Zapraszamy na przejażdżkę Kolejką Parkową Maltanka codziennie od 10.00 do 19.00 co godzinę oraz w soboty, niedziele i święta co 30 minut.
Strona Główna

Muzeum MPK Poznań Sp. z o.o.Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Poznań Sp. z o.o. powstało w najstarszym obiekcie zajezdni przy ul. Głogowskiej – dawnej podstacji transformatorowej. 
Budynek wybudowany został w latach 1928-1929 i pełnił swą funkcję do końca lat 60-tych. Następnie przeznaczony został na cele socjalne (bufet dla pracowników). W 2005 roku (Jubileusz 125-lecia Komunikacji Miejskiej w Poznaniu) obiekt wyremontowano i przeznaczono na cele reprezentacyjne firmy.
Uroczyste otwarcie Muzeum nastąpiło 31 stycznia 2007 r. o godz. 14.00, w 10 rocznicę uruchomienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju oraz 100 rocznicę przekazania do użytku zajezdni przy ul. Głogowskiej. Działalność zainaugurowano okolicznościową wystawą, która zgromadziła pamiątki z czasów budowy i inauguracji „Pestki”. Uświetniła ją również oryginalna makieta PST z 1978 r. oraz stare nagrania filmowe z archiwów Telewizji Poznań, które emitowane były podczas trwania ekspozycji. 
04-mKolejnym ważnym wydarzeniem była 110 rocznica uruchomienia tramwajów elektrycznych. Przez cały 2008 rok w Muzeum Komunikacji można było obejrzeć wystawę zdjęć prezentujących wszystkie tramwaje eksploatowane w Poznaniu. 
W 2009 roku obchodziliśmy 30-lecie oddania do użytku Trasy Kórnickiej. Tym razem przygotowana została wystawa „mobilna” w odrestaurowanym wagonie typu 102Na nr 71 (tego typu wagon uroczyście otwierał Trasę), którą codziennie można było oglądać podróżując linią nr 11.  
Corocznie w ramach cyklu „Imprezy warte Poznania” organizowana jest Noc Muzeów, podczas której o dość nietypowej porze można zapoznać się nie tylko z historią komunikacji, ale również z pracą zajezdni przy ul. Głogowskiej. 
Muzealna ekspozycja to dla dzieci lekcja historii, a dla starszych źródło sentymentalnych podróży do lat minionej młodości. 
Niegdyś zbiór pamiątek dokumentujących dzieje poznańskiej komunikacji przechowywany był w ciasnym pomieszczeniu Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego. Niedostępny dla oczu zwiedzających, pokrywał się patyną czasu, niszczał i... ubożał. Dzisiaj stale powiększany, dostępny jest dla turystów w każdą niedzielę w sezonie letnim (od końca kwietnia do połowy października), podczas przejazdów linią turystyczną nr 0. Dla grup zorganizowanych, w szczególności szkół przygotowana została specjalna oferta „Śladami tramwajów poznańskich” oraz „Od historii do nowoczesności”, która oprócz lekcji historii w Muzeum Komunikacji zawiera również przejazd zabytkowym tramwajem oraz możliwość zwiedzenia wybranej zajezdni tramwajowej.
01-mZgromadzone zbiory są cenne i ciekawe. Do najstarszych eksponatów należą oryginalne elementy tramwaju konnego oraz liczące prawie 130 lat sprawozdania finansowe spółki akcyjnej Posener – Pferde – Eisenbahn Gesellschaft, późniejszej Poznańskiej Kolei Elektrycznej, która była protoplastą MPK Poznań Sp. z o.o. Przedmiotem naszej dumy jest zbiór przedwojennych biletów okresowych m.in. imienny bilet miesięczny z 1908 roku, karta abonamentowa z 1927 roku czy bilety dla członków rodzin pracowników Poznańskiej Kolei Elektrycznej z lat 30-tych. W Muzeum są też mundury, torby i akcesoria konduktorskie, stare rozkłady jazdy, kasowniki biletów jednorazowych z lat 1976-1993, kasownik biletów wieloprzejazdowych Krak z 1964 roku oraz pochodzący z tego samego roku automat do sprzedaży biletów Krab i nieco nowsza Merona z 1978 roku.
W zamyśle, poznańskie Muzeum Komunikacji ma być muzeum, które jest „żywe”. Dlatego można w nim zasiąść za pulpitem motorniczego z przegubowca 102N, można zająć miejsce pasażerskie o zmiennym położeniu oparcia pochodzące z wagonu z Norymbergii, bawiąc się w konduktora pociągnąć za sznurek i dać sygnał do odjazdu, wypróbować stary kasownik dziurkując bilet. W klimat komunikacji sprzed lat wprowadzać ma zwiedzających replika przedziału pasażerskiego powojennego wagonu typu N.
03-mPomieszczenia Muzeum wykorzystywane są również do organizacji prestiżowych wydarzeń takich jak prezentacje, konferencje prasowe czy szkolenia. Jednym z nich było np. spotkanie radnych w ramach Komisji Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej Urzędu Miasta Poznania.

Serdecznie zapraszamy!

 

Zwiedzanie

Muzeum można zwiedzać w ramach wycieczek linią turystyczną 0, która kursuje w okresie od kwietnia do września/października w niedziele o godz. 13:00, 15:00 oraz 17:00. Grupy zorganizowane mogą zwiedzić muzeum w ramach oferty wycieczkowej.

 

Pamiątki

Zachęcamy do kupna książek związanych z komunikacją miejską:

"Bimbą w czasie" Krzysztof Smura - 60 zł

bimba-w-czasie-okladka-mISBN: 978-83-928036-2-1
Wydawca: Agencja Wydawniczo-Reklamowa "Debiuty" na zlecenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu
Data publikacji: Poznań 2010

Jeszcze w XIX wieku zaczęto od konnego tramwaju. Później były pierwsze tory, nieco prądu i na trasę wyjechały pierwsze wagony elektryczne. Przy Gajowej rodziła się historia poznańskiego przedsiębiorstwa. Liczba połączeń rosła. Zwiększano zatrudnienie. Rozwój motoryzacji sprawił, że autobus i tramwaj weszły w skład floty poznańskiej firmy. Ale co tam. To Poznań pierwszy w Polsce uruchomił połączenia trolejbusowe, które ostatecznie zakończyły swój żywot w 1970 roku. W historii przewoźnika był też epizod z... tramwajami wodnymi. A dziś? Solaris – Urbino i Tramino – nazwy tych pojazdów jak mantrę zdają się powtarzać rodzime media. Ruszajmy więc przez Poznań i wspólnie obejrzyjmy go z perspektywy tramwajowego okna. Spacer „Bimbą w czasie” czas zacząć...


"Autobusy i tramwaje" - kolorowanki dla dzieci - 1,5 zł

autobusy-tramwajeWydano nakładem: MPK w Poznaniu Sp. z o.o., ul. Głogowska 131/133, 60-244 Poznań
Opracowanie: Wydawnictwo Miejskie, ul. Ratajczaka 44, 61-728 Poznań,
Anna Pawlak i Joanna Gaca-Wyczółkowska


Książki można zakupić u konduktora linii turystycznej 0.