Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Aplikacja myMPK

Pobierz aplikację myMPK ze sklepu App Store
Pobierz aplikację myMPK ze sklepu Google Play
Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / W Poznaniu przybędzie 37 elektrycznych autobusów

Komunikaty

152  166  222
17.04.2021
Autobusy linii 152, 166 i 222 wracają na stałe trasy

169  182  214  224
19.04.2021
Remont nawierzchni na skrzyżowaniu Grochowska/Grunwaldzka – etap I

152  162  166  181  196  ...
16.04.2021
Zamknięcie wjazdu z ul. Zamenhofa w ul. Piłsudskiego

12.04.2021
Zmiany w komunikacji od poniedziałku, 12 kwietnia br.

3  5  6  9  13  ...
10.04.2021
Projekt „Centrum” – etap II

182  191  193  195
11.04.2021
Demontaż linii wysokiego napięcia na skrzyżowaniu Żeromskiego/Niestachowska/Św. Wawrzyńca

259  833  834  882  891  ...
08.04.2021
Przesunięcie przystanku „Rokietnica/Stacja”

616
07.04.2021
18.04.2021
Obsługa linii 616

183
07.04.2021
Przywrócenie przystanków przy szpitalu MSWiA

152  166  218  222
07.04.2021
Prace na ulicy Piwnej

162
31.03.2021
Przywrócenie lokalizacji przystanku „Spławska”

833
31.03.2021
Awaryjne zamknięcie pętli Starzyny/Rynkowa

167   169   171   178   182  ...
 
TYmczasowa zmiana lokalizacji przystanku Os. Kosmonautów

124  154
22.03.2021
Zawieszenie kursów szkolnych

201  211  212  213  214  ...
01.03.2021
Nowy układ linii nocnych - AKTUALIZACJA

4  7  12  13  18  ...
22.01.2021
II etap przebudowy ronda Rataje - Zamknięcie ul. Zamenhofa

8
14.12.2020
Zmiana trasy linii 8

125  152  154  165  181  ...
03.11.2020
Zamknięcie wiaduktu na ul. Kurlandzkiej

3  4  151  167  169  ...
17.10.2020
Kolejny etap budowy tramwaju na Naramowice. Zamknięcie skrzyżowania ulic Szelągowskiej, Słowiańskiej, Wilczak i Naramowickiej

2  6  7  10  13  ...
17.08.2020
1 etap remontu ronda Rataje i zamknięcie ulicy Wierzbięcice

Sprawdź nasze oferty pracy!

prezentacja umowy na zakup 37 autobusow elektrycznychDo 21. autobusów z napędem elektrycznym, które od kilku miesięcy przewożą poznaniaków, w przyszłym roku dołączą kolejne. Ofertę na dostawę 37 zeroemisyjnych pojazdów złożył Solaris Bus & Coach. Dzisiaj Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. oraz Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris podpisali umowę w tej sprawie.

– Ta umowa to bardzo dobra wiadomość dla Miasta, jego mieszkanek i mieszkańców. Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem i lepszą jakość życia - na czym najbardziej nam zależy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Pierwsze elektryki zawitały do Poznania niecały rok temu, a już kupowane są kolejne. To pokazuje konsekwencję Miasta oraz MPK w dążeniu do poprawy warunków środowiskowych w Poznaniu.

Obecnie pasażerów wozi 15 przegubowych „elektryków” (najczęściej na linii 174) oraz 6 o standardowej długości (na liniach 163 i 190). W wyniku postępowania przetargowego kolejnych 37 pojazdów dostarczy Solaris Bus&Coach: 31 pojazdów Urbino electric będzie miało długość 12 metrów, natomiast 6 będzie przegubowych, czyli o długości 18 metrów. Dostawy rozpoczną się jesienią 2021r. Nowe autobusy będą obsługiwać linie 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193, przebiegające przez gęsto zaludnione osiedla.

– Zakup 37 „elektryków” nie byłby możliwy, gdyby nie dofinansowanie unijne. Projekt, który obejmuje nie tylko zakup elektrobusów, ale także budowę infrastruktury ładowania, w 85 procentach zostanie sfinansowany przez Unię Europejską – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. - Poprzez zakup bezemisyjnych pojazdów staramy się spełnić wymogi, które stawia przed nami ustawa o elektromobilności. Warto jednak pamiętać, że w dobie degradacji środowiska, uciążliwości spalin i hałasu w miastach, elektromobilność to konieczność. Zależy nam, aby komunikacja zbiorowa, zarówno autobusowa, jak i tramwajowa, była jak najbardziej dostępna, atrakcyjna i ekologiczna.

W ciągu dnia baterie w poznańskich autobusach elektrycznych będą uzupełniane poprzez jedną z kilku szybkich ładowarek pantografowych. Dziś takie ładowarki znajdują się na dworcach Os. Sobieskiego oraz Garbary – w przyszłym roku zainstalowane zostaną tam dodatkowe urządzenia. Ponadto w ładowarki zostaną wyposażone dworzec na Górczynie i zajezdnia przy ul. Kaczej, gdzie odbywać się będzie również ładowanie poprzez wtyczkę plug‑in (obecnie elektryczne pojazdy ładują się poprzez ładowarki plug-in nocami w zajezdni przy ul. Warszawskiej). MPK Poznań już rozstrzygnęło przetarg na budowę nowej infrastruktury ładowania – najlepszą ofertę przedstawiło konsorcjum, które tworzą firmy Medcom oraz S&M Energia z Krakowa.

Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power przeznaczone do szybkiego ładowania. W przypadku Urbino 12 będą to 4 packi o pojemności ponad 120 kWh, w przegubowcach zamontowane zostanie 6 packów o pojemności ponad 180 kWh.

Nowo zamówione Solarisy będą wyposażone podobnie do swoich elektrycznych poprzedników. Za napęd w każdym Urbino electric odpowiedzialna będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 110 kW każdy. Nowością jest przetwornica prądu, która zostanie wykonana w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węglika krzemu, co pozwoli obniżyć zużycie energii w autobusie.

– W Solarisie wierzymy, że przyszłość transportu publicznego będzie napędzana elektrycznie, dlatego niezwykle cieszymy się, że MPK Poznań zdecydowało się na transformację swojej floty z bezemisyjnymi autobusami Urbino electric. Inwestycje w zrównoważoną komunikację miejską pozwolą zapewnić wysoką jakość powietrza w mieście i zadbać o komfort życia jego mieszkańców, a to stawia Poznań wśród najbardziej nowoczesnych europejskich metropolii – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Klimatyzowane pojazdy będą monitorowane przez system kamer wewnętrznych oraz – po raz pierwszy w autobusach poznańskich – zewnętrznych, „obserwujących” prawy bok autobusu oraz pantograf. Dla pasażerów przygotowany zostanie system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe, wewnątrz wyznaczona zostanie przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, miejsce do przewozu rowerów. W autobusach będą ładowarki USB, zamontowane zostanie zewnętrzne oświetlenie drzwi.

Wartość kontraktu z Solarisem wynosi ponad 90 mln zł netto. Projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”, w ramach którego zyskujemy 37 elektrycznych autobusów oraz infrastrukturę ładowania, uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 procent tej kwoty, czyli 90 950 000 zł. 

fundusze_unijne_logotypy