. Tymczasem, ostatni zakup 14 szt. niskopodłogowych tramwajów Combino dokonany był w roku 2004.
- Tej wielkiej inwestycji w tabor szynowy sprzyjała perspektywa organizacji  EURO 2012 – ocenia prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. Wojciech Tulibacki – i oczywiście blisko 157 milionów złotych dofinansowania  z unijnych funduszy. 
Przetarg został ogłoszony przed 10 miesiącami, dokładnie 20 stycznia tego roku. W odpowiedzi na ogłoszenie, które ukazało się między innymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, chęć udziału w przetargu zgłosili  Hiszpanie, Niemcy, Czesi, Włosi, Szwajcarzy i oczywiście Polacy – w sumie 10 firm z różnych stron Europy. Było wśród nich konsorcjum AnsaldoBreda  z Neapolu i Newag z Nowego Sącza,  bydgoska PESA, której tramwajami jeżdżą mieszkańcy Elbląga, Bydgoszczy, Łodzi i Warszawy, Czesi ze Skody, którzy dostarczali już tramwaje do Wrocławia,  niemiecki Siemens, którego Combino chwalą sobie poznaniacy  oraz francusko - polskie konsorcjum Alstom, które jest właścicielem między innymi fabryki w Chorzowie, która w przeszłości dostarczała tramwaje na polski rynek. Swoje zgłoszenia nadesłał też niemiecki Bombardier, którego tramwaje kupował dotychczas Kraków i Gdańsk oraz szwajcarski Stadler i hiszpańska firma CAF z Madrytu, które dotychczas nie zaistniały w naszym kraju. Przystąpiły też do przetargu dwie wielkopolskie firmy: Solaris z Bolechowa oraz Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania.
O udział w przetargu mogli się ubiegać wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyli, co najmniej dziesięć nowych niskopodłogowych, wieloczłonowych tramwajów, przy czym minimum pięć sztuk – dla jednego odbiorcy. Z tej właśnie przyczyny, z powodu braku udokumentowanego doświadczenia – Fabryka Pojazdów Szynowych nie mogła się zakwalifikować do przetargu.
W następnym etapie, przy składaniu ofert wstępnych, wycofał się niemiecki Bombardier i czeska Skoda, a oferta konsorcjum Alstom okazała się niezgodna ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Na placu boju zostało 6 dostawców, którzy zostali zaproszeni do trudnego etapu negocjacji.   
Ostatecznie swoje oferty złożyły trzy firmy: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding, Solaris Bus & Coach z podpoznańskiego Bolechowa oraz CAF z Hiszpanii. Produkty pozostałych firm spełniały wprawdzie nasze wymagania techniczne, lecz nie chciały przystać na postawione przez nas warunki ekonomiczne (waluta płatności, wielkość zaliczki, okresy gwarancji, kary umowne, itp.)
Wśród kryteriów oceny ofert, największe znaczenie miała cena (73 procent), oceniana była też wartość techniczna (15 procent) oraz długość okresu gwarancji (12 procent).
Najtańszą ofertę złożyła PESA (245.052.318 zł), która brawurowo wygrywa wszystkie organizowane ostatnio w kraju przetargi na dostawę tramwajów. Solaris zaproponował kontrakt o wartości 280.471.490 zł, a CAF z Madrytu zobowiązał się podpisać umowę opiewającą na 419 078 916, 90 zł
Wartość kontraktu nie dotyczyła jednak tylko samych tramwajów, również wyposażenia zajezdni i pakietu naprawczego.
- Zarówno PESA jak i Solaris zaproponowały nam bardzo korzystne warunki gwarancji; 5 lat dla całego pojazdu i 14 lat dla konstrukcji mechanicznych – ocenia dyrektor przewozów tramwajowych Jan Firlik - . Takich warunków nie zaoferowano w żadnych innym przetargu, który toczył się w kraju.
Komisja przetargowa przystąpiła do szczegółowego badania ofert i wyliczeń ocen wyznaczonych przez kryteria przetargu.
Oferta CAF została odrzucona ze względu na jej niezgodność z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia. A najlepsza, choć droższa, okazała się oferta firmy Solaris, która otrzymała więcej punktów w ocenie wartości technicznej, zaproponowała bowiem pojazd bardziej komfortowy i przyjazny dla pasażerów.
Bydgoska PESA nie chciała pogodzić się z porażką w przetargu i postanowiła złożyć protest. Oddaliliśmy ten protest jako bezzasadny, a Krajowa Izba Odwoławcza w pełni podzieliła nasze stanowisko, oddalając złożone do niej odwołanie od naszej decyzji.
Przetarg został poddany obligatoryjnej kontroli uprzedniej w Departamencie Kontroli Urzędu Zamówień Publicznych i zyskał pozytywną ocenę. W trakcie szczegółowej analizy pełnej dokumentacji nie znaleziono żadnego błędu w całym postępowaniu. Tym samym możliwe stało się podpisanie umowy z firmą Solaris, która jest zwycięzcą przetargu.
W myśl podpisanej umowy pierwszy Solaris Tramino zostanie dostarczony do poznańskiego MPK nie później niż 30 czerwca 2011 roku, a ostatni - w ostatnim dniu marca 2012 roku.
Wśród ponad 300 tramwajów mamy na razie tylko 25 pojazdów z niską podłogą: 14 całkowicie niskopodłogowych Combino zakupionych w latach 2003/2004, 10 częściowo niskopodłogowych Tatr, które pochodzą z lat 1997/1998 oraz wydzierżawiony od FPS HCP w grudniu ubiegłego roku - tramwaj „Puma”, który ma 67 procent niskiej podłogi.
Solaris Tramino, których będzie aż 40, znacznie nasz tabor unowocześnią i odmłodzą.

