Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Aplikacja myMPK

Pobierz aplikację myMPK ze sklepu App Store
Pobierz aplikację myMPK ze sklepu Google Play
Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / Biało-żółto-szary DAF po remoncie powróci na ulice Poznania

Komunikaty

183  185  322
 
Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu „Naramowicka/Serbska”

146  160  216  226
09.06.2021
Przywrócenie lokalizacji przystanków „Podolany”

5  6  8  10  11  ...
12.06.2021
25.06.2021
Prace torowe na węźle „Most Dworcowy” – etap II

174  184  190  211  212  ...
16.05.2021
Zmiany na rondzie Rataje od nocy z 16 na 17 maja 2021 r.

144  146  167  169  214  ...
15.05.2021
Zmiany na Naramowicach od soboty 15 maja 2021 r.

193  214  224
10.05.2021
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanków „Węgorka”

04.05.2021
Zmiany w komunikacji od wtorku, 4 maja br.

168  183  216  226
01.05.2021
Zmiany nazw przystanków na ul. Strzeszyńskiej

163  182  212  222
23.04.2021
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Brzask”

152  162  166  181  196  ...
16.04.2021
Zamknięcie wjazdu z ul. Zamenhofa w ul. Piłsudskiego

12.04.2021
Zmiany w komunikacji od poniedziałku, 12 kwietnia br.

3  5  6  9  13  ...
10.04.2021
Projekt „Centrum” – etap II

259  833  834  882  891  ...
08.04.2021
Przesunięcie przystanku „Rokietnica/Stacja”

201  211  212  213  214  ...
01.03.2021
Nowy układ linii nocnych - AKTUALIZACJA

4  7  12  13  18  ...
22.01.2021
II etap przebudowy ronda Rataje - Zamknięcie ul. Zamenhofa

125  152  154  165  181  ...
03.11.2020
Zamknięcie wiaduktu na ul. Kurlandzkiej

Sprawdź nasze oferty pracy!Zapraszamy na kursy Kolejką Parkową Maltanką!Reklamuj się w MPK!

kopia fot. ze zbiorow mpk poznanKończy się remont historycznego autobusu DAF MB200. Dzięki przeprowadzonym naprawom pojazd znów będzie mógł być wykorzystywany przez MPK Poznań m.in. podczas przejazdów okolicznościowych oraz na linii turystycznej.

Autobusy DAF MB200 (w sumie 29 sztuk) poznańskie MPK otrzymało w darze od holenderskiego miasta Utrecht w 1991 roku. Najpierw przeznaczono je do obsługi ówczesnych linii pospiesznych (A, B i C), z czasem były ekspediowane także na regularne linie dzienne. Niektóre z pojazdów wykorzystywano w ruchu liniowym  do 2008 roku, jednak od 2003 roku – przede wszystkim na liniach nocnych.

W Holandii w latach 1967-1988 wyprodukowano ponad 3 tys. egzemplarzy tego typu autobusów i były one najbardziej popularnymi autobusami w tym kraju. Do dziś takie DAF-y są jeszcze licznie eksploatowane m.in. na Kubie, gdzie również trafiały po zakończeniu eksploatacji w Holandii.

Do tej pory w MPK Poznań zachowany został, jako historyczny, jeden autobus: z numerem bocznym 1222 (wyprodukowany w 1982 roku). W poprzednim sezonie linii turystycznych nie był jednak wykorzystywany. Nie był widoczny również podczas innych wydarzeń okolicznościowych. Powód jest prosty – autobus był gruntownie remontowany.

kopia fot. ze zbiorow mpk poznan 1- Zakres przeprowadzonych prac był olbrzymi. Autobus został rozebrany na części i poddany drobiazgowemu przeglądowi. Poszczególne części podlegały regeneracji bądź wymianie, elementy uszkodzone były naprawiane – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych.

Między innymi przeprowadzony został remont silnika i półautomatycznej skrzyni biegów. Nastąpiła regeneracja i konserwacja nadwozia oraz podwozia, zawieszenia i układu hamulcowego. Wymieniono: podłogę i wykładzinę podłogową, porysowane szyby, uszczelki w oknach i drzwiach, laminaty boczne i wiatrołapy w przestrzeni pasażerskiej, odnowiono i obszyto na nowo siedzenia. Przeprowadzone zostały też regeneracja oświetlenia zewnętrznego, chromowanie elementów dekoracyjnych.

Jednocześnie przywrócono oryginalne, holenderskie przyciski i przełączniki, zamontowano oryginalne drzwiczki do kabiny kierowcy. Oczywiście pojazd został pomalowany w charakterystyczne biało-żółto-szare barwy.

- Ta kolorystyka była charakterystyczna dla pojazdów holenderskich, o czym nadal pamięta wielu poznaniaków. Dzięki współpracy z pasjonatami z Holandii udało nam się ustalić oryginalne numery lakierów, którymi autobus ten był pomalowany w fabryce w 1982 roku. W takiej kolorystyce przyjechał również do Poznania w 1991 roku. Ponieważ firma produkująca te lakiery istnieje do dziś, to autobus został pomalowany według oryginalnej fabrycznej kolorystyki – mówi Krzysztof Dostatni.

kopia fot. ze zbiorow mpk poznan 2Końcowy efekt prac będzie można zobaczyć jeszcze w tym roku. Autobus będzie bowiem – jeśli okoliczności związane z pandemią pozwolą – kierowany do obsługi m.in. linii turystycznych i ewentualnych przejazdów specjalnych.