Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Buspas na ul. Garbary będzie dłuższy

Komunikaty

13.08.2022
15.08.2022
Funkcjonowanie komunikacji miejskiej w długi weekend 13-15 sierpnia br.

T12
12.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Lechicka/Poznań-Plaza”

164  216  226
11.08.2022
20.08.2022
Prace na ul. Kościelnej

1  7
12.08.2022
15.08.2022
Prace na skrzyżowaniu Hetmańska/Jarochowskiego

01.08.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 sierpnia br. - Zmiany na dworcu Rataje

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

01.08.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 sierpnia br. - Plac Wiosny Ludów

01.08.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 sierpnia br. - otwarcie ul. 28 Czerwca 1956 r. dla ruchu tramwajowego

01.08.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 sierpnia br - Remont trasy PST

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

01.08.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 sierpnia br.

164  170
15.07.2022
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Tołstoja 01” (TOLT01)

178  185
15.07.2022
Przywrócenie organizacji ruchu na skrzyżowaniu Lechicka/Murawa

164
04.07.2022
Remont nawierzchni na ul. Kasprzaka

527
02.07.2022
Zmiana lokalizacji przystanków „Rydzowa”

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

autobus linii 163 na garbarachW przyszłym tygodniu specjalne pasy dla autobusów uruchomione zostaną pomiędzy dworcem Garbary a skrzyżowaniem z ul. Grochowe Łąki. Od wtorku, 15 września, rozpoczną się prace związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego. Można się spodziewać poważnych utrudnień podczas robót drogowych. Podjęto decyzję o likwidacji buspasa na ul. Mieszka I, a analizie zostanie poddane czasowe zawieszenie funkcjonowania buspasów na ulicach Stoińskiego i Wiechowicza.

- Buspasy powstawać mają w tych miejscach, gdzie autobusy rzeczywiście stoją w korku. W żaden inny logiczny sposób nie zachęcimy stojących w nich kierowców, by skorzystali z alternatywnego, szybszego przejazdu autobusem. Im więcej osób wybierze w takim przypadku komunikację publiczną, tym mniejsze korki i więcej miejsca na drodze dla tych, którzy choćby z racji zawodowych muszą korzystać z auta - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Dokończenie buspasa na ulicy Garbary od dworca Garbary do istniejącego odcinka jest uzasadnione obserwacjami z codziennego ruchu. Jednocześnie decyzja o likwidacji buspasa na ulicy Mieszka I, również po analizach, jest dowodem, że w Poznaniu nie podchodzimy sztywno do idei tworzenia buspasów. Wręcz przeciwnie. Mają być tylko tam, gdzie wspierają szybszy przejazd transportem publicznym - zaznacza Mariusz Wiśniewski.

Ulicą Garbary przejeżdżają autobusy komunikacji miejskiej, dla których wyznaczono w czerwcu buspas od skrzyżowania z ul. Estkowskiego i Małe Garbary do ul. Długiej. Trzy lata temu uruchomiono odcinek od ul. Długiej w stronę ul. Krakowskiej. Kolejny planowany jest od przystanku Garbary przy stacji PKP do przystanku Grochowe Łąki - w kierunku centrum Poznania, wraz z krótkim odcinkiem między przystankiem Małe Garbary i ul. Szyperską - od centrum. Będą one uzupełnieniem buspasa na ul. Garbary w centrum miasta, a także powstałej wiosną siatki buspasów na północy Poznania.  

- Aby pasażer wybrał komunikację miejską, musi ona być atrakcyjna, czyli niezawodna, punktualna i dostępna. Punktualność autobusów można poprawić poprzez umożliwienie poruszania się ich po specjalnie wydzielonych dla nich pasach ruchu. Transport publiczny w codziennych wyborach ma wygrywać z komunikacją indywidualną. Buspas na ul. Garbary poprawi punktualność i bezpieczeństwo - dodaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Na ul. Garbary między ul. Grochowe Łąki a Armii Poznań wyznaczone będą pasy ułatwiające poruszanie się autobusów. Pierwszy to buspas z dopuszczeniem preferowanych pojazdów (m.in. rowery, TAXI, pojazdy elektryczne) od przystanku autobusowego Garbary przy dworcu kolejowym do wjazdu na kolejny przystanek w stronę centrum, przed ul. Grochowe Łąki.

