Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
02-mTRAKO to międzynarodowe targi kolejowe. W tym roku, pod patronatem honorowym Ministra Infrastruktury, Międzynarodowe Targi Gdańskie SA i PKP SA zorganizowały je po raz ósmy. Trzem dniom wystawowym towarzyszyło wiele dodatkowych imprez. Odbyła się premiera tramwaju firmy Solaris – Tramino, szereg konferencji i seminariów oraz konkursów, m.in. „Konkurs im. inż. Ernesta Malinowskiego”, w którego kapitule znalazł się dyrektor przewozów tramwajowych MPK Poznań Sp. z o.o. Jan Firlik.

Jak wspomina Pan tegoroczne targi TRAKO?
Jan Firlik: To największe w Polsce targi związane z pojazdami szynowymi. Kiedyś były to typowe targi kolejowe, od kilku lat są kolejowo-tramwajowe, ale mimo to kolej nadal dominuje. Cieszą się one dużym zainteresowaniem, zarówno wśród firm eksploatujących pojazdy szynowe, jak i producentów pojazdów, podzespołów, wyposażenia, systemów informacji, itp. Podczas targów odbył się także konkurs na wyroby związane z transportem szynowym. Wyróżnienie zdobyła lokomotywa Siemensa - Huzar, rozwijająca prędkości do 230 km/h, która będzie prowadziła pociągi z Warszawy, przez Poznań do Berlina. Podczas tegorocznej edycji swoje stoisko miała także firma Modertrans.
Powszechne zainteresowanie wzbudził tramwaj Tramino. Premierę obserwowała również spora grupa naszych pracowników, którzy bardzo pozytywnie wyrażali się o nowym produkcie Solarisa. Jeśli chodzi o staranność wykonania, zdecydowanie się on wyróżnia na tle innych, które mieliśmy okazję dotychczas oglądać. Myślę, że jest realna szansa, żeby egzemplarz Tramino prezentowany na targach, pojawił się w Poznaniu pod koniec listopada.

Jakie rozwiązania prezentowano podczas tej edycji?
Jan Firlik: Warto było zobaczyć nowe rozwiązania systemów informacji pasażerskiej i przystankowej, ulepszane stale rozwiązania sposobów układania torów, szczególnie jeśli chodzi o ich izolację i akustykę – wyciszenie, osprzęt do sieci trakcyjnej. Dzięki temu poznaliśmy nowe szczegóły techniczne.

Czy któraś z tych nowinek ma szansę na zastosowanie w MPK Poznań Sp. z o.o.?
Jan Firlik: Ja myślę, że wszystkie, ponieważ będziemy je wykorzystywali przy pisaniu kolejnych specyfikacji przetargowych. Chcemy żeby u nas wszystkie rozwiązania były najnowsze. Utarło się, że MPK Poznań Sp. z o.o. sprawdza najnowsze rozwiązania, czy to w dziedzinie sieci, torów czy wyposażenia taboru. I często inne miasta zasięgają u nas opinii czy coś się już u nas sprawdziło. Oczywiście często robimy takie testy nie kupując urządzeń, tylko je sprawdzając i dopiero potem decydując się na ewentualne kupno. Nie chcemy kupować „kota w worku”.

Swoimi doświadczeniami dzielili się reprezentanci różnych miast, w tym prezes MPK Poznań Sp. z o.o...
Jan Firlik: Przy okazji targów, IGKM zorganizowała konferencję z udziałem wszystkich przedsiębiorstw komunikacyjnych i przedstawicieli przemysłu. Tematem seminarium technicznego było „Euro 2012 wyzwaniem dla komunikacji tramwajowej”. Swoje doświadczenia w tej dziedzinie prezentowali reprezentanci m.in. Berlina (miasto było organizatorem mistrzostw świata w piłce nożnej) i mówili o zagadnieniach związanych z organizacją tak dużej imprezy masowej. Poruszano kwestie pozyskiwania środków unijnych. Była też mowa o tym jak do obsługi gości pod względem komunikacji tramwajowej przygotowuje się Ukraina. Wizje rozwoju transportu szynowego prezentowali przedstawiciele Warszawy. Prezes MPK Poznań Sp. z o.o. Wojciech Tulibacki przedstawiał referat na temat zakupu taboru, modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej na potrzeby Euro 2012 w Poznaniu. Nasze miasto powszechnie uchodzi za wiodące w komunikacji miejskiej i widać, że inni przewoźnicy czerpią z nas wzory. My także staramy się uczyć od innych, dlatego z pewnością będziemy dążyli do wykorzystania np. rozwiązań berlińskich.

Tramino na targach TRAKO 2009


01-m 03-m 04-m 05-m
06-m 07-m 08-m 09-m