Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / Pierwsze tramwaje na trasie do ul. Włodarskiej! - aktualizacja

Komunikaty

1  6  13  15  163  ...
22.10.2021
Mecz Lech Poznań – Wisła Płock

1  6  7  8  13  ...
23.10.2021
24.10.2021
Wzmocnienie dojazdów na cmentarze w weekend 23-24 października br.

164  216  226
22.10.2021
25.10.2021
Prace drogowe na ul. Kościelnej

180  184  193
24.10.2021
Niedziele handlowe

179
20.10.2021
Prace drogowe na skrzyżowaniu Hetmańska/Dmowskiego

341
18.10.2021
Awaria wodociągowa w Bolechowie-Osiedlu

833  834
12.10.2021
Prace kanalizacyjne w Kiekrzu

174  190  212  222
11.10.2021
Przywrócenie stałej lokalizacji przystanku „Serafitek”

167  169  214  218  224  ...
09.10.2021
Zmiany w komunikacji autobusowej od 9 października br.

2  9  10  12
18.09.2021
Przystanki „Rynek Wildecki”

2  8  9  10  12  ...
18.09.2021
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 18 września br.

177
16.09.2021
Budowa chodnika i ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Złotowskiej

152  162  166  181  196
10.09.2021
Zmiany na rondzie Rataje

125  174  184  190  211  ...
01.09.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej od 1 września - Sieć autobusowa - Rataje, Starołęka

01.09.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej od 1 września - Sieć tramwajowa

01.09.2021
Zasadniczy rozkład jazdy od 1 września 2021 r.

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

moderus gamma na testach trasy tramwajowej na naramowice 1Torowiskiem powstającej trasy na Naramowice przejechały pierwsze tramwaje MPK Poznań! Odbyło się to w ramach testów odcinka pomiędzy pętlą Wilczak i ul. Włodarską. - Uruchomienie regularnych kursów z pasażerami na winogradzkiej części trasy planowane jest jeszcze tego lata – informują Poznańskie Inwestycje Miejskie.

- Pierwsze przejazdy to ważna, niemal symboliczna chwila. Termin zakończenia całej inwestycji, czyli trasy do ul. Błażeja, przypada na przyszły rok. Zależało nam jednak na wcześniejszym oddaniu pasażerom fragmentu trasy do ul. Włodarskiej. Jesteśmy, jak widać, na ostatniej prostej. Tramwaj na Naramowice to wyczekiwana, jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście i cieszę się, że jest sprawnie realizowana mimo trudności związanych m.in. z pandemią Covid-19 – mówi prezydent Jacek Jaśkowiak.

Zanim na nową trasę wyjechały tramwaje, pod koniec czerwca torowisko testował pojazd techniczny z floty poznańskiego MPK. Równolegle trwały próby zasilania. W środę na tory wyjechały już tramwaje dwukierunkowe, które docelowo będą obsługiwać trasę do tymczasowego przystanku końcowego przy ul. Włodarskiej.

- Widok tramwajów na torach to dla nas najlepsze podsumowanie intensywnej pracy. Na razie to przejazdy techniczne, czyli jeszcze bez pasażerów. Mamy nadzieję, że uruchomienie tramwaju do ul. Włodarskiej wynagrodzi częściowo mieszkańcom niedogodności związane z pracami budowlanymi, a po zakończeniu w przyszłym roku całej inwestycji ich sytuacja komunikacyjna poprawi się na stałe – mówi Justyna Litka, prezes zarządu PIM.

moderus gamma na testach trasy tramwajowej na naramowice 2Po testach technicznych odbywać się będą jeszcze prace wykończeniowe wokół torowiska, a następnie przeprowadzona zostanie procedura odbiorowa ukończonego odcinka. Będzie można również przystąpić do formalności związanych z pozwoleniem na użytkowanie. Termin wprowadzenia nowych połączeń do rozkładu jazdy zostanie ustalony wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu.

Trasa tramwajowa na odcinku pomiędzy pętlą Wilczak a ulicami Włodarską i Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie. Większość torowiska pokrywa rozchodnik – odporna na suszę, wytrzymała roślina. Oprócz nowego torowiska i sieci trakcyjnej gotowe są wiaty przystankowe, zamontowano również małą architekturę, taką jak ławki czy kosze na śmieci. Tramwaj zatrzymywał się będzie przy pętli Wilczak, następnie na nowym przystanku przy ul. Serbskiej, a dalej przy ul. Włodarskiej, która będzie tymczasowym końcem trasy do momentu uruchomienia całości do ul. Błażeja na Naramowicach.

Na trasie tramwajowej wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzającego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu - bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika.

Inwestycja obejmuje również budowę lub przebudowę dróg, tras rowerowych i chodników. Odcinek ul. Naramowickiej pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Włodarską, wraz z przyległymi ulicami, docelowy wygląd zyska jesienią tego roku. Zaawansowanie wszystkich prac drogowych i torowych na ponad trzykilometrowym odcinku sięga ok. 65 proc. Wraz z postępem robót udostępniane są fragmenty układu drogowego, jak np. tzw. ul. Nowej Stoińskiego czy łącznic węzła Lechicka/Naramowicka. Węzeł będzie dwupoziomowym układem dróg, dzięki któremu tramwaj przejedzie bezkolizyjnie nad ul. Lechicką. Montowane tam są m.in. filary i belki, które służą jako element nośny przęseł wiaduktu.

Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

 

Tymczasem Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu przedstawił propozycję nowego układu linii komunikacyjnych po otwarciu całej trasy tramwajowej na Naramowice (do przystanku Błażeja). Można się z nią zapoznać na stronie internetowej ZTM

Organizator transportu publicznego, na zlecenie którego realizuje kursy MPK Poznań, zwrócił się także – jak informuje - do 15 poznańskich rad osiedli  z prośbą o zaopiniowanie docelowego układu tras tramwajowych i autobusowych. ZTM podaje, że „po oddaniu do użytku całej trasy Wilczak-Błażeja (w 2022roku) na Naramowice skierowane zostaną dwie linie tramwajowe. Wcześniej, po uruchomieniu pierwszego odcinka trasy od pętli Wilczak do przystanku Włodarska – będzie tu kursował tramwaj linii nr 3 (...) ZTM zaproponował radom osiedli na Naramowicach i Winogradach dwa warianty układu linii tramwajowych na północ od węzła Most Teatralny, natomiast zmiany tras autobusowych proponowane są  w jednym wariancie, niezależnym – jak podkreśla ZTM - od ostatecznej decyzji dotyczącej przebiegu tras tramwajowych".