Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Aplikacja myMPK

Pobierz aplikację myMPK ze sklepu App Store
Pobierz aplikację myMPK ze sklepu Google Play
Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / Pieszy wchodzący na przejście zyskuje pierwszeństwo, ale nie przed tramwajem!

Komunikaty

183  185  322
 
Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu „Naramowicka/Serbska”

146  160  216  226
09.06.2021
Przywrócenie lokalizacji przystanków „Podolany”

5  6  8  10  11  ...
12.06.2021
25.06.2021
Prace torowe na węźle „Most Dworcowy” – etap II

174  184  190  211  212  ...
16.05.2021
Zmiany na rondzie Rataje od nocy z 16 na 17 maja 2021 r.

144  146  167  169  214  ...
15.05.2021
Zmiany na Naramowicach od soboty 15 maja 2021 r.

193  214  224
10.05.2021
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanków „Węgorka”

04.05.2021
Zmiany w komunikacji od wtorku, 4 maja br.

168  183  216  226
01.05.2021
Zmiany nazw przystanków na ul. Strzeszyńskiej

163  182  212  222
23.04.2021
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Brzask”

152  162  166  181  196  ...
16.04.2021
Zamknięcie wjazdu z ul. Zamenhofa w ul. Piłsudskiego

12.04.2021
Zmiany w komunikacji od poniedziałku, 12 kwietnia br.

3  5  6  9  13  ...
10.04.2021
Projekt „Centrum” – etap II

259  833  834  882  891  ...
08.04.2021
Przesunięcie przystanku „Rokietnica/Stacja”

201  211  212  213  214  ...
01.03.2021
Nowy układ linii nocnych - AKTUALIZACJA

4  7  12  13  18  ...
22.01.2021
II etap przebudowy ronda Rataje - Zamknięcie ul. Zamenhofa

125  152  154  165  181  ...
03.11.2020
Zamknięcie wiaduktu na ul. Kurlandzkiej

Sprawdź nasze oferty pracy!Zapraszamy na kursy Kolejką Parkową Maltanką!Reklamuj się w MPK!

przejscie dla pieszych przez jezdnie i torowisko1 czerwca 2021 roku zaczynają obowiązywać nowe przepisy ruchu drogowego. Zgodnie z nimi, pieszy wchodzący na przejście dla pieszych będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem, ale – uwaga! – za wyjątkiem tramwaju. Przed wejściem na przejście przez torowisko (bądź jezdnię i torowisko) należy zatem zachować szczególną ostrożność, przede wszystkim upewnić się, czy nie nadjeżdża tramwaj (jeśli nadjeżdża - trzeba udzielić mu pierwszeństwa przejazdu).

Z dniem 1 czerwca 2021 roku zmianie ulegają przepisy dotyczące kierowców i osób pieszych. - Nowe regulacje mają na celu m.in. zwiększenie bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię – informuje policja.

Istotne zmiany dotyczą m.in. zachowania w rejonie przejść dla pieszych. Od jutra już nie tylko piesi znajdujący na przejściu, ale również dopiero na nie wchodzący zyskują pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami, jednak - za wyjątkiem tramwaju. Przed tramwajem pieszy będzie miał pierwszeństwo dopiero wtedy, gdy już będzie na pasach.

- Przepis o pierwszeństwie tramwajów na przejściach dla pieszych od wielu lat obowiązuje m.in. w Czechach, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Słowacji i Bułgarii. Ma na celu ochronę pieszych i budowanie wśród nich świadomości, że tramwaj potrzebuje do zatrzymania znacznie dłuższej drogi hamowania, aniżeli samochód – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, wiceprezes ds. operacyjnych MPK Poznań. – Zmiana przepisów to jasny przekaz, że przed wejściem na przejście dla pieszych, zarówno przez jezdnię i torowisko łącznie, jak i przez przejście przez torowisko wyodrębnione z jedni, należy upewnić się, czy nie nadjeżdża tramwaj. Jeśli nadjeżdża to pieszy jest zobowiązany do udzielenia mu pierwszeństwa przejazdu. Zapobiegnie to tragicznym zdarzeniom, mogącym powstawać m.in. w wyniku niewłaściwej oceny prędkości nadjeżdżającego pojazdu szynowego, braku wiedzy o warunkach panujących na drodze (np. śliska szyna) oraz braku umiejętności oceny, czy motorniczy zdoła bezpiecznie zatrzymać tramwaj.

Tramwaj, jadąc z prędkością 50 kilometrów na godzinę, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zatrzyma się dopiero po ok. 60 metrach! Gdy tory są oblodzone lub mokre, droga hamowania wydłuża się jeszcze bardziej.

- Wierzymy, że dzięki wprowadzanej zmianie przepisów ograniczona zostanie liczba sytuacji zmuszających motorniczego do gwałtownego hamowania spowodowanego wtargnięciem pieszego na torowisko – mówi Krzysztof Dostatni. – Tramwaj to nie samochód, to „czołg na szynach”. Nie zatrzyma się w tak krótkim czasie jak samochód, nie ominie pieszego. Motorniczy nie ma możliwości żadnego innego manewru niż tylko użycie dzwonka i w skrajnych przypadkach wdrożenie nagłego hamowania, a podczas gwałtownego hamowania dochodzi często do dramatycznych sytuacji w pojeździe: pasażerowie przewracają się, spadają z siedzeń, uderzają się o poręcze czy urządzenia, doznając nieraz ciężkich urazów.

Ciężar przeciętnego tramwaju z kompletem pasażerów przekracza 50 ton. W zderzeniu z nim mniejsze pojazdy oraz niechronieni uczestnicy ruchu są bez szans. A droga zatrzymania pojazdu szynowego - właśnie z uwagi na jego masę oraz współczynnik tarcia między szynami a kołami, który jest znacznie mniejszy niż opon przeciętnego samochodu o jezdnię - jest kilkakrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością auta osobowego.

- Stąd nasz apel o szczególną uwagę podczas przechodzenia przez torowisko i stosowanie się do wytycznych, które mają podnieść bezpieczeństwo pieszych, pasażerów oraz innych uczestników ruchu – podkreśla Krzysztof Dostatni.

Przypominamy, że zgodnie z przepisami:

  • Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych (przechodzenie przez jezdnię poza przejściem jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m, pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni).
  • Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
  • Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne (dotyczy to również miejsc, w których ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką itp.).
  • Zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, również na przejściu dla pieszych; spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność; zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko; przebiegania przez jezdnię; chodzenia po torowisku.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
  • Od 1 czerwca br. podczas wchodzenia i przechodzenia przez ulicę pieszy ma zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w sposób, który prowadzi do  ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.