Strona Główna » W niedzielę pożegnaliśmy „Helmuty”
UWAGA!

Witryna może nie wyświetlać się poprawnie ze względu na trwające prace modernizacyjne!
Uprzejmie przepraszamy za utrudnienia.

Komunikaty

237  320  321  322  323
11.04.2020 Zmiana organizacji ruchu w związku z budową ronda na skrzyżowaniu ulic Gdyńskiej i Poznańskiej w Koziegłowach
155  158  160  165  168  ...
10.04.2020 Wzmocnienie kursów na wybranych liniach autobusowych
  09.04.2020
14.04.2020
Komunikacja miejska w okresie świąt Wielkanocnych
183
06.04.2020 Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanków „Dojazd Szpital”
243
06.04.2020 Kursy linii 243 - tylko do os. Dębina
1  2  3  4  5  ...
30.03.2020 Ważne zmiany w komunikacji miejskiej od 30 marca
166  181  184  238
27.03.2020 Zmiany w komunikacji w związku z zamknięciem wjazdu pod Szpital Miejski przy ul. Szwajcarskiej
152  155  157  162  165  ...
23.03.2020 Remont dworca autobusowego przy rondzie Rataje – zmiany w komunikacji
    Na liniach nocnych obowiązują przystanki na żądanie
162  196  244
16.03.2020 Kolejny etap prac kanalizacyjnych na Krzesinach
5  13  16  201  202  ...
16.03.2020 Remont trasy tramwajowej przez Most św. Rocha
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
pozegnanie-helmutow-m-komorowskiPochodzące z Düsseldorfu jednokierunkowe tramwaje GT8, nazywane przez pasażerów „Helmutami”, kursowały w ruchu liniowym tylko do 10 listopada 2019 r. W ostatnią niedzielę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zaprosili do zajezdni przy ul. Madalińskiego, gdzie odbyło się pożegnanie „Helmutów”. Zobacz zdjęcia.

Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK zakupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
- Pomimo, że były to tramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie najmniej awaryjnych. Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in. fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie wnętrza pasażerskiego – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.

Przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu było 56 tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem (w tym dwukierunkowe). Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z uwagi na swój wiek „Helmuty” były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor. W związku z zakupem Moderusów Gamma są wycofywane.
W ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów dwukierunkowych. Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe i będzie można spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.

Zanim jednokierunkowe GT8 zniknęły na dobre z krajobrazu Poznania można było wybrać się nimi na pożegnalną wycieczkę.
W niedzielę, 10 listopada br.,  w godzinach od 11.00 do 12.00 na terenie Zajezdni Madalińskiego odbyła się wystawa wagonów. Zaprezentowane zostały wagony zachowane jako historyczne: GT6 - 2513 z Düsseldorfu, GT8 - 702 z Düsseldorfu, GT8ZR - 907 z Frankfurtu nad Menem (one są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie, będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i 712.

O godzinie 12.00 rozpoczął się pożegnalny przejazd wybranymi wagonami GT8 po mieście.
Trasa przejazdu:
MADALIŃSKIEGO - Hetmańska - Głogowska - trasa PST - OS. SOBIESKIEGO
OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Roosevelta - Fredry - Gwarna - Święty Marcin - Podgórna - most św. Rocha - trasa Kórnicka - FRANOWO (przejazd przez zajezdnię MPK)
FRANOWO – Górny Taras Rataj - Hetmańska - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - Plac Wolności - Fredry - Roosevelta - Wielkopolska - PIĄTKOWSKA
PIĄTKOWSKA - Wielkopolska - Roosevelta - Dąbrowskiego - Kraszewskiego - Zwierzyniecka - Roosevelta - most Dworcowy - Wierzbięcice - MADALIŃSKIEGO

Podczas przejazdu umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzili kwestę „Ratujmy Stare Bimby” - dochód z kwesty przeznaczony zostanie na remonty wagonów historycznych.


Zdjęcia: Maciej Komorowski