Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Aplikacja myMPK

Pobierz aplikację myMPK ze sklepu App Store
Pobierz aplikację myMPK ze sklepu Google Play
Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna » MPK Poznań stara się o dofinansowanie na zakup autobusów napędzanych wodorem

Komunikaty

154  220
01.03.2021
Nowy przystanek „Spławska”

189   194
25.02.2021
Awaria wodociągowa na ul. Czernichowskiej

201  211  212  213  214  ...
01.03.2021
Nowy układ linii nocnych

1  3  16  91  T1 - tylko w soboty
13.02.2021
20.02.2021
Prace w tunelu na trasie na Franowo

154  162  244
 
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanków „Spławska”

4  7  12  13  18  ...
22.01.2021
II etap przebudowy ronda Rataje - Zamknięcie ul. Zamenhofa

165
23.01.2021
Zawieszenie funkcjonowania linii 165

124   154
18.01.2021
Przywrócenie kursów szkolnych

167  183  185  322  911
15.01.2021
Zmiana lokalizacji przystanku „Naramowicka/Serbska” w kierunku ronda Solidarności

146  832  904  907
11.01.2021
Przebudowa ulicy Mateckiego

188  902
30.12.2020
Tymczasowe zmiany lokalizacji przystanku „Wietrzna”

8
14.12.2020
Zmiana trasy linii 8

201  231  237
06.12.2020
Zamknięcie skrzyżowania Jana PawłaII/Św. Rocha

167  248  911
30.11.2020
Przesunięcie przystanku Wilczak

125  152  154  165  181  ...
03.11.2020
Zamknięcie wiaduktu na ul. Kurlandzkiej

3  4  151  167  169  ...
17.10.2020
Kolejny etap budowy tramwaju na Naramowice. Zamknięcie skrzyżowania ulic Szelągowskiej, Słowiańskiej, Wilczak i Naramowickiej

2  6  7  10  13  ...
17.08.2020
1 etap remontu ronda Rataje i zamknięcie ulicy Wierzbięcice

Sprawdź nasze oferty pracy!

prezentacja wodorowego autobusu - naklejkah2 gasWniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów wodorowych przesłało MPK Poznań do  Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Natomiast w niedzielę, przedstawiciele MPK oraz Miasta Poznań ponownie mieli okazję sprawdzić możliwości wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen.


- Jeszcze niedawno, podczas prezentacji prototypu takiego pojazdu firmy Solaris Bus&Coach mówiliśmy, że to rozwiązanie przyszłości. Tymczasem już niedługo autobusy napędzane wodorem mogą trafić na nasze ulice  – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Trzymam kciuki za MPK, bo ekologiczny tabor oznacza czystsze powietrze w mieście.

prezentacja wodorowego autobusu - jacek jaskowiak w pojezdzie- Wierzymy, że wodór to przyszłość transportu publicznego. Jest dostępny i przyjazny dla środowiska. Pojazdy, w których będzie wykorzystywany jako paliwo, mogą stać się alternatywą dla autobusów z silnikami spalinowymi, a w przyszłości nawet elektrycznych autobusów bateryjnych – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań.

Obecnie jednak zakup autobusów wodorowych byłby możliwy jedynie po uzyskaniu dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.  Stąd zainteresowanie MPK Poznań programem „Zielony transport publiczny”, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem programu jest  uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. Dofinansowanie dotyczące zakupu pojazdów wodorowych sięga 90 proc.

prezentacja wodorowego autobusu - mateusz figaszewski wojciech tulibacki i krzysztof dostatni- Przesłaliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów napędzanych wodorem – wyjaśnia Wojciech Tulibacki. – Wnioski rozpatrywane są na bieżąco. Jeżeli otrzymamy wsparcie, rozpoczniemy procedurę zakupową i jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli autobusy pojawiłyby się w przedsiębiorstwie w latach 2022-2025. Mowa o 38 pojazdach o standardowej długości 12 metrów oraz 46 przegubowych, 18-metrowych.

- Chcielibyśmy, aby autobusy były wyposażone w nowoczesne ogniwa paliwowe, które pełnić będą funkcję „elektrowni” na pokładzie pojazdu. Uzyskany prąd będzie napędzał pojazd, a jedynymi produktami reakcji zachodzącej w ogniwie będą ciepło oraz para wodna - tłumaczy Marek Grzybowski, wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych. – Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, autobusy będą wyposażone podobnie, jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim,  z monitoringiem i klimatyzacją.

prezentacja wodorowego autobusu -wojciech tulibacki i mariusz wisniewski ogladaja pojazdZ uwagi na plany inwestowania w autobusy wodorowe przedstawiciele MPK i Miasta Poznań raz jeszcze przyjrzeli się produktowi firmy Solaris Buch&Coach – autobusowi Urbino 12 hydrogen. W minioną niedzielę pojazd pojawił się w zajezdni przy ul. Warszawskiej.

- Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km – mówi Mateusz Figaszewski z Solaris Buch&Coach. - Energia elektryczna powstaje na pokładzie autobusu z wykorzystaniem ogniwa paliwowego. Następnie przekazywana jest do układu napędowego i niewielkiej baterii. Pojazd, poza parą wodną, nie generuje absolutnie żadnych szkodliwych substancji.

prezentacja wodorowego autobusuW Urbino 12 hydrogen wodór gromadzony jest w postaci gazowej (pod ciśnieniem 350 atmosfer) w  zbiornikach znajdujących się na dachu. Wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Autobus jest wyposażony w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która wspomaga ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest głównie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania.

prezentacja wodorowego autobusu - jacek jaskowiakMPK Poznań nie tylko próbuje pozyskać środki na zakup autobusów z napędem wodorowym, prowadzi także rozmowy na temat możliwości tankowania pojazdów w zewnętrznych firmach, ale również dostarczania wodoru do stacji tankowania, którą docelowo zamierza na własne potrzeby wybudować. – Mamy zapewnienie, że w czasie, gdy mogłyby pojawić się pierwsze pojazdy, czyli  pod koniec 2022 roku, stacje tankowania wodorem będą już dostępne, m.in. dla nas – wyjaśnia Wojciech Tulibacki.

- Stawiamy na transport publiczny. Inwestycje w nowoczesny i ekologiczny tabor to element tej strategii – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Miasto nie tylko inwestuje w bezemisyjne pojazdy, ale również buduje nowe trasy tramwajowe i modernizuje istniejącą infrastrukturę, wprowadza nowe rozwiązania komunikacyjne, jak buspasy, aby autobusy nie stały w korku, unowocześnia systemy m.in. informacji pasażerskiej, dzięki którym korzystanie z transportu publicznego staje się łatwiejsze.

Warto przeczytać: NFOŚiGW - Wnioski o zakup pojazdów zeroemisyjnych