Dziękujemy, że jesteście z nami
Strona Główna » Buspas na ul. Garbary będzie dłuższy

Komunikaty

167  911
01.10.2020
Zmiana peronów odjazdowych na dworcu przy rondzie Śródka

5  6  7  8  10  ...
03.10.2020
Prace gwarancyjne na węźle Bałtyk

2  11  17  18  124  ...
01.10.2020
Stałe zmiany w komunikacji miejskiej od 1 października br.

201  202  231
30.09.2020
29.10.2020
Przeglądy stacji prostownikowych

158  247
28.09.2020
Zmiana lokalizacji przystanku „Daszewicka”

168  236  246
07.09.2020
Prace budowlane na ul. Zakopiańskiej

Wszystkie linie tramwajowe  164  236  239  246  ...
 
Zmiany w komunikacji od 1 września

01.09.2020
Zmiany nazw i statusów przystanków

01.09.2020
Zasadniczy rozkład jazdy 2020/2021

151  163  168  169  171  ...
24.08.2020
03.09.2020
Zmiana lokalizacji przystanku „Urząd Wojewódzki”

231  232  237  244  247
20.08.2020
Tymczasowe wyłączenie przystanku Rondo Rataje

2  6  7  10  13  ...
17.08.2020
1 etap remontu ronda Rataje i zamknięcie ulicy Wierzbięcice

152  162  166  181  184  ...
13.07.2020
Zmiany lokalizacji przystanków na dworcu autobusowym "Rondo Rataje"

144  146  147  151  167  ...
29.05.2020
Budowa trasy tramwajowej na Naramowice. Zmiany w komunikacji miejskiej

Sprawdź nasze oferty pracy!

autobus linii 163 na garbarachW przyszłym tygodniu specjalne pasy dla autobusów uruchomione zostaną pomiędzy dworcem Garbary a skrzyżowaniem z ul. Grochowe Łąki. Od wtorku, 15 września, rozpoczną się prace związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego. Można się spodziewać poważnych utrudnień podczas robót drogowych. Podjęto decyzję o likwidacji buspasa na ul. Mieszka I, a analizie zostanie poddane czasowe zawieszenie funkcjonowania buspasów na ulicach Stoińskiego i Wiechowicza.

- Buspasy powstawać mają w tych miejscach, gdzie autobusy rzeczywiście stoją w korku. W żaden inny logiczny sposób nie zachęcimy stojących w nich kierowców, by skorzystali z alternatywnego, szybszego przejazdu autobusem. Im więcej osób wybierze w takim przypadku komunikację publiczną, tym mniejsze korki i więcej miejsca na drodze dla tych, którzy choćby z racji zawodowych muszą korzystać z auta - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Dokończenie buspasa na ulicy Garbary od dworca Garbary do istniejącego odcinka jest uzasadnione obserwacjami z codziennego ruchu. Jednocześnie decyzja o likwidacji buspasa na ulicy Mieszka I, również po analizach, jest dowodem, że w Poznaniu nie podchodzimy sztywno do idei tworzenia buspasów. Wręcz przeciwnie. Mają być tylko tam, gdzie wspierają szybszy przejazd transportem publicznym - zaznacza Mariusz Wiśniewski.

Ulicą Garbary przejeżdżają autobusy komunikacji miejskiej, dla których wyznaczono w czerwcu buspas od skrzyżowania z ul. Estkowskiego i Małe Garbary do ul. Długiej. Trzy lata temu uruchomiono odcinek od ul. Długiej w stronę ul. Krakowskiej. Kolejny planowany jest od przystanku Garbary przy stacji PKP do przystanku Grochowe Łąki - w kierunku centrum Poznania, wraz z krótkim odcinkiem między przystankiem Małe Garbary i ul. Szyperską - od centrum. Będą one uzupełnieniem buspasa na ul. Garbary w centrum miasta, a także powstałej wiosną siatki buspasów na północy Poznania.  

- Aby pasażer wybrał komunikację miejską, musi ona być atrakcyjna, czyli niezawodna, punktualna i dostępna. Punktualność autobusów można poprawić poprzez umożliwienie poruszania się ich po specjalnie wydzielonych dla nich pasach ruchu. Transport publiczny w codziennych wyborach ma wygrywać z komunikacją indywidualną. Buspas na ul. Garbary poprawi punktualność i bezpieczeństwo - dodaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Na ul. Garbary między ul. Grochowe Łąki a Armii Poznań wyznaczone będą pasy ułatwiające poruszanie się autobusów. Pierwszy to buspas z dopuszczeniem preferowanych pojazdów (m.in. rowery, TAXI, pojazdy elektryczne) od przystanku autobusowego Garbary przy dworcu kolejowym do wjazdu na kolejny przystanek w stronę centrum, przed ul. Grochowe Łąki.