Krótszy odcinek pojawi się w przeciwnym kierunku - od wyjazdu z przystanku Małe Garbary do ul. Szyperskiej. Będzie to śluza dla autobusów i rowerów do jazdy na wprost z pasa służącego pozostałym pojazdom do skrętu w prawo w ul. Szyperską. Dalej ul. Garbary będzie miała jeden pas ruchu w kierunku Cytadeli, wzdłuż którego zaplanowano także pas dla rowerzystów. Odcinek ten będzie ważnym łącznikiem i uzupełnieniem pomiędzy częścią Wartostrady obecnie kończącej się przy moście Chrobrego, a tej wzdłuż ul. Szelągowskiej. Wkrótce – jak informuje Miasto Poznań - rozpocznie się budowa drogi rowerowej przebiegającej pod mostem Chrobrego przez cypel w kierunku Estkowskiego.

Po zmianach na odcinku ul. Garbary - od przystanku przy dworcu PKP do ul. Północnej - zamiast czterech pasów ruchu dla samochodów powstaną trzy. Dotychczas były one za wąskie i w niektórych fragmentach miały jedynie po około 2,5 metra szerokości i zdarzało się, że szerokie pojazdy zahaczały o lusterka innych jadących obok lub z przeciwka. Dzięki utworzeniu trzech pasów każdy z nich będzie miał trzy metry, co zapewni bezpieczny przejazd obok siebie.

Nowym buspasem w kierunku centrum, podobnie jak na większości innych, będą mogły się także poruszać taksówki, pojazdy elektryczne, służby miejskie, rowery oraz motocykle.

Pierwsze roboty związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego rozpoczną się we wtorek, 15 września (po porannym szczycie komunikacyjnym), a uruchomienie buspasa planowane jest na sobotę, 19 września. Od wtorku, 15 września, przez około cztery dni można się spodziewać utrudnień na tym odcinku ul. Garbary. Prace nie będą prowadzone w godzinach 7.00- 9.00, żeby nie utrudniać warunków na drodze w czasie porannego szczytu.

Przeanalizowano zmiany czasowej organizacji ruchu wprowadzonej w związku z rozpoczęciem zasadniczych prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice. Powstały wówczas nowe buspasy i śluzy dla autobusów na ulicach: Lechickiej, Murawa, Serbskiej, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Stoińskiego, Wiechowicza i Mieszka I. Przyczyniły się one do znacznego ograniczenia negatywnych skutków dla komunikacji publicznej wynikających z toczących się prac budowlanych. Po trzech miesiącach obserwacji zdecydowano się, w przypadku ulicy Mieszka I, na powrót do wcześniejszej organizacji ruchu, kiedy oba pasy dostępne były dla wszystkich użytkowników.

- Kiedy w maju wprowadzaliśmy nową organizację ruchu na północy Poznania zakładaliśmy, że będziemy śledzić jak wpływa ona na ruch samochodów i autobusów. W wyniku tych obserwacji oraz informacji od Zarządu Transportu Miejskiego i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego doszliśmy do wniosku, że usunięcie buspasa na ul. Mieszka I od ul. Słowiańskiej w stronę ul. Pułaskiego nie wpłynie negatywnie na komunikację publiczną - informuje Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

W najbliższym czasie analizie poddane zostanie testowe zawieszenie działania  buspasów w obu kierunkach na ulicach Wiechowicza i Stoińskiego. Jednak w kontekście postępu prac związanych z inwestycją na Naramowicach i koniecznych zmian w organizacji ruchu nie można wykluczyć, że dotychczasowe rozwiązanie zostanie utrzymane do zakończenia inwestycji. Prognozowane jest bowiem zwiększenie natężenia ruchu w tym rejonie, co z kolei może spowodować pogorszenie warunków poruszania się autobusów.

W Poznaniu z roku na rok jest coraz więcej zarejestrowanych samochodów. Liczba pojazdów, wliczając również ponad 170 tysięcy aut codziennie wjeżdżających do miasta, przekracza liczbę mieszkańców. Dużo samochodów przekłada się na ruch w mieście, trudności z zaparkowaniem oraz zwiększanie zanieczyszczenia środowiska.

Wprowadzanie buspasów ma doprowadzić do sytuacji, że autobusy będą kursować punktualnie. Oprócz braku strat czasu i umożliwienia przesiadek na inne linie zgodnie z rozkładem jazdy, pasażerowie zyskają regularność ruchu, a co za tym idzie niezawodność. Ta z kolei generuje wzrost zaufania poznaniaków do komunikacji miejskiej i w konsekwencji stopniową zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych – czystsze i spokojniejsze miasto.

Źródło: Urząd Miasta Poznania