Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Aplikacja myMPK

Pobierz aplikację myMPK ze sklepu App Store
Pobierz aplikację myMPK ze sklepu Google Play
Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / Biało-żółto-szary DAF po remoncie powróci na ulice Poznania

Komunikaty

12.04.2021
Zmiany w komunikacji od poniedziałku, 12 kwietnia br.

3  5  6  9  13  ...
10.04.2021
Projekt „Centrum” – etap II

182  191  193  195
11.04.2021
Demontaż linii wysokiego napięcia na skrzyżowaniu Żeromskiego/Niestachowska/Św. Wawrzyńca

259  833  834  882  891  ...
08.04.2021
Przesunięcie przystanku „Rokietnica/Stacja”

616
07.04.2021
Obsługa linii 616

183
07.04.2021
Przywrócenie przystanków przy szpitalu MSWiA

152  166  218  222
07.04.2021
Prace na ulicy Piwnej

162
31.03.2021
Przywrócenie lokalizacji przystanku „Spławska”

833
31.03.2021
Awaryjne zamknięcie pętli Starzyny/Rynkowa

12  14  168  174  190  ...
30.03.2021
Zmiany w komunikacji

167   169   171   178   182  ...
 
TYmczasowa zmiana lokalizacji przystanku Os. Kosmonautów

124  154
22.03.2021
Zawieszenie kursów szkolnych

3  5  6  9  16  ...
20.03.2021
Montaż łuku tymczasowego przy pl. Wiosny Ludów

201  211  212  213  214  ...
01.03.2021
Nowy układ linii nocnych - AKTUALIZACJA

4  7  12  13  18  ...
22.01.2021
II etap przebudowy ronda Rataje - Zamknięcie ul. Zamenhofa

8
14.12.2020
Zmiana trasy linii 8

125  152  154  165  181  ...
03.11.2020
Zamknięcie wiaduktu na ul. Kurlandzkiej

3  4  151  167  169  ...
17.10.2020
Kolejny etap budowy tramwaju na Naramowice. Zamknięcie skrzyżowania ulic Szelągowskiej, Słowiańskiej, Wilczak i Naramowickiej

2  6  7  10  13  ...
17.08.2020
1 etap remontu ronda Rataje i zamknięcie ulicy Wierzbięcice

Sprawdź nasze oferty pracy!

kopia fot. ze zbiorow mpk poznanKończy się remont historycznego autobusu DAF MB200. Dzięki przeprowadzonym naprawom pojazd znów będzie mógł być wykorzystywany przez MPK Poznań m.in. podczas przejazdów okolicznościowych oraz na linii turystycznej.

Autobusy DAF MB200 (w sumie 29 sztuk) poznańskie MPK otrzymało w darze od holenderskiego miasta Utrecht w 1991 roku. Najpierw przeznaczono je do obsługi ówczesnych linii pospiesznych (A, B i C), z czasem były ekspediowane także na regularne linie dzienne. Niektóre z pojazdów wykorzystywano w ruchu liniowym  do 2008 roku, jednak od 2003 roku – przede wszystkim na liniach nocnych.

W Holandii w latach 1967-1988 wyprodukowano ponad 3 tys. egzemplarzy tego typu autobusów i były one najbardziej popularnymi autobusami w tym kraju. Do dziś takie DAF-y są jeszcze licznie eksploatowane m.in. na Kubie, gdzie również trafiały po zakończeniu eksploatacji w Holandii.

Do tej pory w MPK Poznań zachowany został, jako historyczny, jeden autobus: z numerem bocznym 1222 (wyprodukowany w 1982 roku). W poprzednim sezonie linii turystycznych nie był jednak wykorzystywany. Nie był widoczny również podczas innych wydarzeń okolicznościowych. Powód jest prosty – autobus był gruntownie remontowany.

kopia fot. ze zbiorow mpk poznan 1- Zakres przeprowadzonych prac był olbrzymi. Autobus został rozebrany na części i poddany drobiazgowemu przeglądowi. Poszczególne części podlegały regeneracji bądź wymianie, elementy uszkodzone były naprawiane – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych.

Między innymi przeprowadzony został remont silnika i półautomatycznej skrzyni biegów. Nastąpiła regeneracja i konserwacja nadwozia oraz podwozia, zawieszenia i układu hamulcowego. Wymieniono: podłogę i wykładzinę podłogową, porysowane szyby, uszczelki w oknach i drzwiach, laminaty boczne i wiatrołapy w przestrzeni pasażerskiej, odnowiono i obszyto na nowo siedzenia. Przeprowadzone zostały też regeneracja oświetlenia zewnętrznego, chromowanie elementów dekoracyjnych.

Jednocześnie przywrócono oryginalne, holenderskie przyciski i przełączniki, zamontowano oryginalne drzwiczki do kabiny kierowcy. Oczywiście pojazd został pomalowany w charakterystyczne biało-żółto-szare barwy.

- Ta kolorystyka była charakterystyczna dla pojazdów holenderskich, o czym nadal pamięta wielu poznaniaków. Dzięki współpracy z pasjonatami z Holandii udało nam się ustalić oryginalne numery lakierów, którymi autobus ten był pomalowany w fabryce w 1982 roku. W takiej kolorystyce przyjechał również do Poznania w 1991 roku. Ponieważ firma produkująca te lakiery istnieje do dziś, to autobus został pomalowany według oryginalnej fabrycznej kolorystyki – mówi Krzysztof Dostatni.

kopia fot. ze zbiorow mpk poznan 2Końcowy efekt prac będzie można zobaczyć jeszcze w tym roku. Autobus będzie bowiem – jeśli okoliczności związane z pandemią pozwolą – kierowany do obsługi m.in. linii turystycznych i ewentualnych przejazdów specjalnych.