Krótszy odcinek pojawi się w przeciwnym kierunku - od wyjazdu z przystanku Małe Garbary do ul. Szyperskiej. Będzie to śluza dla autobusów i rowerów do jazdy na wprost z pasa służącego pozostałym pojazdom do skrętu w prawo w ul. Szyperską. Dalej ul. Garbary będzie miała jeden pas ruchu w kierunku Cytadeli, wzdłuż którego zaplanowano także pas dla rowerzystów. Odcinek ten będzie ważnym łącznikiem i uzupełnieniem pomiędzy częścią Wartostrady obecnie kończącej się przy moście Chrobrego, a tej wzdłuż ul. Szelągowskiej. Wkrótce – jak informuje Miasto Poznań - rozpocznie się budowa drogi rowerowej przebiegającej pod mostem Chrobrego przez cypel w kierunku Estkowskiego.

Po zmianach na odcinku ul. Garbary - od przystanku przy dworcu PKP do ul. Północnej - zamiast czterech pasów ruchu dla samochodów powstaną trzy. Dotychczas były one za wąskie i w niektórych fragmentach miały jedynie po około 2,5 metra szerokości i zdarzało się, że szerokie pojazdy zahaczały o lusterka innych jadących obok lub z przeciwka. Dzięki utworzeniu trzech pasów każdy z nich będzie miał trzy metry, co zapewni bezpieczny przejazd obok siebie.

Nowym buspasem w kierunku centrum, podobnie jak na większości innych, będą mogły się także poruszać taksówki, pojazdy elektryczne, służby miejskie, rowery oraz motocykle.

Pierwsze roboty związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego rozpoczną się we wtorek, 15 września (po porannym szczycie komunikacyjnym), a uruchomienie buspasa planowane jest na sobotę, 19 września. Od wtorku, 15 września, przez około cztery dni można się spodziewać utrudnień na tym odcinku ul. Garbary. Prace nie będą prowadzone w godzinach 7.00- 9.00, żeby nie utrudniać warunków na drodze w czasie porannego szczytu.

Przeanalizowano zmiany czasowej organizacji ruchu wprowadzonej w związku z rozpoczęciem zasadniczych prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice. Powstały wówczas nowe buspasy i śluzy dla autobusów na ulicach: Lechickiej, Murawa, Serbskiej, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Stoińskiego, Wiechowicza i Mieszka I. Przyczyniły się one do znacznego ograniczenia negatywnych skutków dla komunikacji publicznej wynikających z toczących się prac budowlanych. Po trzech miesiącach obserwacji zdecydowano się, w przypadku ulicy Mieszka I, na powrót do wcześniejszej organizacji ruchu, kiedy oba pasy dostępne były dla wszystkich użytkowników.

- Kiedy w maju wprowadzaliśmy nową organizację ruchu na północy Poznania zakładaliśmy, że będziemy śledzić jak wpływa ona na ruch samochodów i autobusów. W wyniku tych obserwacji oraz informacji od Zarządu Transportu Miejskiego i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego doszliśmy do wniosku, że usunięcie buspasa na ul. Mieszka I od ul. Słowiańskiej w stronę ul. Pułaskiego nie wpłynie negatywnie na komunikację publiczną - informuje Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

W najbliższym czasie analizie poddane zostanie testowe zawieszenie działania  buspasów w obu kierunkach na ulicach Wiechowicza i Stoińskiego. Jednak w kontekście postępu prac związanych z inwestycją na Naramowicach i koniecznych zmian w organizacji ruchu nie można wykluczyć, że dotychczasowe rozwiązanie zostanie utrzymane do zakończenia inwestycji. Prognozowane jest bowiem zwiększenie natężenia ruchu w tym rejonie, co z kolei może spowodować pogorszenie warunków poruszania się autobusów.

W Poznaniu z roku na rok jest coraz więcej zarejestrowanych samochodów. Liczba pojazdów, wliczając również ponad 170 tysięcy aut codziennie wjeżdżających do miasta, przekracza liczbę mieszkańców. Dużo samochodów przekłada się na ruch w mieście, trudności z zaparkowaniem oraz zwiększanie zanieczyszczenia środowiska.

Wprowadzanie buspasów ma doprowadzić do sytuacji, że autobusy będą kursować punktualnie. Oprócz braku strat czasu i umożliwienia przesiadek na inne linie zgodnie z rozkładem jazdy, pasażerowie zyskają regularność ruchu, a co za tym idzie niezawodność. Ta z kolei generuje wzrost zaufania poznaniaków do komunikacji miejskiej i w konsekwencji stopniową zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych – czystsze i spokojniejsze miasto.

Źródło: Urząd Miasta Poznania