Solaris Tramino LF 32 to pełna nazwa czterdziestu w pełni niskopodłogowych tramwajów jakie firma Solaris Bus & Coach S.A. dostarczy do poznańskiego MPK. Tramwaje o długości 31,96m oraz 2,4 m szerokości, będą pięcioczłonowe i jednoprzestrzenne. 

Poznańskie Solarisy Tramino, wyposażone w klimatyzację, zabiorą na pokład do 229 pasażerów. Pojazdy będą posiadać sześć drzwi z czego cztery podwójne o szerokości 1500mm oraz dwoje drzwi pojedynczych o szerokości 750mm każde. Wysokość podłogi tramwaju nad torowiskiem w obrębie drzwi to zaledwie 350mm. Solarisy Tramino będą napędzane czterema silnikami trakcyjnymi, każdy o niezależnym zasilaniu.

„Solarisy Tramino, które wyprodukujemy dla Poznania, będą mieć nowoczesny design i najnowsze rozwiązania techniczne. Mogę zapewnić mieszkańców Poznania, że zostaną wykonane z najwyższą starannością i z zachowaniem najwyższych standardów jakości” – mówi Krzysztof Olszewski Przewodniczący Rady Nadzorczej Solarisa.

Umowa, na dostawę 40 tramwajów dla MPK, została podpisana w pokazowym egzemplarzu Tramino, który miesiąc wcześniej był prezentowany na targach branżowych w Gdańsku. Pojazd przyjechał do Poznania na testy. – Przez najbliższe miesiące będziemy sprawdzać każdy detal, po to aby wyeliminować jakikolwiek błąd w produkcji seryjnej” – deklaruje Krzysztof Olszewski.

Solaris najprawdopodobniej wyprodukuje tramwaje we współpracy z lokalnymi kooperantami. – Najbardziej zaawansowane rozmowy na temat naszej ewentualnej współpracy toczą się z poznańską spółką Modertrans – mówi Solange Olszewska Prezes Zarządu Solarisa.

Do tej pory firma Solaris, była znana z produkcji autobusów i trolejbusów, których w 20 państwach Europy jeździ już blisko 6000. Doświadczenie w budowie tramwajów spółka zdobyła produkując w konsorcjum tramwaje dla Krakowa i dla Gdańska – Historia kołem się toczy. Dokładnie 13 lat temu podwaliny pod naszą fabrykę w Bolechowie dało zamówienie na 72 autobusy dla MPK Poznań. Dołożymy wszelkich starań, aby podpisanie dzisiejszej umowy, było początkiem nowego rozdziału w historii naszej firmy – dodała Solange Olszewska.

Dane techniczne Solarisów Tramino LF32 dla MPK Poznań


- długość:              31.9m
- szerokość:              2,4m
- liczba miejsc pasażerskich:   229
- układ napędowy:           4 silniki o mocy 105kW każdy
- wózki:               2x napędowe, 1x toczne
- drzwi:               4 podwójne 1.500mm każde; 2 razy pojedyncze, 750mm każde
- minimalna szerokość przejścia wewnątrz:    750mm
- wysokość podłogi nad torami:    350mm w obrębie drzwi
- 100% niskiej podłogi wewnątrz tramwaju
- klimatyzacja  przestrzeni pasażerskiej

Zapraszamy do obejrzenia pierwszych chwil Tramino w Poznaniu. Model ten prezentowany był na targach Trako 2009 w Gdańsku. Podobny firma Solaris dostarczy dla miasta Poznania.

pois-ue