Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / Poznańskie Inwestycje Miejskie: Historyczny słup trolejbusowy wraca na Szelągowską

Komunikaty

1  6  13  15  163  ...
22.10.2021
Mecz Lech Poznań – Wisła Płock

1  6  7  8  13  ...
23.10.2021
24.10.2021
Wzmocnienie dojazdów na cmentarze w weekend 23-24 października br.

164  216  226
22.10.2021
25.10.2021
Prace drogowe na ul. Kościelnej

180  184  193
24.10.2021
Niedziele handlowe

179
20.10.2021
Prace drogowe na skrzyżowaniu Hetmańska/Dmowskiego

341
18.10.2021
Awaria wodociągowa w Bolechowie-Osiedlu

833  834
12.10.2021
Prace kanalizacyjne w Kiekrzu

174  190  212  222
11.10.2021
Przywrócenie stałej lokalizacji przystanku „Serafitek”

167  169  214  218  224  ...
09.10.2021
Zmiany w komunikacji autobusowej od 9 października br.

2  9  10  12
18.09.2021
Przystanki „Rynek Wildecki”

2  8  9  10  12  ...
18.09.2021
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 18 września br.

177
16.09.2021
Budowa chodnika i ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Złotowskiej

152  162  166  181  196
10.09.2021
Zmiany na rondzie Rataje

125  174  184  190  211  ...
01.09.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej od 1 września - Sieć autobusowa - Rataje, Starołęka

01.09.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej od 1 września - Sieć tramwajowa

01.09.2021
Zasadniczy rozkład jazdy od 1 września 2021 r.

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

tabliczka z napisem slup trakcji trolejbusowejUlicami Poznania jeździły dawniej trolejbusy. Choć dziś w naszym mieście nie ma już takiej formy komunikacji, to pozostały po niej ciekawe ślady. Jednym z nich jest słup zachowany na ul. Szelągowskiej w rejonie pętli Wilczak. W ramach prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice, słup przeszedł renowację dzięki staraniom pasjonatów i jednostek miejskich.

Słup został zdemontowany w połowie maja. Od tego czasu wykonawca trasy tramwajowej na Naramowice zajmował się pracami renowacyjnymi, by po miesiącu historyczny element mógł wrócić na ul. Szelągowską. – Cieszymy się, że przy budowie trasy na Naramowice możemy łączyć nowoczesność z historią dzięki wyeksponowaniu pamiątki po trolejbusach. Słup jest w takim miejscu, że nie będzie trzeba go demontować nawet w przypadku budowy kolejnego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, czyli od Wilczaka w stronę Małych Garbar – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Dzięki renowacji słup zyskał ciemnozielony kolor nawiązujący do tradycji poznańskiej komunikacji miejskiej. Będzie przypominał o zlikwidowanej w 1970 roku sieci trolejbusowej. W latach swojej świetności słup był wykorzystywany przez linie kursujące z centrum miasta i Garbar w kierunku Naramowic oraz Umultowa.

- Nasza spółka i zarazem komunikacja miejska w Poznaniu to ponad 140 lat tradycji, dlatego bardzo zależy nam na upamiętnianiu ciekawej przeszłości. Na terenie zajezdni Głogowska prowadzimy Muzeum Komunikacji, chętnie udostępniamy poznaniakom i turystom historyczny tabor, m.in. dzięki naszym staraniom został zachowany zabytkowy słup trakcyjny na trasie tramwajowej na ul. Królowej Jadwigi. Teraz  przybywa nam kolejny świadek historii – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o.

montaz historycznego slupa trakcji trolejbusowejSzczególny wkład w pielęgnowanie pamięci o dawnej komunikacji w Poznaniu ma Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. – Słup w nowym wydaniu będzie cieszył kolejne pokolenia poznaniaków przypominając o historii miasta. Dawniej obsługiwał trasę przebiegającą przez ul. Szelągowską. Była wykorzystywana przez trolejbusy do 1969 roku, a zatem po ponad pięćdziesięciu latach wyeksponowany słup będzie atrakcyjną pamiątką tamtych czasów – Łukasz Bandosz, prezes stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.

Zainteresowani słupem pasażerowie będą mogli zapoznać się z historią trolejbusów na pobliskim przystanku autobusowym przy ul. Szelągowskiej (kierunek Naramowice). – W gablocie informacji pasażerskiej w środku wiaty zamieścimy informacje na temat historii trolejbusów w naszym mieście. W trakcie oczekiwania na autobus będzie można przypomnieć sobie ich dzieje lub po prostu dowiedzieć się, że i taki środek komunikacji był dostępny w naszym mieście – mówi Jan Gosiewski dyrektor Zarządu Transportu miejskiego w Poznaniu.

Historia trolejbusów w Poznaniu sięga lat międzywojennych. Pierwszą linię uruchomiono w 1930 r. w rejonie Śródki i Głównej – była to również pierwsza linia trolejbusowa w ówczesnej Polsce. Z czasem nowych tras przybywało. Jak podaje historyk komunikacji miejskiej Jan Wojcieszak, szczyt rozwoju trolejbusów w Poznaniu przypada na przełom lat czterdziestych i pięćdziesiątych. Była to wtedy komunikacja sprawniejsza od autobusowej. Rozbudowę sieci umożliwiło ściągnięcie z Gorzowa wraków trolejbusów i ich remont. I tak na początku 1948 r. funkcjonowały trzy linie trolejbusowe: Mostowa – Śródka – Główna, Mostowa – Śródka – os. Warszawskie i Ogrody – Sytkowo. W kolejnych latach trolejbus zawitał także w północnej części miasta, w tym właśnie na ul. Szelągowskiej, gdzie do dziś zachował się poddany renowacji słup. Proces likwidacji komunikacji trolejbusowej przypadł na lata sześćdziesiąte. Układ tras był już niefunkcjonalny, składał się z czterech niepołączonych ze sobą sieci i zajezdnią oddaloną od każdej z nich. Trolejbusy traciły na znaczeniu na rzecz nowoczesnych wówczas autobusów Jelcz 272Mex. Ostatnia linia trolejbusowa łącząca Ogrody i Smochowice przeszła do historii w 1970 r.

Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie