Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Aplikacja myMPK

Pobierz aplikację myMPK ze sklepu App Store
Pobierz aplikację myMPK ze sklepu Google Play
Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / Buspas na ul. Garbary będzie dłuższy

Komunikaty

193
25.07.2021
Zakończenie remontu ulicy Jawornickiej

167  174  190  214  224  ...
24.07.2021
Zmiany organizacji ruchu w ciągu ulicy Naramowickiej

173  227
20.07.2021
Przywrócenie ruchu na ul. Janikowskiej

174  190  211  212  220  ...
15.07.2021
Zmiany lokalizacji przystanków w obrębie inwestycji „Przebudowa Ronda Rataje”

T4  T5
15.07.2021
Zmiana rozkładu jazdy linii T4 i T5

193
05.07.2021
25.07.2021
Zmiana trasy linii 193 – remont ulicy Jawornickiej

159  171  193  212  213  ...
26.06.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej - sieć autobusowa - pozostałe zmiany

167  169  178  185  214  ...
26.06.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej - sieć autobusowa - obszar Naramowic

125  152  158  162  166  ...
26.06.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej - sieć autobusowa - obszar Starołęki i Rataj

Wszystkie linie tramwajowe
26.06.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej - sieć tramwajowa

26.06.2021
31.08.2021
Letni rozkład jazdy

183  185  322
 
Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu „Naramowicka/Serbska”

3  5  6  9  13  ...
10.04.2021
Projekt „Centrum” – etap II

4  7  12  13  18  ...
22.01.2021
II etap przebudowy ronda Rataje - Zamknięcie ul. Zamenhofa

125  152  154  165  181  ...
03.11.2020
Zamknięcie wiaduktu na ul. Kurlandzkiej

Sprawdź nasze oferty pracy!Zapraszamy na kursy Kolejką Parkową Maltanką!Reklamuj się w MPK!

autobus linii 163 na garbarachW przyszłym tygodniu specjalne pasy dla autobusów uruchomione zostaną pomiędzy dworcem Garbary a skrzyżowaniem z ul. Grochowe Łąki. Od wtorku, 15 września, rozpoczną się prace związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego. Można się spodziewać poważnych utrudnień podczas robót drogowych. Podjęto decyzję o likwidacji buspasa na ul. Mieszka I, a analizie zostanie poddane czasowe zawieszenie funkcjonowania buspasów na ulicach Stoińskiego i Wiechowicza.

- Buspasy powstawać mają w tych miejscach, gdzie autobusy rzeczywiście stoją w korku. W żaden inny logiczny sposób nie zachęcimy stojących w nich kierowców, by skorzystali z alternatywnego, szybszego przejazdu autobusem. Im więcej osób wybierze w takim przypadku komunikację publiczną, tym mniejsze korki i więcej miejsca na drodze dla tych, którzy choćby z racji zawodowych muszą korzystać z auta - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Dokończenie buspasa na ulicy Garbary od dworca Garbary do istniejącego odcinka jest uzasadnione obserwacjami z codziennego ruchu. Jednocześnie decyzja o likwidacji buspasa na ulicy Mieszka I, również po analizach, jest dowodem, że w Poznaniu nie podchodzimy sztywno do idei tworzenia buspasów. Wręcz przeciwnie. Mają być tylko tam, gdzie wspierają szybszy przejazd transportem publicznym - zaznacza Mariusz Wiśniewski.

Ulicą Garbary przejeżdżają autobusy komunikacji miejskiej, dla których wyznaczono w czerwcu buspas od skrzyżowania z ul. Estkowskiego i Małe Garbary do ul. Długiej. Trzy lata temu uruchomiono odcinek od ul. Długiej w stronę ul. Krakowskiej. Kolejny planowany jest od przystanku Garbary przy stacji PKP do przystanku Grochowe Łąki - w kierunku centrum Poznania, wraz z krótkim odcinkiem między przystankiem Małe Garbary i ul. Szyperską - od centrum. Będą one uzupełnieniem buspasa na ul. Garbary w centrum miasta, a także powstałej wiosną siatki buspasów na północy Poznania.  

- Aby pasażer wybrał komunikację miejską, musi ona być atrakcyjna, czyli niezawodna, punktualna i dostępna. Punktualność autobusów można poprawić poprzez umożliwienie poruszania się ich po specjalnie wydzielonych dla nich pasach ruchu. Transport publiczny w codziennych wyborach ma wygrywać z komunikacją indywidualną. Buspas na ul. Garbary poprawi punktualność i bezpieczeństwo - dodaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Na ul. Garbary między ul. Grochowe Łąki a Armii Poznań wyznaczone będą pasy ułatwiające poruszanie się autobusów. Pierwszy to buspas z dopuszczeniem preferowanych pojazdów (m.in. rowery, TAXI, pojazdy elektryczne) od przystanku autobusowego Garbary przy dworcu kolejowym do wjazdu na kolejny przystanek w stronę centrum, przed ul. Grochowe Łąki.

Krótszy odcinek pojawi się w przeciwnym kierunku - od wyjazdu z przystanku Małe Garbary do ul. Szyperskiej. Będzie to śluza dla autobusów i rowerów do jazdy na wprost z pasa służącego pozostałym pojazdom do skrętu w prawo w ul. Szyperską. Dalej ul. Garbary będzie miała jeden pas ruchu w kierunku Cytadeli, wzdłuż którego zaplanowano także pas dla rowerzystów. Odcinek ten będzie ważnym łącznikiem i uzupełnieniem pomiędzy częścią Wartostrady obecnie kończącej się przy moście Chrobrego, a tej wzdłuż ul. Szelągowskiej. Wkrótce – jak informuje Miasto Poznań - rozpocznie się budowa drogi rowerowej przebiegającej pod mostem Chrobrego przez cypel w kierunku Estkowskiego.

Po zmianach na odcinku ul. Garbary - od przystanku przy dworcu PKP do ul. Północnej - zamiast czterech pasów ruchu dla samochodów powstaną trzy. Dotychczas były one za wąskie i w niektórych fragmentach miały jedynie po około 2,5 metra szerokości i zdarzało się, że szerokie pojazdy zahaczały o lusterka innych jadących obok lub z przeciwka. Dzięki utworzeniu trzech pasów każdy z nich będzie miał trzy metry, co zapewni bezpieczny przejazd obok siebie.

Nowym buspasem w kierunku centrum, podobnie jak na większości innych, będą mogły się także poruszać taksówki, pojazdy elektryczne, służby miejskie, rowery oraz motocykle.

Pierwsze roboty związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego rozpoczną się we wtorek, 15 września (po porannym szczycie komunikacyjnym), a uruchomienie buspasa planowane jest na sobotę, 19 września. Od wtorku, 15 września, przez około cztery dni można się spodziewać utrudnień na tym odcinku ul. Garbary. Prace nie będą prowadzone w godzinach 7.00- 9.00, żeby nie utrudniać warunków na drodze w czasie porannego szczytu.

Przeanalizowano zmiany czasowej organizacji ruchu wprowadzonej w związku z rozpoczęciem zasadniczych prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice. Powstały wówczas nowe buspasy i śluzy dla autobusów na ulicach: Lechickiej, Murawa, Serbskiej, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Stoińskiego, Wiechowicza i Mieszka I. Przyczyniły się one do znacznego ograniczenia negatywnych skutków dla komunikacji publicznej wynikających z toczących się prac budowlanych. Po trzech miesiącach obserwacji zdecydowano się, w przypadku ulicy Mieszka I, na powrót do wcześniejszej organizacji ruchu, kiedy oba pasy dostępne były dla wszystkich użytkowników.

- Kiedy w maju wprowadzaliśmy nową organizację ruchu na północy Poznania zakładaliśmy, że będziemy śledzić jak wpływa ona na ruch samochodów i autobusów. W wyniku tych obserwacji oraz informacji od Zarządu Transportu Miejskiego i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego doszliśmy do wniosku, że usunięcie buspasa na ul. Mieszka I od ul. Słowiańskiej w stronę ul. Pułaskiego nie wpłynie negatywnie na komunikację publiczną - informuje Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

W najbliższym czasie analizie poddane zostanie testowe zawieszenie działania  buspasów w obu kierunkach na ulicach Wiechowicza i Stoińskiego. Jednak w kontekście postępu prac związanych z inwestycją na Naramowicach i koniecznych zmian w organizacji ruchu nie można wykluczyć, że dotychczasowe rozwiązanie zostanie utrzymane do zakończenia inwestycji. Prognozowane jest bowiem zwiększenie natężenia ruchu w tym rejonie, co z kolei może spowodować pogorszenie warunków poruszania się autobusów.

W Poznaniu z roku na rok jest coraz więcej zarejestrowanych samochodów. Liczba pojazdów, wliczając również ponad 170 tysięcy aut codziennie wjeżdżających do miasta, przekracza liczbę mieszkańców. Dużo samochodów przekłada się na ruch w mieście, trudności z zaparkowaniem oraz zwiększanie zanieczyszczenia środowiska.

Wprowadzanie buspasów ma doprowadzić do sytuacji, że autobusy będą kursować punktualnie. Oprócz braku strat czasu i umożliwienia przesiadek na inne linie zgodnie z rozkładem jazdy, pasażerowie zyskają regularność ruchu, a co za tym idzie niezawodność. Ta z kolei generuje wzrost zaufania poznaniaków do komunikacji miejskiej i w konsekwencji stopniową zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych – czystsze i spokojniejsze miasto.

Źródło: Urząd Miasta Poznania