Zapraszamy na przejażdżkę Kolejką Parkową Maltanka codziennie od 10.00 do 19.00 co godzinę oraz w soboty, niedziele i święta co 30 minut.
Strona Główna » W Poznaniu przybędzie 37 elektrycznych autobusów

Komunikaty

 
WZNOWIONO RUCH TRAMWAJOWY NA MOŚCIE UNIWERSYTECKIM

2  5  9  13
 
MOST UNIWERSYTECKI

195
06.07.2020
02.08.2020
Zamknięcie przejazdu w Psarskim

1  6  13  15  145  ...
04.07.2020
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

2  7  17  18
05.07.2020
Prace naprawcze na pętli Ogrody

234
30.06.2020
03.07.2020
Prace kolejowe pod wiaduktem Roosevelta-Libelta

27.06.2020
31.08.2020
Letni rozkład jazdy

201  231
27.06.2020
Stałe zmiany na liniach nocnych 201 i 231

27.06.2020
Zmiany nazw przystanków

6  8
27.06.2020
Przystanek „Pusta”

3  4  7  9  10  ...
27.06.2020
31.08.2020
„Siódemka” wraca na Przybyszewskiego. Zamknięte pętle Wilczak, Połabska i Piątkowska - komunikacja od 27 czerwca

239  243  251
13.06.2020
Zmiany na liniach nocnych. Funkcjonowanie komunikacji od soboty, 13 czerwca

251
01.06.2020
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanków „Grochowska”

146
30.05.2020
Wydłużenie linii 146 do Strzeszynka

144  146  147  151  167  ...
29.05.2020
Budowa trasy tramwajowej na Naramowice. Zmiany w komunikacji miejskiej

148  177  238  242  243
21.05.2020
Tymczasowe zmiany lokalizacji przystanków „Rolna” i „Os. Bajkowe”

237  320  321  322
 
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Koziegłowy/Os. Karolin”

164  236  246
18.04.2020
Prace na wiadukcie kolejowym nad ul. Kościelną

237  320  321  322  323
11.04.2020
Zmiana organizacji ruchu w związku z budową ronda na skrzyżowaniu ulic Gdyńskiej i Poznańskiej w Koziegłowach

183
06.04.2020
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanków „Dojazd Szpital”

152  155  157  162  165  ...
23.03.2020
Remont dworca autobusowego przy rondzie Rataje – zmiany w komunikacji

Sprawdź nasze oferty pracy!

prezentacja umowy na zakup 37 autobusow elektrycznychDo 21. autobusów z napędem elektrycznym, które od kilku miesięcy przewożą poznaniaków, w przyszłym roku dołączą kolejne. Ofertę na dostawę 37 zeroemisyjnych pojazdów złożył Solaris Bus & Coach. Dzisiaj Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. oraz Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris podpisali umowę w tej sprawie.

– Ta umowa to bardzo dobra wiadomość dla Miasta, jego mieszkanek i mieszkańców. Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem i lepszą jakość życia - na czym najbardziej nam zależy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Pierwsze elektryki zawitały do Poznania niecały rok temu, a już kupowane są kolejne. To pokazuje konsekwencję Miasta oraz MPK w dążeniu do poprawy warunków środowiskowych w Poznaniu.

Obecnie pasażerów wozi 15 przegubowych „elektryków” (najczęściej na linii 174) oraz 6 o standardowej długości (na liniach 163 i 190). W wyniku postępowania przetargowego kolejnych 37 pojazdów dostarczy Solaris Bus&Coach: 31 pojazdów Urbino electric będzie miało długość 12 metrów, natomiast 6 będzie przegubowych, czyli o długości 18 metrów. Dostawy rozpoczną się jesienią 2021r. Nowe autobusy będą obsługiwać linie 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193, przebiegające przez gęsto zaludnione osiedla.

– Zakup 37 „elektryków” nie byłby możliwy, gdyby nie dofinansowanie unijne. Projekt, który obejmuje nie tylko zakup elektrobusów, ale także budowę infrastruktury ładowania, w 85 procentach zostanie sfinansowany przez Unię Europejską – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. - Poprzez zakup bezemisyjnych pojazdów staramy się spełnić wymogi, które stawia przed nami ustawa o elektromobilności. Warto jednak pamiętać, że w dobie degradacji środowiska, uciążliwości spalin i hałasu w miastach, elektromobilność to konieczność. Zależy nam, aby komunikacja zbiorowa, zarówno autobusowa, jak i tramwajowa, była jak najbardziej dostępna, atrakcyjna i ekologiczna.

W ciągu dnia baterie w poznańskich autobusach elektrycznych będą uzupełniane poprzez jedną z kilku szybkich ładowarek pantografowych. Dziś takie ładowarki znajdują się na dworcach Os. Sobieskiego oraz Garbary – w przyszłym roku zainstalowane zostaną tam dodatkowe urządzenia. Ponadto w ładowarki zostaną wyposażone dworzec na Górczynie i zajezdnia przy ul. Kaczej, gdzie odbywać się będzie również ładowanie poprzez wtyczkę plug‑in (obecnie elektryczne pojazdy ładują się poprzez ładowarki plug-in nocami w zajezdni przy ul. Warszawskiej). MPK Poznań już rozstrzygnęło przetarg na budowę nowej infrastruktury ładowania – najlepszą ofertę przedstawiło konsorcjum, które tworzą firmy Medcom oraz S&M Energia z Krakowa.

Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power przeznaczone do szybkiego ładowania. W przypadku Urbino 12 będą to 4 packi o pojemności ponad 120 kWh, w przegubowcach zamontowane zostanie 6 packów o pojemności ponad 180 kWh.

Nowo zamówione Solarisy będą wyposażone podobnie do swoich elektrycznych poprzedników. Za napęd w każdym Urbino electric odpowiedzialna będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 110 kW każdy. Nowością jest przetwornica prądu, która zostanie wykonana w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węglika krzemu, co pozwoli obniżyć zużycie energii w autobusie.

– W Solarisie wierzymy, że przyszłość transportu publicznego będzie napędzana elektrycznie, dlatego niezwykle cieszymy się, że MPK Poznań zdecydowało się na transformację swojej floty z bezemisyjnymi autobusami Urbino electric. Inwestycje w zrównoważoną komunikację miejską pozwolą zapewnić wysoką jakość powietrza w mieście i zadbać o komfort życia jego mieszkańców, a to stawia Poznań wśród najbardziej nowoczesnych europejskich metropolii – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Klimatyzowane pojazdy będą monitorowane przez system kamer wewnętrznych oraz – po raz pierwszy w autobusach poznańskich – zewnętrznych, „obserwujących” prawy bok autobusu oraz pantograf. Dla pasażerów przygotowany zostanie system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe, wewnątrz wyznaczona zostanie przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, miejsce do przewozu rowerów. W autobusach będą ładowarki USB, zamontowane zostanie zewnętrzne oświetlenie drzwi.

Wartość kontraktu z Solarisem wynosi ponad 90 mln zł netto. Projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”, w ramach którego zyskujemy 37 elektrycznych autobusów oraz infrastrukturę ładowania, uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 procent tej kwoty, czyli 90 950 000 zł. 

fundusze_unijne_logotypy